N267 Kruispunten Kromme Nol
De provincie Noord-Brabant gaat samen met de gemeente Altena een aantal kruispunten op de N267 aanpakken. Het gaat om twee kruispunten bij de Kromme Nol en het kruispunt met de Heesbeenseweg. Doel is de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren.
Er zijn geen resultaten gevonden.
Nieuwsbrief N267
Blijf op de hoogte van de reconstructie N267; meld je aan voor de nieuwsbrief.
Wat gaan we doen?
Locatie de Kromme Nol
Op de rotonde tussen de N267, de N283 en de Polstraat staat regelmatig een behoorlijke file. Dit doorstromingsprobleem gaan we oplossen. De huidige rotonde, met één rijstrook, wordt omgebouwd naar een rotonde met twee rijstroken. Dit noemen we een turborotonde. Gelijktijdig wordt een aantal kleine maatregelen genomen op het kruispunt tussen de N283 met de Kromme Nol en de Parallelweg. Hier komt een middeneiland. Het wordt voor fietsers en automobilisten zo veiliger om het kruispunt over te steken.
N267 Simulatie ontwerp Polstraat
Locatie Heesbeenseweg
Het kruispunt tussen de N267 en de Heesbeenseweg is nu een T-splitsing. We willen de verkeersveiligheid op dit kruispunt verbeteren en onderzoeken nu hoe we dit kunnen bereiken.
Communicatie
We werken de plannen voor de kruispunten in nauw overleg uit met de gemeenten Altena en Heusden. Ook gaan we in gesprek met aanwonenden en andere belanghebbenden om hun opmerkingen, vragen en ideeën voor een ontwerp te verzamelen. We organiseren hiervoor informatieavonden en geven regelmatig een stand van zaken via nieuwsbrieven. Verder voeren we een-op-een gesprekken.
Planning
Voordat het werk buiten uitgevoerd kan worden, is het noodzakelijk een aantal onderzoeken uit te voeren naar o.a. bodemkwaliteit en de kwaliteit van de bestaande verhardingen en fundering. Parallel daaraan wordt een contract opgesteld om een aannemer te kunnen contracteren. Na aanbesteding heeft de aannemer tijd nodig om het werk verder voor te bereiden. Verwachting is dat in het voorjaar van 2027 gestart kan worden met de werkzaamheden.
Meer informatie
Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief N267. In het nieuwsbriefarchief N267 kun je nalezen wat er tot nu toe is gebeurd.
Veelgestelde vragen
Dit weten we nog niet. Samen met de aannemer stellen we straks een faseringsplan op. Dit is een plan voor omleidingen en tijdelijke verkeersmaatregelen. Begin 2026 contracteren we een aannemer. Die werkt samen met ons, op basis van alle verzamelde input, aan een definitief plan. Zodra er meer duidelijkheid is, informeren we de omgeving.
We besteden daarbij veel aandacht aan het bereikbaar houden van het gebied en gaan hierover in gesprek met diverse betrokkenen, zoals ACA, ZLTO, Cumela, Dorpsraden, omwonenden en bedrijven rond de rotonde. De eerste gesprekken hiervoor lopen al. Ook stemmen we af met Rijkswaterstaat, provincie Gelderland en betrokken gemeenten.
Hoewel we hinder zoveel mogelijk proberen te beperken, zal enige verkeersoverlast tijdens de uitvoering helaas niet te vermijden zijn.
Op dit moment zijn we in overleg met de gemeente Heusden over wat er mogelijk is op de Heesbeenseweg. Zodra hier over meer bekend is, wordt besloten of de aanpassingen mee kunnen in dit project of een ander tijdpad gaan volgen. Zodra dit bekend is, wordt dit gedeeld.
Nee, we gaan geen fietstunnels realiseren. Op onderstaande afbeelding hebben we aangegeven waar de hellingbanen van de tunnels zouden beginnen en eindigen.

De kruizen geven de tunnelbakken weer. Te zien is dat voor tunnels geen ruimte is. “Theoretisch’ kan ruimte gemaakt worden door bijvoorbeeld omliggende woningen of bedrijven aan te kopen en alle omliggende wegen aan te passen, maar dit is zeer ingrijpend en kostbaar.
Er is hier onvoldoende ruimte om een rotonde aan te leggen. De ruimte tussen dit kruispunt en de rotonde N283/N267/Polstraat is te kort. Ook hebben we aan zowel de noord- als zuidkant te weinig ruimte om een rotonde in te passen.
Nee, dat vinden wij geen goed idee. Hier zijn verschillende redenen voor:
- Slechts een klein deel van het verkeer rijdt vanaf de rotonde bij de Polstraat richting Ammerzoden. Een nieuwe afslag zou dus weinig helpen om het verkeer beter te laten doorstromen. Daarom wordt er geïnvesteerd in een turborotonde, die het probleem wél goed oplost.
- Er is te weinig ruimte om veilig een afslag te maken. De brug kan niet worden aangepast, en er is niet genoeg afstand om veilig af te remmen en af te slaan.
- De Kromme Nol is een gemeentelijke weg waar auto’s en fietsers samen op de rijbaan rijden. Meer verkeer op deze weg, maar bijvoorbeeld ook op de Maasdijk/Langeweg (richting Wijk en Aalburg) of Bergse Maasdijk vinden we niet wenselijk.
- Een nieuwe afslag kan extra sluipverkeer aantrekken richting de A2 of andere dorpen, waardoor het juist drukker wordt op andere wegen.
- Elke extra afslag zorgt voor meer risico op ongelukken en vertraagt het verkeer. Bovendien liggen er in de buurt al genoeg afslagen, zoals bij de Kromme Nol, Heesbeenseweg en de op- en afritten van Heusden.
Kortom: een nieuwe afslag bij de Heusdense brug zou weinig voordelen hebben, heeft diverse nadelen en zou bovendien een zeer hoge investering vragen, omdat de Heusdense Brug hiervoor aangepast moet worden.
We hebben alle opmerkingen en suggesties genoteerd in een lijst. Zodra we een aannemer hebben, gaan we al deze opmerkingen één voor één bespreken. We bekijken dan of en hoe we het ontwerp op die punten kunnen verbeteren. Per opmerking stellen we ook een korte reactie op, zodat iedereen later terug kan lezen wat met de opmerkingen is gedaan.
Daar zijn 2 belangrijke redenen voor:
- Doorstroming van het verkeer: uit onderzoek blijkt dat een turborotonde tot minstens 2040 het verkeer goed kan verwerken. De gemiddelde wachttijd in de spits is dan maximaal 35 seconden. Een verkeerslicht zou alleen goed werken als er veel meer rijstroken bij komen. De gemiddelde wachttijd in de spits loopt – met een verkeerslicht- op tot boven de 2 minuten. Daarom is een turborotonde de beste oplossing.
- Ruimtegebrek: voor een kruispunt met verkeerslichten zijn meer rijstroken nodig dan bij een turborotonde. Bijvoorbeeld: aan de noordkant van het kruispunt (vanuit de richting Giessen/Andel) zouden vier rijstroken nodig zijn, plus twee rijstroken terug. Daar is nu geen ruimte voor. Uitbreiding zou behoorlijk ingrijpend zijn voor de directe omgeving. Dat vinden we alleen reëel als het echt nodig blijkt.
Bestanden
Presentatie gehouden tijdens de informatieavond
Vragen over dit project?
Neem contact op met Anja Schievink via:
