Cookies toestaan?

Deze site gebruikt cookies.
Hier kan het gebruik van cookies op deze website worden toegestaan of geweigerd.
Ga naar de inhoud
Provincie Noord-Brabant (naar homepage)
Zoeken
  • Home
  • Actueel
  • Onderwerpen
  • Bestuur
  • Loket
  • Over Brabant
  • Contact
  1. Home ›
  2. Onderwerpen ›
  3. Verkeer en vervoer ›
  4. Wegen- en infraprojecten in Brabant ›
  5. N284 Reusel - Bladel - Hapert ›
  6. Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen


Gaan de tankstations langs de N284 weg?

Nee, de tankstations blijven. Wel worden maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren ter hoogte van de tankstations.

Is een extra ontsluiting op de A67 onderzocht?

De aanleg van een nieuwe weg in combinatie met een nieuwe aansluiting op de A67 wordt regelmatig aangekaart als maatregel om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren en het verkeer op de N284 te verminderen. Dit scenario heeft veel ruimtelijke impact, tast (onder andere) ecologische/ natuurwaarden aan en heeft gevolgen voor bewoners en ondernemers in het (buiten)gebied dat doorkruist zou moeten gaan worden door de nieuwe verbinding. De impact, die een dergelijke nieuwe verbinding heeft, valt alleen te verantwoorden met een duidelijke nut en noodzaak voor een nieuw tracé. Uit de verkeersgegevens en - analyses blijkt dat een dergelijke ingrijpende maatregel niet nodig is voor het bereiken van de doelstelling 'verbeteren doorstroming'. Er is daarom besloten een dergelijke nieuwe verbinding niet verder te onderzoeken in dit project.

Is het ontwerp van het voorkeursalternatief en de voorgestelde maatregelen wel voldoende om het verkeer in de toekomst goed te kunnen blijven afwikkelen?

De maatregelen uit het nieuwe voorkeursalternatief zijn getoetst aan de meest actuele verkeerscijfers en – prognoses. Er is hiervoor gebruik gemaakt van het verkeersmodel BBMA24 (Brabant Brede Model Aanpak 2024). Met dit verkeersmodel is in beeld gebracht hoeveel verkeer er in de toekomst op de N284 gaat rijden. Er wordt daarbij ook rekening gehouden met de toename van woningen en de uitbreiding van bedrijventerreinen. Vervolgens is in kaart gebracht of de maatregelen uit het voorkeursalternatief het toekomstige verkeer nog goed kunnen blijven afwikkelen.

Moet er ook grond aangekocht worden en wat gebeurt er als dit niet lukt? Inklappen

Ja, er moet grond worden aangekocht om de herinrichting van de N284 mogelijk te maken. We hopen er natuurlijk met alle grondeigenaren onderling goed uit te komen. Mocht dit niet lukken, dan kan er voor onteigening gekozen worden.

Blijft de weg op de huidige locatie liggen?

De rijbaan blijft in de nieuwe situatie grotendeels op dezelfde plek liggen. Bij de kruispunten wordt het aantal rijstroken uitgebreid. De kruispunten worden daardoor breder.

Waarom is een geleiderail geplaatst op verschillende plekken aan de N284?

Er is een geleiderail geplaatst in de buitenbochten van de N284 in lijn met landelijke richtlijnen van kennisinstituut CROW.  Deze geleiderails zijn geplaatst om te voorkomen dat botsingen kunnen plaatsvinden met de bomen in de berm. Verkeer dat van de weg dreigt te raken, wordt dankzij de geleiderails teruggeleid naar de weg.

Rondom de N284 spelen allemaal ruimtelijke ontwikkelingen en projecten van bijvoorbeeld de gemeenten. Hoe wordt ervoor gezorgd dat al die ontwikkelingen goed op elkaar worden afgestemd?

De gemeente Reusel-De Mierden en gemeente Bladel zijn partners in project Reconstructie N284. Vanuit beide gemeenten zit een medewerker in het projectteam van de reconstructie. Tweewekelijks werkt dit projectteam samen op locatie. Zo zorgen we doorlopend voor een goede afstemming.

