Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Provinciale Staten op 16 oktober 2020 het Beleidskader Economie 2030
hebben vastgesteld waarin de ambitie is uitgesproken om de internationaal concurrerende
en innovatieve economie in de provincie Noord-Brabant verder te versterken om in 2030
een duurzame en welvarende economie te zijn;
Overwegende dat Provinciale Staten deze ambitie willen bereiken door de Brabantse
innovatiekracht, samenwerkingskracht en agglomeratiekracht te verstevigen;
Overwegende dat deze subsidieregeling is opgesteld als aanbouwregeling voor nader
door Gedeputeerde Staten te bepalen paragrafen ter invulling van het Beleidskader
Economie 2030;
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling
Noord-Brabant 2022
I. Algemeen
Inleiding
Op 16 oktober 2020 hebben Provinciale Staten het Beleidskader Economie 2030 vastgesteld.
In dit beleidskader wordt de provinciale visie op een toekomstbestendige economie
voor Brabant in 2030 weergegeven evenals de ambitie en doelstellingen om daaraan bij
te dragen.
Met deze subsidieregeling wordt beoogd om een aantal doelstellingen uit het Beleidskader
Economie 2030 te realiseren door gebruik te maken van het instrument subsidie. Het
betreft een aanbouwregeling waarmee invulling wordt gegeven aan Aanwijzing 2.22 uit
de door GS vastgestelde ‘aanwijzingen voor de Provinciale Regelingeving Noord-Brabant’.
Deze aanwijzing vereist immers harmonisatie van regelgeving in het geval onderwerpen
binnen één beleidsterrein vallen.
Juridisch kader subsidieregeling
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening
Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van
subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat
onder meer wat de termijnen zijn voor het nemen van een beslissing op een aanvraag
en ook bevat de Asv algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht
in geval van het niet, niet tijdig of niet geheel verrichten van de activiteiten dan
wel nakomen van de verplichtingen.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk.
Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van
toepassing zijn op subsidies die worden verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
§ 1 Datamaturiteit MKB
Op 26 januari 2021 hebben Gedeputeerde Staten de Uitvoeringsagenda Data-economie 2021-2023
vastgesteld. Gedeputeerde Staten willen hiermee onder andere de datamaturiteit van
MKB-ondernemers verhogen. Deze paragraaf biedt de grondslag om hiervoor geld beschikbaar
te stellen.
Om MKB-ondernemers te informeren over en bewust te maken van kansen en bedreigingen
van data-technologie zal er in Noord-Brabant een brede campagne worden opgezet. MKB-ondernemers
kunnen vervolgens ondersteuning krijgen om hun mogelijkheden en kansen met data te
onderzoeken. Dit kan door gebruik te maken van een datacoach die individueel ondersteuning
biedt bij het maken van een data-actieplan.
Op basis van het data-actieplan kan de MKB-onderneming vervolgens een expert inschakelen
die advies gaat uitbrengen hoe de MKB-ondernemer zijn datamaturiteit kan verhogen.
Subsidie kan worden aangevraagd voor een zilver, goud of platina advies door deze
expert. Daarna voert de MKB-ondernemer zelfstandig de nodige veranderingen door in
zijn bedrijf om de datamaturiteit te verhogen.
Deze paragraaf is bedoeld voor MKB-ondernemingen die deel uit maken van de Brabantse
topsectoren (die hun producten of diensten afzetten buiten de regio waar ze worden
geproduceerd) en geldt dus niet voor alle Brabantse MKB-ondernemingen.
Staatssteun
In het kader van staatssteun is ervoor gekozen om deze paragraaf aan te laten sluiten
bij de vrijstellingsvereisten zoals geformuleerd in Verordening (EU) nr. 1407/2013
van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107
en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun,
Pb EU L 352/9 van 24 december 2013. Hierbij is bepaald dat niet meer subsidie wordt
verstrekt dan tot het drempelbedrag van € 200.000 (€ 100.000 voor ondernemingen in
het wegvervoer). De subsidieaanvrager dient hier zelf op toe te zien en zelf de juiste
gegevens aan te dragen.
