Een hele mooie waardering, vindt gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders. “Samen met onze partners zetten we ons elke dag in om het ov in Brabant nog beter te maken”, zegt hij. “Want goed openbaar vervoer houdt onze regio’s bereikbaar, vermindert files en is goed voor het milieu. Het is iets om te koesteren en trots op te zijn.”

Uitdagingen zijn er zeker ook. Zo kampen vervoersbedrijven in het hele land met een personeelstekort en is het aantal reizigers nog niet terug op het niveau van vóór corona. “Soms denken mensen daarom dat het ov er in Brabant niet zo best voor staat”, zegt Smeulders. “Terwijl dat beeld totaal niet klopt. De mensen die ons ov elke dag gebruiken, belonen ons nu met een hele dikke voldoende. Dat is een mooie basis om op verder te gaan.”

De meeste buurtbussen

In de provincie Noord-Brabant worden iedere dag meer dan 9.400 busritten gereden. Ook telt de provincie met stip de meeste buurtbusverenigingen van Nederland. Met de hubtaxi Bravoflex wordt op steeds meer plaatsen een nog fijnmaziger systeem toegevoegd. Bravoflex brengt elke Brabander vanaf 2025 (in West-Brabant) of 2026 op afroep van een halte in de buurt naar een overstaphalte in de buurt. Ook in de avonden en weekenden.

De komende jaren zetten de provincie en de vervoersbedrijven bovendien grote stappen in de vergroening van het busvervoer, onder meer door de inzet van steeds meer zogeheten Zero Emission-bussen. Dat zijn bussen die geen schadelijke stoffen uitstoten.

Kleine verschillen

De provincie kent drie concessiegebieden. In West-Brabant en Oost-Brabant is Arriva verantwoordelijk voor het busvervoer. In Zuidoost-Brabant is dat Hermes. De verschillen in de klantbeoordelingen tussen de drie concessies zijn minimaal.

Contact

Reizigers beoordelen het Brabantse busvervoer met een 7,8