Nieuwsbrief N284 - Oktober 2025


De provincie Noord-Brabant, gemeenten Bladel en Reusel-De Mierden werken aan de herinrichting van de N284. Voor de zomer is het ontwerp voor het grootste deel van de reconstructie al gepresenteerd. Nu is ook het ontwerpdeel voor de rotonde Reusel klaar.

Terugkoppeling meedenksessies

Voor de zomer was er een terugkoppelmoment van de meedenksessies in het culturele centrum in Bladel. Meedenkers konden zien wat er met hun ideeën en opmerkingen over het ontwerp is gedaan. Ook werd het aangepaste schetsontwerp getoond.

Bekijk de terugkoppeling (pdf, 225 kB)

Ontwerp rotonde Reusel

Het ontwerp van de rotonde bij Reusel tot aan de aansluiting bij de Sleutel was tijdens het terugkoppelmoment op 30 juni nog niet klaar. Dit deel is ingewikkeld, waardoor er meer tijd nodig was voor de uitwerking van het ontwerp. Eind oktober was er daarom voor de meedenkers een aparte bijeenkomst over dit ontwerpdeel. Hier is het aangepaste ontwerp van de rotonde gepresenteerd.

Bekijk de presentatie (pdf, 559 kB) en het ontwerp (pdf, 1.4 MB)

Geen bypass in het ontwerp

Tijdens de uitwerking van het ontwerp bleek dat de bypass bij de rotonde bij Reusel niet goed past in de beschikbare ruimte. De ligging zou zorgen voor onveilige situaties bij de in- en uitritten van de percelen vlak bij de rotonde. Ook zou de bypass dichter bij woningen komen te liggen dan de huidige weg.

Daarom heeft de stuurgroep besloten om de bypass uit het ontwerp te halen. Er zijn verschillende alternatieven onderzocht, maar die bleken niet haalbaar.

Wat betekent dit voor het verkeer?

Het projectteam heeft onderzocht wat er gebeurt als de bypass niet wordt aangelegd. De doorstroming voor de hoeveelheid verkeer in het jaar 2040 is onderzocht. Daarin hebben we ook de beoogde woninggroei in de regio meegenomen.  Uit het onderzoek blijkt dat de rotonde het verkeer op 3 van de 4 aansluitende wegen goed aankan, ook in 2040. In de avondspits (tussen 16.15 en 17.15 uur) kan een wachtrij ontstaan aan 1 kant van de rotonde, namelijk de oostelijke tak. De gemiddelde wachttijd is dan ongeveer 30 seconden.

Aan de andere kanten van de rotonde en op andere tijden van de dag zullen er geen wachtrijen zijn en rijdt het verkeer goed door.

De planning van het project is te vinden op de projectpagina


Heb je een vraag?

Stel je vraag via het formulier of bel naar het algemene nummer van de provincie.