Waarom komt het fietspad aan de zuidkant?

Aan de zuidkant van de N284 wordt een in twee-richtingen-bereden fietspad gerealiseerd. Dit fietspad is onderdeel van een zogeheten " snelfietsroute F67" tussen Reusel en Eersel. De fietsverbinding komt aan de zuidkant te liggen in plaats van de noordkant vanwege de beperkte ruimte aan de noordkant. Vanaf de nieuwe aansluiting bij de Sleutel naar de Bleijenhoek wordt aan de noordkant een extra tweerichtings fietspad aangelegd voor onder andere het fietsverkeer van en naar het Pius X college.

Waarom is de fietstunnel bij Lange Trekken niet meer noodzakelijk?

Er is besloten om geen fietstunnel te realiseren bij de Lange Trekken. Dankzij de verkeerslichten kunnen fietsers op een veilige manier de N284 oversteken. Fietsers krijgen een eigen, conflictvrije groenfase. Dit betekent dat zij kunnen oversteken zonder dat zij het pad kruisen van ander verkeer, wat veilig oversteken borgt. In het midden van de weg komt een middengeleider waardoor zowel fietsers als voetgangers de oversteek in twee etappes kunnen maken. Vanuit het oogpunt van doorstroming is de realisatie van een tunnel ook niet nodig. Uit de doorrekening van het kruispunt blijkt dat de vernieuwde VRI (verkeersregelinstallatie) het verkeer ook in de toekomst goed en efficiënt kan afwikkelen. Dit geldt zowel voor het gemotoriseerd verkeer als voor fietsers, die bij het vernieuwde kruispunt.

Waarom wordt de bebouwde kom grens bij Reusel verplaatst?

De N284 is een gebiedsontsluitingsweg. Hier hoort de (wettelijke) snelheid van 80 km/uur buiten de bebouwde kom en 50 km/uur binnen de bebouwde kom bij. Daarom gaan we de komgrens verplaatsen. Dit heeft als tweede voordeel dat de fietsers op de rotonde in de voorrang komen.

Wat doen jullie aan de bekende trillingen hinder van de weg? Uitklappen

Op gebied van trillingen is de provincie al een tijd bezig om helder te krijgen wat de oorzaak van de trillingen is en hoe die op te lossen zijn. Zo zijn er trillingsmetingen uitgevoerd en is in het verleden al geprobeerd de trillingen bij Roodbont te verminderen. In het voorjaar van 2025 is als pilot ter hoogte van Roodbont de fundering van de weg in zijn geheel opnieuw opgebouwd. Momenteel worden de resultaten van de pilot beoordeeld en wordt gekeken of de maatregelen wenselijk zijn op andere delen van de N284.


Heb je een vraag?

Stel je vraag via het formulier of bel naar het algemene nummer van de provincie.

  • Naar het formulier (verwijst naar een andere website)
  • 073-6812812

Contact

Het provinciehuis is op werkdagen geopend van 7.00 uur tot 18.00 uur.

Brabantlaan 1
5216 TV 's-Hertogenbosch

  • 073-6812812
  • Contactgegevens

Over deze site

  • Archief website
  • Toegankelijkheid
  • Cookies op deze site
  • Privacyverklaring
  • Informatiebeveiliging
  • English version
  • Sitemap

Service

  • Vacatures en stages
  • Nieuwsbrieven
  • Voor de pers
  • Brabant Magazine (verwijst naar een andere website)
  • Open overheid
  • Dataportaal en Kaartbank (verwijst naar een andere website)
  • Projecten- en campagnesites
  • Dienstverleningsnormen

Samen Brabant mooier maken

De provincie werkt samen met overheden, bedrijven, organisaties en inwoners aan de maatschappelijke opgaven van Brabant. Om te zorgen dat Brabant ook in de toekomst een provincie blijft waar het goed wonen, werken en recreëren is.

Volg ons

  • LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook
  • X
  • BlueSky
  • Mastodon
  • Youtube
  • Podcasts