N284 Reusel - Bladel - Hapert
De provincie werkt samen met de gemeenten Bladel en Reusel-De Mierden aan plannen voor de herinrichting van de N284, de provinciale weg die van Reusel door Bladel naar Hapert loopt. Een reconstructie van de weg moet de bereikbaarheid van de dorpen verbeteren, zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer en de leefbaarheid en veiligheid op en rondom de weg verbeteren
Nieuwsbrief N284
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en meld u aan voor de nieuwsbrief.
Waarom dit project?
De N284 is een belangrijke provinciale weg die dorpen in de Kempen met elkaar verbindt. Helaas zijn er knelpunten in de doorstroming, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Dit zorgt voor problemen zoals files tijdens de spits, sluipverkeer door dorpen en onveilige situaties voor fietsers en voetgangers. De provincie Noord-Brabant, gemeente Reusel-De Mierden en gemeente Bladel werken samen om deze knelpunten aan te pakken en de weg te verbeteren.
Onze projectdoelen zijn:
- Verbeteren van de doorstroming van de N284.
- Verbetering van de verkeersveiligheid en de weginrichting.
- Verbeteren kwaliteit fietsstructuur.
- Verbeteren oversteekbaarheid van de N284 voor het fietsverkeer.
- Verbeteren kwaliteit openbaar vervoer.
- Wegnemen vertragingen en onveiligheid door landbouwverkeer.
- Verbeteren toegankelijkheid functies en bedrijventerreinen.
- Versterken kwaliteit cultuurlandschap, landschappelijke inpassing.
Wat gaan we doen?
Samen met de omgeving hebben we onderzocht welke knelpunten er zijn. Met verkeersanalyses, input van bewoners en andere onderzoeken werkten we een voorkeursalternatief (VKA) uit. Dit VKA bevat de ontwerpkeuzes die de voorkeur hebben. Hierbij is rekening gehouden met verkeerscijfers, wensen van bestuurders en inwoners, technische mogelijkheden en de kosten.
Maatregelen
De Stuurgroep N284, met bestuurders van de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Bladel en Reusel-De Mierden, zijn van plan de volgende maatregelen te nemen:
Algemeen
De weg behoudt zijn bestaande ligging
De N284 behoudt zijn bestaande ligging. De weg blijft twee rijstroken breed, dus 1 strook per rijrichting. Bij de kruisingen verbreed de weg naar meerdere opstelstroken. De ruimte naast de weg wordt veilig ingericht.
Er komt een snelfietsroute aan de zuidzijde van de weg
De provincie Noord-Brabant en de Kempengemeenten willen een snelfietsroute maken vanaf de kern Reusel tot Eindhoven (F67). Binnen het project N284 wordt een deel van deze snelfietsroute aangelegd. Er wordt een dubbelzijdig fietspad aan de zuidzijde van de N284 gemaakt. Zo ontstaat een doorgaande fietsroute langs de N284 met zo min mogelijk belemmeringen voor de fietser.
Reusel
Ontsluiting woningen De Hoeven
In verband met onder andere de verkeersveiligheid wordt onderzoek gedaan of de snelheid op dit stuk naar 50 km/u kan worden verlaagd, mogelijk gemaakt door verplaatsing van de komgrens naar het oosten. Verlaging van de snelheid maakt het mogelijk om inritten direct op de provinciale weg aan te sluiten.
Aanpassingen aan de rotonde bij Reusel
Na onderzoek is gebleken dat een kruispunt met verkeerslichten, parallelweg en fietspaden op deze locatie in de beschikbare ruimte niet past. Bovendien blijkt dat een rotonde het verkeer goed en veilig kan afwikkelen als er een bypass richting de N269 wordt aangelegd. Daarom wordt in het voorkeursalternatief de rotonde behouden, met toevoeging van een bypass. De fietsroute wordt verplaatst naar de zuidkant van de rotonde. Hier komt ook een twee richtingen oversteek voor fietsers.
Nieuwe aansluiting bedrijventerreinen
Er komt een nieuwe weg aangesloten op de N284 van en naar de bedrijventerreinen Kleine Hoeven en De Sleutel om de bereikbaarheid te verbeteren. De aansluiting wordt aangelegd tussen de twee bedrijventerreinen. Bij deze nieuwe kruising komt ook een fietsoversteek in twee richtingen.
