Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Provinciale Staten op 16 oktober 2020 het Beleidskader Economie 2030
hebben vastgesteld waarin de ambitie is uitgesproken om de internationaal concurrerende
en innovatieve economie in de provincie Noord-Brabant verder te versterken om in 2030
een duurzame en welvarende economie te zijn;
Overwegende dat Provinciale Staten deze ambitie willen bereiken door de Brabantse
innovatiekracht, samenwerkingskracht en agglomeratiekracht te verstevigen;
Overwegende dat deze subsidieregeling is opgesteld als aanbouwregeling voor nader
door Gedeputeerde Staten te bepalen paragrafen ter invulling van het Beleidskader
Economie 2030;
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
§ 2 Innovatie bestaande MKB-ondernemingen
Artikel 2.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
deelnemer aan het samenwerkingsverband: MKB-onderneming of kennisinstelling die met de subsidieaanvrager samenwerkt ten behoeve
van het project;
innovatief product: technologisch nieuw product of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaand product;
innovatief productieproces: technologisch nieuw productieproces of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaand
productieproces;
innovatieve dienst: technologische nieuwe dienst of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaande dienst;
Kennis- en Innovatie Agenda: zes Kennis- en Innovatie Agenda’s met submissies en toelichting als opgenomen in
bijlage 1 behorende bij deze regeling;
kennisinstelling: de in de bijlage van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek
genoemde instellingen voor hoger onderwijs in de provincie Noord-Brabant, zijnde
het publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid de
openbare Technische Universiteit Eindhoven, de bijzondere universiteit Tilburg, uitgaande van de Stichting Katholieke Universiteit
Brabant, de bijzondere Avans Hogeschool, uitgaande van de Stichting Avans, de bijzondere
Breda University of Applied Sciences, uitgaande van de Stichting Breda University
of Applied Sciences, de bijzondere Design Academy, uitgaande van de Stichting The
Design Academy, de bijzondere Fontys Hogescholen, uitgaande van de Stichting Fontys
en de bijzondere HAS Hogeschool uitgaande van de Stichting HAS Opleidingen te ’s-Hertogenbosch;
MKB-onderneming: kleine of micro-onderneming die voldoet aan de criteria, bedoeld in bijlage 1 van
Verordening (EU) 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën
steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar
worden verklaard (PbEU 2014, L 187);
regio Midden-Brabant: regio bestaande uit de gemeenten Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Dongen, Gilze
en Rijen, Goirle, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk;
regio Noordoost-Brabant: regio bestaande uit de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, ’s-Hertogenbosch,
Heusden, Maashorst, Meierijstad, Oss, Sint-Michielsgestel en Vught;
regio West-Brabant: regio bestaande uit de gemeenten Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg,
Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en
Zundert.
Regio Zuidoost-Brabant: regio bestaande uit de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne,
Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek,
Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel,
Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
§ 3 Innovatieve startups
Artikel 3.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Braventure: samenwerkingsverband tussen Brabantse kennisinstellingen en de regio’s in de vorm
van een stichting ten behoeve van start-up MKB-ondernemingen;
earlyvangelist: persoon die een product of dienst zal afnemen waarvan de kwaliteit of meerwaarde
nog niet is bewezen in de markt;
innovatief product: technologisch nieuw product of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaand product;
innovatief productieproces: technologisch nieuw productieproces of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaand
productieproces;
innovatieve dienst: technologische nieuwe dienst of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaande dienst;
Kennis- en Innovatie Agenda: zes Kennis- en Innovatie Agenda’s met submissies en toelichting als opgenomen in
bijlage 1 behorende bij deze regeling;
MKB-onderneming: kleine of micro-onderneming die voldoet aan de criteria, bedoeld in bijlage 1 van
Verordening (EU) 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën
steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar
worden verklaard (PbEU 2014, L 187);
omzet: netto-omzet als bedoeld in artikel 377, zesde lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, gecorrigeerd voor de in de winst-en-verliesrekening verantwoorde wijziging in onderhanden
projecten, waaronder alle baten die voortkomen uit de uitvoering van normale activiteiten
van een organisatie, ook als deze gewoonlijk met een andere term dan omzet worden
aangeduid;
omzetperiode: boekjaar voorafgaande aan de datum van de subsidieaanvraag;
regio Midden-Brabant: regio bestaande uit de gemeenten Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Dongen, Gilze
en Rijen, Goirle, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk;
regio Noord-Oost-Brabant: regio bestaande uit de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, ’s-Hertogenbosch,
Heusden, Maashorst, Meierijstad, Oss, Sint-Michielsgestel en Vught;
regio West-Brabant: regio bestaande uit de gemeenten Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg,
Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en
Zundert;
regio Zuidoost-Brabant: regio bestaande uit de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne,
Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek,
Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel,
Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
startup MKB-onderneming: MKB-onderneming die erop gericht is een nieuw product, dienst of productieproces
te ontwikkelen onder omstandigheden die gekenmerkt worden door grote onzekerheid;
verbonden partij of partner onderneming: partij als bedoeld in bijlage 1 van Verordening (EU) 651/2014 van de Commissie van
17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108
van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU 2014, L 187).
Bijlage 2 behorende bij de artikelen 2.6 en 3.6 van de Subsidieregeling economie, kennis en
talentontwikkeling Noord-Brabant 2022
KIA 1. Energie en Duurzaamheid
https://www.topsectoren.nl/binaries/topsectoren/documenten/publicaties/2019-publicaties/oktober/161019/kia-energietransitie-en-duurzaamheid/KIA+Energietransitie+en+Duurzaamheid.pdf
Toelichting algemeen
Projecten dienen bij te dragen aan het pad naar een klimaatneutraal energie- en grondstoffensysteem
in 2050 of aan een circulaire economie in hetzelfde jaar. Ze dragen daarmee automatisch
bij aan de tussendoelen voor 2030. Combinaties zijn logischerwijze mogelijk, daar
waar deze thema’s elkaar overlappen. Vertaald naar projecten binnen deze paragrafen
dient het te ontwikkelen innovatief product, proces of de dienst gericht te zijn op
de volgende submissies:
Submissies:
- I.
Verlaging van het gebruik van fossiele energie c.q. van de uitstoot van CO2 of andere broeikasgassen.
- II.
Verhoging van de productie of benutting van duurzame energie en de integratie en de
integratie in het energiesysteem.
- III.
Verlaging van het gebruik van primaire grondstoffen (rekening houdend met de ecologische
voetafdruk).
- IV.
Vergroting van het hoogwaardig gebruik van circulaire materialen, onder meer door
gebruik van gerecycleerde grondstoffen of duurzaam geproduceerde en verkregen biobased
componenten.
- V.
Beperking van de uitstoot van schadelijke stoffen naar het milieu dan wel vervanging
van deze schadelijke stoffen door stoffen die veel minder schadelijk of onschadelijk
worden geacht.
- VI.
Vergroten van de efficiency van het mobiliteitssysteem, verkeersveiligheid, ladingveiligheid,
cybersecurity, veilig datagebruik en databeheer en het beperken en mitigeren van geluidhinder,
fijnstof en andere emissies, trillingen als gevolg van transportbewegingen of –systemen.
Toelichting submissies
De energie-, klimaat- en grondstoffen- gerelateerde aspecten van mobiliteit zijn onderdeel
van de punten I t/m V. Punt VI verwijst naar de deel-KIA “Toekomstbestendige Mobiliteitssystemen”,
voor het brede thema mobiliteit, waaronder alle milieu- en hinderaspecten naast CO2 voor landgebonden transport, innovaties in luchtvaart en maritiem transport, alsmede
veiligheids- en bereikbaarheidsaspecten van alle verkeersmodaliteiten zijn opgenomen.
