Lange afstanden met een elektrische auto? Geen probleem.

Toegegeven, 6 jaar geleden was het lastiger om een lange rit te maken met mijn Renault Fluence en later de Renault ZOE. Dat kwam vooral, omdat de laadinfrastructuur toen een stuk beperkter was. En de actieradius van de elektrische auto’s was veel kleiner; na zo’n 100 kilometer moest je auto weer aan de oplader.

Van Breda naar Appelscha

Gelukkig gaat dat nu anders. Zo is de maximale afstand die je tegenwoordig met elektrische auto’s kunt afleggen -afhankelijk van de batterijgrootte en het type voertuig- tussen de 300-500 kilometer. En daar komt bij dat er de afgelopen jaren behoorlijk wat snelladers zijn bijgekomen. Dat maakt dat je nu makkelijker lange afstanden kunt rijden.

Laatst ben ik bijvoorbeeld van Breda naar Appelscha in Friesland gereden. Een afstand van zo’n 460 kilometer heen en terug. Met één keer snelladen tussendoor rijd ik de volledige afstand in één keer. En dan heb ik het niet over een urenlange pauze waarin je auto wordt opgeladen, maar over een korte stop van zo’n tien á twintig minuten. Precies genoeg tijd om even naar het toilet te kunnen, je mail te checken of een telefoontje te plegen.

Laadpaalklevers

En als ik eenmaal ben aangekomen op mijn bestemming, kan ik altijd wel een laadpaal vinden om mijn auto op te laden. Mocht dat nog nodig zijn. Dat geluk heb ik dan weer. Ik werk in de EV-branche dus ik kom bij klanten waar altijd voldoende laadpalen staan. Want een onbezet oplaadpunt vinden, dat kan soms een probleem zijn.

Zo kun je nog weleens last hebben van zogenoemde laadpaalklevers. Vaak zijn dat hybride rijders die hun auto volledig opgeladen aan de laadpaal laten staan. Gelukkig komen er steeds meer laadpalen bij en worden alle EV-rijders steeds socialer. Tools als de app Social Charging helpen daarbij. Met die app laat je de andere rijder weten dat jij graag op zijn plek wil staan om je auto op te laden. Er zijn vandaag de dag aardig wat applicaties die (ook de toekomstige) elektrische rijder goed informeren.

Buitenland

De zakelijke ritten naar het buitenland, zoals Frankrijk of België maak ik ook in mijn elektrische Renault ZOE. Natuurlijk moet je zo’n rit van tevoren plannen, want waar en wanneer moet je de auto opladen? Vergelijk het met de tijd toen er nog niet zoveel tankstations waren. Ook dat was even uitzoekwerk wanneer je naar het buitenland ging. Gelukkig zijn er ook in het buitenland voldoende oplaadmogelijkheden en is dat plannen inmiddels een automatisme geworden.

Wel is het zo dat je verschillende laadpassen nodig kan hebben, wanneer je je auto in het buitenland wilt opladen. Voor elke type laadpaal geldt weer een andere pas. Inmiddels zijn er ontwikkelingen gaande om daar één passysteem voor te maken. In Nederland is dat vanaf het begin af aan al goed geregeld. Hier heb je één pasje voor alle laadpalen en krijg je vervolgens één factuur toegestuurd. Je hebt daardoor ook een beter overzicht van de laadkosten die je maakt.

En als je van plan bent met je elektrische auto naar het buitenland te gaan, is het altijd handig om van te tevoren even het internet te raadplegen. Wat dat betreft vormen de elektrische rijders echt een community en helpen ze elkaar graag met online tips en tricks. Ook ik struin regelmatig het internet af voor handige tips. Die deel ik dan weer via de nationale EV-helpdesk van de Vereniging Elektrische Rijders. Zo zie je maar weer, met elkaar kom je altijd verder.

Marina van Helvoort, zakelijk rijder van een Renault ZOE