Nieuwe verbinding voor fietsers richting Bleijenhoek
Deze verbinding is een aanvullende maatregel voor de fietsers uit Bladel met bestemming Reusel en omgekeerd. Deze route komt tegemoet aan de voorkeursroute van scholieren vanuit het Pius X college. Hun natuurlijke route loopt, zeker op weg terug van school, via het centrum van Bladel naar Reusel. De tweerichtingsfietsverbinding gaat vanaf de nieuwe aansluiting naar kruispunt Bleijenhoek. Daarmee komen er ook minder fietsers op het kruispunt Raamburg waardoor deze meer capaciteit houdt voor autoverkeer. Of en welke maatregelen er nodig zijn op kruispunt Bleijenhoek, wordt nog verkend.
Bladel
Robuust kruispunt Raambrug
De doorstroming op het kruispunt Raambrug is niet goed. De belasting op dit kruispunt wordt in het voorkeursalternatief beperkt door (schoolgaande) fietsers uit Reusel de mogelijkheid te geven om over te steken bij de nieuwe aansluiting op het bedrijventerrein. Door het aanleggen van een extra opstelstrook wordt de doorstroming in de toekomst verbeterd.
Fietstunnel Europalaan
Bij de Europlaan komt een tunnel voor voetgangers en fietsers. Voor voetgangers en fietsers wordt zo een goede verbinding gemaakt van Bladel naar de gebiedsontwikkeling Egyptische Poort aan de zuidkant van de N284, met sportvelden, zwembad en woningbouw. Omdat voetgangers en fietsers straks via de tunnel gaan oversteken, hoeft er geen extra tijd meer ingepland te worden voor hun oversteek bij de verkeerslichten. Dit verbetert de doorstroming voor gemotoriseerd verkeer.
Afsluiten gelijkvloerse oversteek De Uitgang
Om de verkeersveiligheid te verbeteren wordt de oversteek De Uitgang afgesloten.
Verkeersveilige oversteek Lange Trekken
Het kruispunt Lange Trekken wordt veiliger ingericht met een middengeleider, zodat fietsers en voetgangers in twee delen kunnen oversteken.
Hapert
Beekdalpassage Groote Beerze
Provincie Noord-Brabant en Waterschap De Dommel willen de passage van de Groote Beerze onder de N284 verbeteren. Deze opgave wordt binnen het project N284 opgepakt, zodat er werk met werk gemaakt kan worden.
Oplossing kruispunt Castersedijk
Voorstel is om het kruispunt Castersedijk op te delen in twee T-splitsingen met verkeerslichten. Hierdoor is er voldoende ruimte voor een geschikte oplossing en kan de doorstroming verbeterd worden voor de auto, het OV en de fiets.
Capaciteitsuitbreiding bij verkeerslichten De Wijer
Op de Energieweg, bedrijventerrein De Wijer, stroopt het verkeer bij de verkeerslichten in de avondspits behoorlijk op. Door het aanleggen van een extra rijstrook het bedrijventerrein af, wordt de doorstroming verbeterd.
Participatie
Het project N284 heeft een lange voorgeschiedenis. Om de belangen van alle partijen goed in het project te borgen, wordt de omgeving op verschillende manieren betrokken bij het project. In onderstaand schema leest u hoe wij dit doen. U kunt dit schema ook downloaden.
Meedenksessies
In maart en april zijn er meedenksessies geweest over de diverse voorgestelde maatregelen op de N284. Na iedere bijeenkomst zijn de belangrijkste bespreekpunten opgehaald. De reactie van het projectteam op alle opgehaalde wensen en opmerkingen staan op deze website bij Bestanden.
Terugkoppeling meedenksessies:
11 maart 2025: kruising Bleijenhoek tot Egyptische poort
Op 11 maart 2025 heeft de meedenksessie “N284, kruising Raambrug/Bleijenhoek tot Egyptische poort” plaatsgevonden. Samen met de aanwezigen hebben we het ontwerp besproken. De aanwezigen hebben de mogelijkheid gekregen om opmerkingen te geven en vragen te stellen. Tijdens de meedenksessie hebben we verschillende wensen en opmerkingen opgehaald en zijn de volgende hoofdpunten naar voren gekomen:
- Is het mogelijk de fietsoversteek net ten zuiden van de kruising veiliger te maken? Het gaat om de fietsoversteek bij de Raambrug 2a.
- De parallelweg; de Rondweg wordt afgesloten bij de kruising Europalaan. Hoe bereikt het bestemmingsverkeer (fiets, auto en vrachtverkeer) het bedrijventerrein bijvoorbeeld Rondweg 27?
- Bereikbaarheid is belangrijk voor de bedrijven, niet alleen na de werkzaamheden maar ook tijdens de werkzaamheden. Hoe zorgen we voor een goede bereikbaarheid tijdens de uitvoering?