KIA 2. Gezondheid en Zorg
https://www.health-holland.com/sites/default/files/downloads/missiedocument-gezondheid-en-zorg.pdf
Toelichting algemeen
Een samenvatting van het missiethema, de beleidscontext en de landelijke aanpak is
vindbaar in deze flyer: https://www.health-holland.com/sites/default/files/downloads/flyer-gezondheid-en-zorg.pdf. Ook op https://www.health-holland.com/publications/useful-documentsgoed kan meer informatie gevonden worden over deze KIA. Projecten dienen binnen deze KIA
bij te dragen aan de missie Gezondheid en Zorg. De centrale missie daarin is dat in
2040 alle Nederlanders tenminste vijf jaar langer in goede gezondheid leven, en dat
de gezondheidsverschillen tussen de laagste en hoogste sociaaleconomische groepen
met 30% zijn afgenomen. Als uitwerking zijn onderliggende missies geformuleerd gericht
op:
- i.
leefstijl en leefomgeving,
- ii.
verplaatsing van de zorg naar de leefomgeving,
- iii.
verhoging van de participatiegraad van mensen met een chronische ziekte of levenslange
beperking en
- iv.
verhoging van de kwaliteit van leven van mensen met dementie.
Vertaald naar projecten binnen deze paragrafen dient het te ontwikkelen innovatief
product, proces of de dienst gericht te zijn op:
Submissies:
- I.
Preventie van ziektes of aandoeningen.
- II.
Gezondheidswinst voor patiënten die lijden aan één of meer ziektes of aandoeningen.
- III.
Verbetering van de opsporing of behandeling van ziektes of aandoeningen of van het
herstel daarna.
- IV.
Verlaging van de kosten van de zorg, bij zorgverzekering of verzekerde.
- V.
Innovaties, bijvoorbeeld hulpmiddelen, die het organiseren van zorg in de eigen leefomgeving
in plaats van in zorginstellingen vergemakkelijken.
- VI.
Verhoging van deelname aan de samenleving van mensen met een chronische ziekte of
levens- lange beperking, naar wens en vermogen.
- VII.
Verbetering van de kwaliteit van leven van mensen met dementie.
Toelichting
Veel innovaties breken niet door op de markt, zeker ook binnen de KIA gezondheid en
zorg. Voordat wordt overgegaan op de uitvoering van een R&D-samenwerkingsproject onder
de KIA Zorg en Gezondheid wordt de ondernemer aangeraden het instituut “Health Innovation
NL” (HI-NL) te betrekken. HI- NL weet in een vroeg stadium aan te geven of de kans
reëel is dat een project succesvol kan worden. Meer informatie over dit instituut
is te vinden op https://www.healthinnovation.nl/.
KIA 3. Landbouw, Water en Voedsel
https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/
Toelichting algemeen
Projecten dienen bij te dragen aan het missiethema Landbouw, Water en Voedsel. Dit
thema is landelijk onderverdeeld in zes deelmissies, voor elk daarvan is een KIA opgesteld.
Vanwege de koppeling met het beleidskader Economie 2030 is ervoor gekozen om vier
van de zes deelmissies op te nemen in deze paragrafen. De deelmissies ‘Duurzame en
veilige Noordzee en andere wateren’ en ‘Nederland is en blijft de best beschermde
en leefbare delta’ zijn niet opgenomen in deze paragrafen.
KIA 3.a. Kringlooplandbouw
https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/kringlooplandbouw/
Toelichting algemeen
Doel is dat in 2030 in de land- en tuinbouw het gebruik van grondstoffen en hulpstoffen
substantieel is verminderd en alle eind- en restproducten zo hoog mogelijk worden
verwaard. De emissies naar grond- en oppervlaktewater zijn dan tot nul gereduceerd.
