Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat door herbestemming van vrijgekomen agrarische bedrijfslocaties kansen
worden geboden voor de revitalisering van het landelijk gebied;
Overwegende dat eigenaren van vrijgekomen agrarische bedrijfslocaties via een vouchersysteem
adviezen kunnen inkopen om met betrekking tot de herbestemming van hun vrijgekomen
agrarische bedrijfslocaties;
Overwegende dat daar waar sprake is van staatssteun, in het kader van rechtvaardiging
van staatssteun de volgende staatssteunmaatregelen van toepassing zijn:
- a.
Verordening (EG) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de
toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van
de Europese Unie op de de-minimissteun;
- b.
Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing
van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese
Unie op de de-minimissteun in de landbouwsector.
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling vouchers vrijgekomen agrarische bedrijfslocaties
Noord-Brabant.
Algemeen
Door herbestemming van vrijgekomen agrarische bedrijfslocaties worden kansen geboden
voor de revitalisering van het landelijk gebied. Eigenaren van vrijgekomen agrarische
bedrijfslocaties wordt de mogelijkheid geboden om via een vouchersysteem adviezen
in te kopen met betrekking tot de herbestemming van hun vrijgekomen agrarische bedrijfslocatie.
Juridisch kader
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening
Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van
subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat
onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor
Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de
meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk.
Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing
zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Staatssteun
Mogelijk is de subsidie aan te merken als staatssteun, uitgaande van het volgende:
1. de ontvanger is een onderneming in de zin van Europees recht; 2. het voordeel dat
met de subsidie wordt verkregen, zou niet op de markt verkregen zijn; 3. de subsidie
geldt voor specifieke sectoren; 4. de maatregel vervalst in potentie de mededinging
of concurrentiepositie, dan wordt gebruik gemaakt van de ruimte die de deminimisverordening
in algemene zin of de landbouwdeminimis voor specifiek de landbouwsector.
Artikelsgewijs
Artikel 1 Begripsbepalingen
Artikel 1, onder b
Brabants Kennisplatform: Dit platform is gelieerd aan BrabantAdvies, en dient tot
kennisuitwisseling voor en door de deskundigen die geraadpleegd worden door eigenaren
van een vrijgekomen agrarische bedrijfslocatie. Het betreffen deskundigen werkzaam
op het gebied van ruimtelijke vraagstukken, zoals juristen, financieel specialisten
of ontwerpers. De opgedane kennis door de deskundigen wordt zowel onderling gedeeld
als met gemeenten, provincie en overige partners.
Artikel 5 Weigeringsgronden
De weigeringsgronden in dit artikel komen in aanvulling op de weigeringsgronden uit
artikel 4:25 en 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 van de Asv.
Artikel 6 Subsidievereisten
Artikel 6, onder b: Met stopzetten van de agrarische activiteiten wordt bedoeld dat het agrarische bedrijf
op de vrijgekomen agrarische bedrijfslocatie niet meer in werking mag zijn. Dit kan
onder andere blijken uit milieuvergunningen die zijn ingetrokken.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
mw. ir. A.M. Burger