13 maart 2025: Egyptische poort tot Lange Trekken
Op 13 maart 2025 heeft de meedenksessie “N284, Egyptische poort tot kruising Lange trekken” plaatsgevonden. Samen met de aanwezigen hebben we het ontwerp besproken. De aanwezigen hebben de mogelijkheid gekregen om opmerkingen te geven en vragen te stellen. Tijdens de meedenksessie hebben we verschillende wensen opgehaald en zijn de volgende hoofdpunten naar voren gekomen:
- Er is angst voor illegale oversteekbewegingen. Afsluiting van de Uitgang zet mensen aan tot oneigenlijk gedrag. De tunnel bij de Egyptische poort is te ver van het kruispunt Europalaan.
- De zorg of het gebied ten zuiden van de N284 wel zeker bereikbaar is voor hulpdiensten.
- Laat het huidige fietspad aan de noordkant liggen en/of maak een voetpad aan de noordkant voor.
- Onveilige verkeersituatie onbemande tankstation verbeteren.
- De omrijdbeweging na het sluiten van de Uitgang is te lang en over te kleine wegen. Is ook nadelig voor de bedrijven in het gebied die vrachtverkeer hebben. Daarom een parallel/ Ventweg aanleggen vanaf uitgang naar Bredase baan.
- De vangrail belemmert het zicht waardoor het onveilig voelt/is.
- Als er geluidsschermen moeten komen belemmert dit het uitzicht.
- Het proces van grondverwerving is onduidelijk.
- De bereikbaarheid van de bedrijven ten noorden van de N284 rondom de Leemskuilen verslechterd te veel door vervallen van de aansluiting van de Rondweg op de Europalaan.
20 maart 2025: kruising Castersedijk tot de tunnel Burg. van Woenseldreef
Simulatie avondspits Castersedijk
Op 20 maart heeft de meedenksessie ‘N284 kruising Castersedijk tot de tunnel Burg. van Woenseldreef’ plaatsgevonden. Samen met de aanwezigen hebben we het ontwerp besproken. De aanwezigen hebben de mogelijkheid gekregen om opmerkingen te geven en vragen te stellen. Tijdens de meedenksessie hebben we verschillende wensen opgehaald en zijn de volgende hoofdpunten naar voren gekomen:
- De simulatie geeft goed inzicht in de werking van de VRI. Er blijven zorgen over doorstroming, of deze wel echt verbeterd wordt. Rijdt er niet meer verkeer dan de simulatie laat zien.
- De bewoners aan de Provinciale weg die fietsstraat wordt, maken zich zorg over de veiligheid als ze uit hun inrit komen. Is er een aanvullende ventweg mogelijk?
- Ook is er zorg of de bewoners van de Provinciale weg, die fietsstraat wordt, goed de Oude Provinciale weg op komen nabij het kruispunt. Zou er een extra stoplicht als voorloop kunnen?
- Hoe kun je voorkomen dat fietsers buiten de fietspaden schuin de Oude Provinciale weg over steken?
- Gaat het wel lukken om gronden te verwerven bij Van Mossel? Krijgen we wel genoeg grond om het aantal rijstroken te realiseren? Wat is dan de werking van het kruispunt?
- Kun je bij de Castersedijk de tangent aansluiting niet meer naar het noorden maken?
- Zorgen vanuit Castersedijk nummers 6 t/m 10 om de Castersedijk op te komen door verkeersdrukte; hoe kunnen zij dit doen?
- Ook bij de Oude Provincialeweg aan de noordzijde is het moeilijk de Castersedijk op te komen door verkeersdrukte.
- Krijgen we aan de Castersedijk last van geluid als daar die lus van de tangent aansluiting komt? Welke maatregelen worden hierop getroffen
- Wordt de wegverharding van de N284 achter Venbroek ook volledig opnieuw opgebouwd als de proef om trillingen op te lossen slaagt? We hebben nu last van geluidsoverlast door de randen in de weg.
- Voorkom dat geleiderails de doorstroom van landbouwverkeer, zoals schorseneermachines belemmeren. Ook hulpdiensten moeten er goed door kunnen.
25 maart 2025: rotonde Reusel tot kruising de Sleutel
Tijdens deze meedenksessie hebben we verschillende wensen en opmerkingen opgehaald en zijn de volgende punten naar voren gekomen:
- Zorg over de oversteekbaarheid voor fietsers in de 50km/uur zone.Voldoet de doorstroming/afstroming de Sleutel wel in relatie tot fietsers op de rotonde?
- Maak een inrichting geschikt voor 50 km/uur zone, ter ondersteuning van het snelheidsregime.
- Suggesties voor een nieuwe ontsluitingsweg beginnend bij het Buspad richting randweg Reusel N269 + tunnel aan de noordwest kant.
- Maak de nieuwe aansluiting de Sleutel aantrekkelijk, zodat verkeer niet doorrijdt naar de rotonde (Vrachtverkeer van de N284 afhalen).
27 maart 2025: Lange Trekken tot en met Beekdalpassage
Op 27 maart heeft de meedenksessie N284, Lange trekken t/m Beekdalpassage plaatsgevonden. Samen met de aanwezigen hebben we het ontwerp besproken. Iedereen die aanwezig was, heeft de mogelijkheid gekregen om opmerkingen te geven en vragen te stellen. Tijdens de meedenksessie hebben we verschillende wensen en opmerkingen opgehaald en zijn de volgende hoofdpunten naar voren gekomen:
- Wens om VRI-aansluiting te behouden voor bereikbaarheid landbouwpercelen. Carterkiller om luxe auto’s van zandpad te weren.
- Vragen over werking van de fietsoversteek, heeft dit negatieve gevolgen voor de doorstroming.
- Zorgen over het “uitwaaieren” van scholieren, dit is belemmerend voor tegenstelde fietsrichting en kan zorgen voor onveilige situaties.
- Wens voor een voetpad aan de noordkant van de N284 vanuit kruising Lange Trekken richting de uitgang.
1 april 2025: nieuwe aansluiting de Sleutel tot kruising Raambrug
Op 1 april heeft de meedenksessie ‘N284 nieuwe aansluiting de Sleutel tot kruising Raambrug’ plaatsgevonden. Samen met de aanwezigen hebben we het ontwerp besproken. De aanwezigen hebben de mogelijkheid gekregen om opmerkingen te geven en vragen te stellen. Tijdens de meedenksessie hebben we verschillende wensen opgehaald en zijn de volgende hoofdpunten naar voren gekomen:
- De snelle doorfietsroute (aan de zuidkant) wordt gescheiden van de fietsende jeugd (aan de noord kant). Maar voor de jeugd, die niet goed om zich heen kijkt, is het gevaarlijk om door het centrum te rijden. Ondanks dat de kruising Raambrug hiermee wordt ontlast, verwachten bewoners aan de Raamloop dat de drukte aan de noordkant vervelend wordt.
- De kruisingen fietspad Raamloop-Postelweg en Raamloop-knikje bij de varkenshouderij zijn ook niet altijd overzichtelijk en veilig. De wens is om deze aansluitingen voor fietsers veiliger te maken.
- Er wordt geluidsoverlast ervaren bij de woningen aan de Raamloop 2 t/m 11 bij kruispunt Raambrug. Op het ene stuk N284 ligt asfalt en op het andere stuk weg, bij de Raamloop, liggen betonplaten met brede voegen ertussen. Dit laatste gedeelte wordt ervaren als luidruchtig zodra daar verkeer overheen rijdt.
- De fietsafwikkeling vanaf het industrie/bedrijventerrein; hoe gebeurt dit veilig en wordt dit gefaciliteerd? Mensen durven nu niet over de Hallenstraat, Ambachtsweg en Nijverheidsstraat naar de Industrieweg te fietsen. Mogelijke oplossing is op strategische punten een aansluiting van het snelfietspad naar het bedrijventerrein neer te leggen en de fietsstructuur op bedrijventerrein veiliger en beter fietsbaar te maken.
- Zowel voor fietsers als gemotoriseerd verkeer moeten de belastingen van de verkeersstromen op het onderliggende wegennet onderzocht worden. Dit om te bepalen of de maatregelen die project N284 door wil voeren, de verkeersproblemen niet verplaatst naar het onderliggend wegennet maar werkelijk voor het grootste deel oplost.
- De bereikbaarheid van bedrijven aan de Industrieweg wordt door de afsluiting van deze weg aan beide kanten beperkt. De wens is dat de bereikbaarheid van het bedrijventerrein voor gemotoriseerd verkeer goed en veilig blijft.
- Een veilige route voor exceptioneel transport, voor bijvoorbeeld HUBO en Metaalhandel, (verhoogde middenbermen en manoeuvreerruimte) graag expliciet ontwerpen.
3 april 2025: tunnel Burgemeester van Woenseldreef tot en met de Wijer
Op 3 april heeft de meedenksessie ‘N284, Tunnel burgmeester van Woenseldreef tot en met de Wijer’ plaatsgevonden. Samen met de aanwezigen hebben we het ontwerp besproken. De aanwezigen hebben de mogelijkheid gekregen om opmerkingen te geven en vragen te stellen. Tijdens de meedenksessie hebben we verschillende wensen opgehaald en zijn de volgende hoofdpunten naar voren gekomen:
- Bewoners van de Kuil ervaren geluidsoverlast ter hoogte van ontbrekende geluidswal (bewoners tot aan de Tunnel).