Ecologische omstandigheden en processen vormen het vertrekpunt voor voedselproductie
waardoor biodiversiteit zich herstelt en de landbouw veerkrachtiger wordt. Opgemerkt
wordt dat deze KIA 3.a. kan worden gezien als een specifiek onderdeel van de bredere
circulariteitsagenda onder missie 1. Vertaald naar projecten binnen deze paragrafen
dient het te ontwikkelen innovatief product, proces of de dienst gericht te zijn op:
Submissies:
KIA 3.b. Klimaatneutrale landbouw en voedselproductie
https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/klimaatneutrale-productie/
Toelichting algemeen
Doel is een netto klimaatneutraal systeem van landbouw en natuur in 2050. Dit onderdeel
is de sectorspecifieke invulling van het klimaatakkoord uit bovengenoemde missie 1.
Specifiek voor de landbouw en voedselproductie en vertaald naar projecten binnen deze
paragrafen dient het te ontwikkelen innovatief product, proces of de dienst gericht
te zijn op:
Submissies:
KIA 3.c. Klimaatbestendig landelijk en stedelijk gebied
https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/klimaatbestendige-inrichting/
Submissies:
- I.
Klimaatbestendig landelijk gebied. Klimaatbestendig en waterrobuust maken van het
landelijk gebied, via (ondersteuning van) gebiedsgerichte maatregelen. Regionale zelfvoorzienendheid
in de watervoorziening als uitdaging. Meer info is te vinden op https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/2020/03/C1-Klimaatbestendig-landelijk-gebied.pdf
- II.
Klimaatadaptieve land- en (glas)tuinbouwproductiesystemen. Klimaatbestendig en duurzaam
gebruik maken van water, waarbij productie, verwerking, organisatie en consumptie
in samenhang worden betrokken. Meer info is te vinden op https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/2020/03/C2-Klimaatadaptieve-land-en-tuinbouwproductiesystemen.pdf
- III.
Waterrobuust en klimaatbestendig stedelijk gebied. Gericht op een systeemaanpak met
efficiënter gebruik van water en grondstoffen, vasthouden en hergebruik van water
en het maximaal benutten van het natuurlijk systeem in en rond de stad (natuurlijke
klimaatbuffers, natuurontwikkeling). Meer info is te vinden op https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/2020/03/C3-Waterrobuust-en-klimaatbestendig-stedelijk-gebied.pdf
- IV.
Verbeteren waterkwaliteit. Innovaties om de ecologische en chemische toestand van
het (integrale) watersysteem (waterkwaliteit, Kaderrichtlijn Water) beter te kunnen
meten. Daarnaast ‘zuivering van de toekomst’: veelal decentrale zuiveringstechnologieën
om emissies van nutriënten, gewasbeschermingsmiddelen, (dier)geneesmiddelen en opkomende
stoffen naar het watersysteem te beperken, nutriënten terug te winnen en benutten,
en stimuleren van het oplossend vermogen van het water- en bodemsysteem. Meer info
is te vinden op https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/2020/03/C4-Verbeteren-waterkwaliteit.pdf
KIA 3.d. Gewaardeerd, gezond en veilig voedsel
https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/gewaardeerd-gezond-en-veilig/
Toelichting algemeen
Het doel is in 2030 gezond, veilig en duurzaam voedsel te produceren. Het voedselproductiesysteem
is dan robuust en groene producten leveren een waardevolle bijdrage aan hun omgeving.
Consumenten waarderen de sector en zijn bereid eerlijke prijzen te betalen. Innovaties
dienen de volgende ontwikkelingen te ondersteunen:
Submissies:
- I.
Vergroten van de waardering voor voedsel en van het bewustzijn ten aanzien van de
verschillende maatschappelijke waarden die met de productie samenhangen, en verkleinen
van de afstand tussen primaire producenten en andere ondernemers in het voedselsysteem
met burgers. Meer info is te vinden op https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/2020/04/D1-Waardecreatie-en-Verdienvermogen.pdf
- II.
