werkzaamheden N618

De werkzaamheden

  • Weg voorzien van geluid reducerend asfalt
  • Plaatsen van geleiderails voor een veilige weginrichting 
  • Herstraten van inritten 
  • Planten van bomen

De werkzaamheden vonden gefaseerd plaats in de periode september t/m december 2017. Door leverantieproblemen van de laatste houten geleiderails is het helaas niet gelukt de uitvoering volgens planning eind 2017 af te ronden. Wij verwachten dat dit begin april wel het geval zal zijn. Overigens zullen de bomen medio februari al geplant zijn, waardoor de grootste overlast voor fietsers dan tot het verleden zal behoren. De bomen worden vanaf het fietspad geplaatst vanwege de veiligheid van de werknemers van de aannemer en beperking van de overlast voor automobilisten. Het plaatsen van geleiderail kon en kan overigens alleen vanaf de rijbaan vanwege de kleine afstand tussen rijbaan en geleiderail.

Zie ook

Links naar (1)

Open Links Sluit Links

Contacten (1)

Open Links Sluit Links

Reacties (7)

  1. D.Verlouw
    Boxtel 20-02-2018 21:19 uur

    Omdat ik niet de indruk heb, dat mijn argumenten begrepen zijn door de vertegenwoordiger van de provincie Noord-Brabant, heb ik contact opgenomen met de KNMV, omdat ik van mening ben en blijf dat door de aanpassingen in de bermen, de veiligheid van motorrijders sterk is verslechterd, met verstrekkende gevolgen bij een schuiver of bij een uitwijkactie.
    Zodra er ontwikkelingen zijn, zal ik dit terstond melden.

  2. Provincie Noord-Brabant
    's-Hertogenbosch 07-02-2018 15:04 uur

    @DVerlouw In aanvulling op onze eerdere reactie op de brabantsite (lees hieronder) willen we graag aangeven dat de motorbeveiliging in (krappe) bochten wordt aangebracht om een gevallen motorrijder te beschermen. Op rechte wegvakken beschermt de geleiderail motorrijders vrijwel net zo goed als automobilisten tegen obstakels als lichtmasten en bomen omdat de kans op vallen daar kleiner is dan in bochten. Wij benadrukken dat we de landelijke richtlijn 'Veilige inrichting van bermen' hanteren. Naar onze overtuiging wordt de veiligheid van alle weggebruikers, inclusief motorrijders, door de geleiderails verbeterd.

  3. D.Verlouw
    Boxtel 07-02-2018 10:39 uur

    De heer Lankhaar heeft volkomen gelijk. De veiligheid voor motorrijders die om wat voor reden dan ook van de wegraken, is vele malen verslechterd. Uitwijken naar/door de berm is uitgesloten. Je blijft óf op de weg liggen met een grote kans om overreden te worden óf je glijdt tegen een staander ,mede omdat slechts bij enkele bochten zg geleiders zijn geplaatst.
    Tevens blijken deze geleiders zodanig te zijn geplaatst dat je met arm of been tussen de bovenzijde van de geleider en de onderzijde van de horizontale balk kunt komen.
    De kans op het verliezen van een arm of been is dan bijzonder groot.
    Ik heb contact gezocht met de KNMV, die met mijn foto's de situatie gaat beoordelen.
    Laten we voorkomen dat onnodig letsel het gevolg is van een ondoordacht plan waarvoor de wegbeheerder aansprakelijk kan en zal worden gesteld.

  4. Provincie Noord-Brabant
    's-Hertogenbosch 30-01-2018 14:00 uur

    @CeesBartels Dank voor uw reactie. Wij hebben u gemaild en ons nieuwsbericht hierop geactualiseerd.

  5. Cees Bartels
    28-01-2018 12:23 uur

    Ik vraag me af hoe lang het pesten van de fietsers langs de N618 nog gaat duren. We fietsen al meer dan 4 maanden door de modder. Het zou tot einde 2017 duren en nu liggen er nog dagelijks grote hopen zand op het fietspad van het planten van de bomen langs de weg. Waarom worden de bomen niet vanaf de weg geplaatst zodat de kranen en vrachtwagens niet over en langs het fietspad hoeven te rijden zodat er niet zo veel modder op het fietspad komt te liggen. Hier ontstaan vaak gevaarlijke situatie's door.

  6. Provincie Noord Brabant
    's-Hertogenbosch 22-11-2017 16:12 uur

    @WLankhaar: In de krappe bochten zal een extra geleider (motorbeveiliging) aangebracht worden. Deze is al gemonteerd in de bocht nabij de 'Eekhoorn'. Ook ter hoogte van de s-bochten nabij Schijndel worden deze nog gemonteerd. Voor het toepassen van geleiderail wordt de landelijke richtlijn 'Veilige inrichting van bermen' gehanteerd. Dit betekent o.a. dat obstakels binnen de obstakelvrije zone worden afgeschermd met een geleiderail en dat bij krappe bochten motorbeveiliging wordt toegepast.
    In aanvulling daarop kan ik nog aangeven dat auto’s bij het (onbedoeld) met de rechterwielen in de berm terecht komen veelal een beweging naar rechts maken en daarbij tegen een obstakel (b.v. een boom of een lichtmast) kunnen botsen. Die beweging naar rechts doet zich bij motoren veel minder voor. Dit is de reden dat we de motorbeveiliging volgens de richtlijnen alleen in (krappe) buitenbochten aanbrengen. Overigens streeft de provincie er altijd naar om de berm te voorzien van een bepaalde obstakelvrije breedte, maar bij de N618 was dat vanwege diverse omstandigheden niet mogelijk.
    Lichtmasten worden voor een gewenst lichtbeeld en een goed doorzicht vaak in de buitenbocht aangebracht. Bij de N618 waren we genoodzaakt de (gemeentelijke) lichtmasten te handhaven en hebben we daarom besloten deze af te schermen met de geleiderails.

  7. W Lankhaar
    Schijndel 19-11-2017 16:14 uur

    Ik lees dat de houten vangrail tussen Boxtel en Schijndel, N 618, is aangebracht voor de veiligheid.
    Als dagelijkse gebruiker van deze weg is het er voor motorrijders beslist niet veiliger op geworden.
    Als een motorrijder onderuit gaat is de overlevings kans fors minder geworden door alle palen van de vangrail die op korte afstand in de grond staan.
    Op sommige plaatsen zijn er zelfs schoren aangebracht waardoor je, als je eronder schuift in tweeën gedeeld wordt.
    Dus veiligheid telt alleen voor auto's!!!
    Als er tussen de vangrail en de grond nog een geleiding zou zitten dan zou het qua veiligheid stukken veiliger zijn!
    Kan iemand mij uitleggen waarom lantaarnpalen altijd in de buitenbocht staan en niet in de binnenbocht van een weg?
    Als een weggebruiker, ongeacht wat voor voertuig hij of zij bestuurd, een schuiver maakt in een bocht zal dat altijd naar de buitenkant van de bocht zijn waar een lantaarnpaal staat met mogelijk onnodig letsel.
    Staat de lantaarnpaal aan de binnenzijde van de bocht is het risico vele malen minder.

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: 1+2=?

Reactiespelregels

  • wilt u antwoord stel dan een een vraag via ons contactformulier ;
  • velden voorzien van een * zijn verplicht;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • reactie gever kan contact opnemen om reactie te laten verwijderen.