- Er zijn zorgen over de onveilige fietsoversteek op de Wijer ter hoogte van de Wijer 36.
- De aanwezigen geven aan last te hebben van geluidsoverlast omdat de weg zo hoog ligt en vragen zich af of er iets gedaan kan worden aan de hoogteligging van de weg. Ze hopen dat als de weg lager wordt aangebracht, de geluidsoverlast zal verminderen.
- De aanwezigen hebben twijfels over de breedte van het fietspad. Is een fietspad van 3 meter op een “doorfietsroute” wel breed genoeg?
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
2025 / 2026 | Onderzoeken |
2025 / 2026 / 2027 | Aankoop benodigde grond |
2026 / 2027 | Ruimtelijke procedures |
2027 | Aanbesteding aannemer |
2028 | Start uitvoering |
2030 | Oplevering |
De planning is onder voorbehoud. Om het voorkeursalternatief+ te kunnen maken, moet er grond worden aangekocht en moeten diverse ruimtelijke juridische procedures worden doorlopen. Deze procedures staan open voor bezwaar en beroep waarvan de tijd van behandeling invloed heeft op de planning.
Veelgestelde vragen
De aanleg van een nieuwe weg in combinatie met een nieuwe aansluiting op de A67 wordt regelmatig aangekaart als maatregel om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren en het verkeer op de N284 te verminderen. Dit scenario heeft veel ruimtelijke impact, tast (onder andere) ecologische/ natuurwaarden aan en heeft gevolgen voor bewoners en ondernemers in het (buiten)gebied dat doorkruist zou moeten gaan worden door de nieuwe verbinding. De impact, die een dergelijke nieuwe verbinding heeft, valt alleen te verantwoorden met een duidelijke nut en noodzaak voor een nieuw tracé. Uit de verkeersgegevens en - analyses blijkt dat een dergelijke ingrijpende maatregel niet nodig is voor het bereiken van de doeltelling 'verbeteren doorstroming'. Er is daarom besloten een dergelijke nieuwe verbinding niet verder te onderzoeken in dit project.
Nee, de tankstations blijven. Wel worden maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren ter hoogte van de tankstations.
De maatregelen uit het nieuwe voorkeursalternatief zijn getoetst aan de meest actuele verkeerscijfers en – prognoses. Er is hiervoor gebruik gemaakt van het verkeersmodel BBMA24 (Brabant Brede Model Aanpak 2024). Met dit verkeersmodel is in beeld gebracht hoeveel verkeer er in de toekomst op de N284 gaat rijden. Er wordt daarbij ook rekening gehouden met de toename van woningen en de uitbreiding van bedrijventerreinen. Vervolgens is in kaart gebracht of de maatregelen uit het voorkeursalternatief het toekomstige verkeer nog goed kunnen blijven afwikkelen.
Ja, er moet grond worden aangekocht om de herinrichting van de N284 mogelijk te maken. We hopen er natuurlijk met alle grondeigenaren onderling goed uit te komen. Mocht dit niet lukken, dan kan er voor onteigening gekozen worden.
De rijbaan blijft in de nieuwe situatie grotendeels op dezelfde plek liggen. Bij de kruispunten wordt het aantal rijstroken uitgebreid. De kruispunten worden daardoor breder.
Bestanden
Downloads
Schetsontwerp
Herinrichting N284
Kennisgeving voornemen en participatie N284 Reusel-Hapert
Reconstructie N284 Reusel-Hapert
Bijlage bij de Kennisgeving voornemen en participatie N284
Reactie projectteam op meedenksessies
Opgehaalde opmerkingen, ideeën, wensen en vragen meedenksessies
Opgehaalde opmerkingen, ideeën, wensen en vragen meedenksessies
Opgehaalde opmerkingen, ideeën, wensen en vragen meedenksessies
Opgehaalde opmerkingen, ideeën, wensen en vragen meedenksessies
Opgehaalde opmerkingen, ideeën, wensen en vragen meedenksessies
Opgehaalde opmerkingen, ideeën, wensen en vragen meedenksessies
Schetsontwerpen
Toelichting herzien voorkeursalternatief
Kaart - ‘Toekomstbestendige verkeersader van De Kempen’
Vragen over de N284 Reusel - Bladel - Hapert?
Neem contact op met omgevingsmanager Sterre Kuppen.