Faciliteren dat de Nederlandse bevolking in gezondheid opgroeit en ouder wordt. Door
bij te dragen aan het produceren en consumeren van een gezonder en duurzamer voedselaanbod
en het creëren van een gezonde, groene woon-, werk- en leefomgeving. Meer info is
te vinden op https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/2020/03/D2-De-consument-duurzame-en-gezonde-voeding-in-een-groene-leefomgeving.pdf
- III.
Veilige productie via preventie en het wegnemen van risico's. Snelle(re) detectie
van pathogenen en contaminanten en zorgen dat het systeem zelf verstorende invloeden
van buiten kan opvangen. Door ontwikkelen van nieuwe stalsystemen, verdere emissiebeperkende
toedieningsmethoden voor gewasbeschermingsmiddelen, en het stimuleren en realiseren
van best practices. Meer info is te vinden op https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/2020/03/D3-Veilige-en-duurzame-primaire-productie.pdf
- IV.
Een substantieel duurzamer en veilige voedselketen in 2030. Betere detectie en beheersing
van chemische en microbiële gevaren in de voedselketen en een transparante samenstelling
van producten in verband met allergenen. Ketengerichte aanpak, gericht op reductie
in zowel energie als waterverbruik, en vergroten van grondstofflexibiliteit waarbij
de voedselveiligheid en kwaliteit gewaarborgd blijft. Voedselverlies tegengaan door
energie- en waterreductie in voedselverwerking, verbeteren grondstofefficiëntie en
-flexibiliteit, ketenaspecten, verpakkingen, sensor- en detectietechnologie, circulaire
voedselsystemen en het gebruik van nieuwe grondstoffen. Verduurzaming en voedselveiligheid
dienen steeds samen op te gaan. Meer info is te vinden op https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/2020/03/D4-Duurzame-en-veilige-verwerking.pdf
KIA 4. Veiligheid
https://www.hollandhightech.nl/sites/www.hollandhightech.nl/files/inlinefiles/KIA%20Veiligheid%20%2020191015%20definitief_0.pdf
Toelichting algemeen
Projecten dienen bij te dragen aan het missiethema Veiligheid. De missies zijn in
nauwe samenwerking met de ministeries van Justitie en Veiligheid en Defensie opgesteld.
De overkoepelende ambitie is (potentiële) tegenstanders steeds een stap vóór blijven:
“always ahead of the threat’’ met slimme op- lossingen in dienst van een veilige maatschappij.
Submissies:
- I.
Integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit
- a.
Interventies en organisatie
- b.
Real time digitale observatie en ondersteuning
- c.
Bruikbare data en handelingsperspectief
- II.
Maritieme hightech voor een veilige zee
- a.
Smart kill-chains - Radar en geïntegreerde sensorsuites
- b.
Smart operations
- c.
Smart manning & automation
- d.
Zero emission and survivable warships
- e.
Smart design and maintenance
- f.
Smart concepts
- III.
Veiligheid in en vanuit de ruimte
- a.
Robuuste plaatsbepaling- en tijdsynchronisatiesystemen
- b.
Nationale situational awareness, surveillance & tracking capaciteit
- c.
Grondgebonden situational awareness capaciteit
- d.
Laser voor veilige communicatie en vergrote transmissiecapaciteit
- e.
(Gedeeltelijk) eigen satellietcapaciteit met tijdige en veilige toegang
- IV.
Cyberveiligheid
- a.
Bestrijden cybercrime
- b.
Bevorderen ontwikkeling cybercompetenties
- c.
Defensieve cybertechnologie
- d.
Offensieve cybertechnologie
- e.
Ketenweerbaarheid en governance
- V.
Genetwerkt optreden op land en vanuit de lucht
- a.
Innovatie in ontwerp en aansturing van netwerken
- b.
Informatie als wapen
- c.
Aansturing van genetwerkte logistieke operaties
- d.
Counter DRAM (Drone, Rocket, Artillery & Mortar)
- e.
Smart service logistics
- VI.
Samen sneller innoveren voor een adaptieve krijgsmacht
- a.
Toepassing van robots/autonome systemen/drones (RAS/RPAS)
- b.