Privacy
De provincie Noord-Brabant hecht aan privacy. Zij werkt nauw samen met overheden,
burgers, bedrijven en andere instellingen, en zal daarbij zorgdragen voor een betrouwbare
en zorgvuldige bescherming van de aan haar toevertrouwde persoonsgegevens. Het verwerken
van deze gegevens gebeurt alleen voor de doeleinden waarvoor ze verkregen zijn. Daarbij
wordt de Algemene verordening gegevensbescherming in acht genomen.
II. Artikelsgewijs
Artikel 1.1 Begripsbepalingen
Een datacoach is een breed georiënteerde consultant met basiskennis op gebied van
data, datascience, en datatechnologie zoals Artificial intelligence. Hij is in staat
om een MKB-onderneming te helpen bij het definiëren van datavraagstukken en mogelijke
aanpakken met als doel verhoging van de datamaturiteit van de MKB-onderneming.
De datacoaches zijn gelieerd aan een Brabantse organisatie die subsidie heeft ontvangen
van de Provincie Noord-Brabant in het kader van de Uitvoeringsagenda data-economie
2021-2023 om een datacoach aan te stellen.
Artikel 1.5 Weigeringsgronden
In artikel 1.5, onder d, is bepaald dat er niet twee keer subsidie kan worden verstrekt
voor hetzelfde project. Het is wel mogelijk om nog een keer subsidie aan te vragen
op grond van deze regeling voor een project dat een vervolg is op een eerder project
waarvoor subsidie is verstrekt.
Artikel 1.6 Subsidievereisten
De inzet is gericht op de topsectoren in de Brabantse economie. Hiermee wordt de basis
voor de data-economie in Brabant versterkt. Om voor subsidie in aanmerking te komen
moet de MKB-onderneming tot een van de Brabantse topsectoren behoren.
Als een MKB-onderneming ondersteuning wil krijgen om de mogelijkheden en kansen van
de inzet van data te onderzoeken dan kan deze onderneming eerst terecht bij een datacoach
van Brainport Development, Midpoint, REWIN of Driven by Data, afhankelijk van de regio
waarin de onderneming gevestigd is. De datacoach geeft een advies aan de MKB-onderneming
hoe hij zijn datamaturiteit kan verhogen. Vervolgens vraagt de MKB-onderneming aan
een expert om een voorstel te doen voor een onderzoeksaanpak onderbouwd met een offerte.
Omdat het van belang is dat de MKB-onderneming eerst een gesprek heeft gehad met een
datacoach voordat hij een offerte gaat vragen aan een expert, moet bij de subsidieaanvraag
(naast het voorstel voor een onderzoeksaanpak, onderbouwd met een offerte), ook een
verklaring van de datacoach worden ingediend waaruit blijkt dat het project met de
datacoach is besproken.
Artikel 1.7 Subsidiabele kosten
Alleen de advieskosten van de expert zijn subsidiabel. Daarna is het aan de MKB-ondernemer
om zelfstandig de nodige veranderingen door te voeren in zijn bedrijf om de datamaturiteit
te verhogen.
Artikel 1.10 Subsidieplafond
Om ervoor te zorgen dat er een gelijke verdeling van het geld over de WGR-regio’s
plaatsvindt is ervoor gekozen om een subsidieplafond per regio vast te stellen.
Artikel 1.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Nadat de subsidie is verstrekt moet de subsidieontvanger het project binnen zes maanden
afronden. Omdat er bij de aanvraag een voorstel voor een onderzoeksaanpak onderbouwd
met een offerte moet worden meegestuurd van een expert die advies gaat uitbrengen
over de vraag hoe de MKB-ondernemer zijn datamaturiteit kan verhogen, is de verwachting
dat een dergelijk project binnen een half jaar kan worden afgerond.
Artikel 1.14 Evaluatie
De evaluatie vindt plaats via het programmeringsdocument in het kader van de reguliere
Sturing- en Verantwoordingscyclus.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
namens deze,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA