Door het verkleinen van de vleesconsumptie en de Brabantse herkomst ontstaat dubbele duurzaamheidswinst. Zeker als we een product van BOON uit Den Bosch nemen, dat niet met van soja is gemaakt maar van peulvruchten uit Europa.

Rol provincie

Het initiatief werd geboren na de motie van PS, eind 2018, om de mogelijkheden van plantaardige eiwitten bij Brabantse ondernemers onder de aandacht te brengen. FoodUp Brabant pakte dit op en verknoopte dit aan het horecanetwerk dat ze heeft in Brabant. Door te focussen op de ondernemers in deze branche kun je invloed uitoefenen op de menukaart en daarmee op het eetgedrag van de horecabezoeker. De Beste Brabantse Borrelplank is ontwikkeld met Dutch Cuisine en Visit Brabant en bestaat uit een assortiment plantaardige producten van Brabantse bedrijven onder het beschermde merk Beste Brabantse Borrelplank, een promotiepakket voor bij het serveren en een PR-campagne op social media. Wij promoten de plank met content uit de horecazaken die de plank op de kaart zetten. Als ze dit doen, verplicht de zaak zich om minimaal twee plantaardige vleesvervangers uit het assortiment op te nemen.

Resultaat

Een serie grote cafés in Den Bosch zou deze borrelplank op de kaart zetten. De uitrol werd helaas nogal verstoord omdat tijdens de introductieweek (Nationale Week zonder Vlees) de lock down ons overviel en uiteindelijk alle horecazaken moesten sluiten. Toch boeken we voortgang met hotel Central aan de Markt en Van Aken/Werkwarenhuis op de Tramkade. Honderden mensen hebben inmiddels deze plank besteld en onze publiciteitscampagne heeft 15000 mensen via Facebook bereikt. Ook diegenen die dit bericht zien worden zich ervan bewust hoe je lekker en duurzaam kunt eten.

Contact Brabant Doet Wat

FoodUP! Beste Brabantse borrelplank