3D-printen voor onderdelen, lokale bouw en materiaalontwikkeling
- c.
Energiesystemen & circulariteit
- VII.
Data en intelligence
- VIII.
De veiligheids-professional
- a.
Qualified-self, Digitaal wapenen middels nieuwe (leer)methodes
- b.
Quantified-self, Meetbare prestatie en vitaliteit van veiligheidsprofessionals
- c.
Digitaal uitgerust - Waarneming en communicatie
- d.
Reframing veiligheid
KIA 5. Sleuteltechnologieën
https://www.hollandhightech.nl/kia-sleuteltechnologieen
Toelichting algemeen
Ook voor de aanpak van sleuteltechnologieën is een KIA geformuleerd. Sleuteltechnologieën
worden gekenmerkt door een generiek karakter met een breed toepassingsgebied of bereik
in innovaties en/of sectoren. Bij de projecten die voor de missies (KIA 1-4) worden
ingediend zal dus veelal gebruik worden gemaakt van een of meer van die sleuteltechnologieën,
waarbij sprake kan zijn van doorontwikkeling voor de specifieke toepassing. Projecten
die specifiek voor de KIA Sleuteltechnologieën worden ingediend, moeten bijdragen
aan de generieke ontwikkeling van (een of meer) sleuteltechnologieën, door:
Submissies:
- I.
Een ondersteunende bijdrage te leveren aan de verdere ontwikkeling van kennis over
sleuteltechnologieën, bijvoorbeeld ten behoeve van het onderzoek daarnaar.
- II.
Een ondersteunende bijdrage te leveren aan verbrede of versnelde toepassing van een
of meer sleuteltechnologieën, bijvoorbeeld door de integratie er van in producten,
processen of diensten te vergemakkelijken.
Toelichting submissies
Hierbij wordt benadrukt dat onder optie I het doen van puur onderzoek naar sleuteltechnologieën
en onder optie II het puur toepassen ervan in een willekeurige sector anders dan binnen
de missies geen basis is voor toekenning van een subsidie. Gezocht wordt naar innovaties
die de randvoorwaarden voor de kennisontwikkeling en toepassing van sleuteltechnologieën
verbeteren, en die als product verkoopbaar zijn.
De volgende groepen van Sleuteltechnologieën zijn vanuit het perspectief van de potentiële
bijdrage van technologie aan maatschappelijke uitdagingen in Nederland aangewezen
door het Ministerie van EZK:
- i.
Chemical Technologies
- ii.
Digital Technologies
- iii.
Engineering and Fabrication Technologies
- iv.
Photonics and Light Technologies
- v.
Advanced Materials
- vi.
Quantum Technologies
- vii.
Life science technologies
- viii.
Nanotechnologies
Voor meer informatie over bovenstaande groepen en een verdere onderverdeling daarvan
is te vinden op
https://www.hollandhightech.nl/sites/www.hollandhightech.nl/files/inlinefiles/20191024%20KIAST%20Bijlage%20B%20%20MJP%27s%20overzicht_0.pdf
KIA 6. Maatschappelijk verdienvermogen
https://www.clicknl.nl/kia-verdienvermogen-2020-2023/
Toelichting algemeen
Deze KIA is gericht op het versterken van het maatschappelijk verdienvermogen. Het
maatschappelijk verdienvermogen wordt versterkt, wanneer:
Submissies:
- I.
de (beoogde) innovaties bijdragen aan de doelstellingen van de maatschappelijke uitdagingen
zoals beschreven in de KIA’s 1 t/m 5.
- II.
Deze oplossingen maatschappelijk gewenst zijn.
- III.
En tegelijk economisch rendabel en schaalbaar zijn.
Toelichting
De waarschijnlijkheid dat dit kan worden bereikt, dient in het projectplan te worden
onderbouwd. Projecten onder deze KIA dienen derhalve altijd te worden gekoppeld aan
één van de KIA’s 1 t/m 5.