B
|
|
De uitgaven zijn (mogelijk deels) niet conform Europese en nationale aanbestedingsregels
|
|
B1
|
De opdracht is niet gepubliceerd
Hieronder valt ook het onrechtmatig gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder
voorafgaande aankondiging (directe gunning)
|
100% van de opdracht indien de opdracht niet is gepubliceerd volgens de juiste procedures
en ook niet op andere wijze openbaar is gemaakt.
|
Bronnen bevinding B1 tot en met 2-B27:
• Guidelines for determining financial corrections to be made by the Commission to
Expenditure financed by the Union under shared management, for non-compliance with
the rules on public procurement, C(2019) 3452
•De arresten van het Europese Hof van Justitie ter zake
|
|
|
25% van de opdracht indien de opdracht niet is gepubliceerd volgens de juiste procedures,
maar wel op een dusdanige wijze openbaar is gemaakt dat gegadigden in andere lidstaten
tijdig hebben/hadden kunnen
reageren.
|
|
|
Nationale openbare opdracht is gegund zonder te zijn gepubliceerd op TenderNed.
|
25% van de opdracht indien er 1 offerte is opgevraagd, 10% bij 2 offertes en 5% bij
3 of meer offertes.
|
|
|
Bij meervoudig onderhandse opdracht zijn te weinig (minder dan drie) offertes opgevraagd.
|
10% bij 2 te weinig en 5% bij 1 te weinig.
|
|
B2
|
Kunstmatige splitsing van opdracht en daardoor niet gepubliceerd.
Dit geldt ook voor opdrachten onder de Europese drempel, waar door kunstmatige splitsing
overschrijding van nationale drempels voor openbaar aanbesteden is vermeden.
Arresten: C-574/10 Commissie/Duitsland
T-358/08 Spanje/Commissie
T-384/10 Spanje/Commissie
|
100% van de opdracht indien de opdracht door kunstmatige splitsing niet is gepubliceerd
volgens de juiste procedures én ook niet op andere wijze openbaar is gemaakt.
|
|
|
.
|
25% van de opdracht indien sprake is van kunstmatige splitsing, maar de opdracht wel
op een dusdanige wijze openbaar is gemaakt dat gegadigden tijdig hebben/hadden kunnen
reageren.
|
|
B3
|
De aanbestedende dienst kan onvoldoende onderbouwen waarom de opdracht niet is gegund
in de vorm van afzonderlijke percelen.
|
5% van de opdracht.
|
|
B4
|
Niet-naleving van de termijnen voor de ontvangst van inschrijvingen en/of voor ontvangst
van verzoeken tot deelname. De geboden termijn was korter dan de minimaal toegestane.
Of
Het niet verlengen van de termijnen voor de ontvangst van inschrijvingen, wanneer
aanzienlijke wijzigingen in de aanbestedingsdocumenten zijn doorgevoerd.
|
100% van de opdracht indien de geboden termijn ≥ 85% korter is dan de eigenlijke termijn
of ≤ 5 dagen is.
|
|
|
|
25% van de opdracht indien de geboden termijn ≥ 50% (maar minder dan 85%) korter is
dan de eigenlijke termijn
|
|
|
|
10% van de opdracht indien de termijn ≥30% (maar minder dan 50%) korter is of indien
de termijnen niet zijn verlengd bij significante wijziging van de documenten.
|
|
|
|
5% indien de verkorting van de termijn < 30%.
|
|
B5
|
Onvoldoende tijd voor potentiële inschrijvers/gegadigden om aanbestedingsstukken te
verkrijgen. De geboden tijd was korter dan de termijn zoals aangegeven in de aanbestedingsdocumenten.
Of
Er waren beperkingen voor potentiële inschrijvers/gegadigden om de aanbestedingsdocumenten
te verkrijgen.
|
25% van de opdracht indien de geboden tijd ≤ 5 dagen is of wanneer helemaal geen rechtstreekse,
volledige en kosteloze toegang tot de aanbestedingsdocumenten is
verstrekt.
|
|
|
|
10% wanneer de geboden termijn ≤50% is van de eigenlijke inschrijftermijn.
|
|
|
|
5% indien de geboden termijn tussen de 50 en 80% van de eigenlijke inschrijftermijn
bedroeg.
|
|
B6
|
De verlenging van termijnen voor inschrijving en/of voor ontvangst van verzoeken tot
deelname is niet (correct) gepubliceerd.
Of
Er heeft geen verlenging van termijnen voor inschrijving en/of voor ontvangst van
verzoeken tot deelname plaatsgevonden.
|
10%van de opdracht indien de oorspronkelijke termijnen cf. de van toepassing zijnde
regels waren, maar de verlenging niet volgens de juiste procedures is gepubliceerd
én ook niet op andere wijze openbaar is gemaakt;
Of indien de termijnen niet zijn verlengd wanneer potentiële inschrijver tijdig aanvullende
informatie heeft opgevraagd en deze niet minimaal 6 dagen (4 dagen bij versnelde procedures)
voor het aflopen van de inschrijftermijn is verstrekt
|
|
|
|
5% van de opdracht indien de oorspronkelijke termijnen cf. de van toepassing zijnde
regels waren, maar de verlenging niet is gepubliceerd volgens de juiste procedures,
maar wel op andere wijze openbaar is gemaakt.
|
|
B7
|
Er is ten onrechte gebruik gemaakt van de mededingingsprocedure met onderhandeling
of concurrentiegerichte dialoog, omdat het geen geval betreft als bedoeld in de richtlijnen
2014/23/EU, 2014/24/EU of 2014/25/EU.
|
25% van de opdracht indien ten onrechte gebruik is gemaakt van deze procedure.
|
|
|
|
10% van de opdracht indien volledige transparantie is verzorgd (inclusief een motivatie
voor het gebruik van de procedure in de stukken), er geen beperkingen zijn gesteld
aan het aantal inschrijvers bij eerste inschrijving en gelijke behandeling van de
inschrijvers tijdens de onderhandelingen was gewaarborgd.
|
|
B8
|
Onjuiste toepassing van elektronische- en samengestelde aanbestedingsprocedures, zoals
een raamovereenkomst, dynamisch aankoopsysteem, elektronische veiling en centrale
inkoop.
|
25% van de opdracht indien de onjuiste toepassing ertoe heeft geleid dat de opdracht
is gegund aan een andere partij dan wanneer de procedure was gevolgd.
|
|
|
|
10% van de opdracht indien de procedure niet is gevolgd en dit heeft mogelijk een
ontmoedigend effect gehad op potentiële inschrijvers.
|
|
B9
|
In de aankondiging waren niet alle selectie- en/of gunningscriteria (incl. de weging),
of niet alle contractvoorwaarden of niet alle technische specificaties opgenomen.
Of
De gunningscriteria (incl. de weging) zijn onvoldoende beschreven.
Of
Verduidelijkingen of aanvullende informatie is niet verstrekt/gepubliceerd.
Arresten: ECJ-07/2016 Dimarso
ECJ-11/2010 COM vs Ierland
ECJ-01/2008 Lianakis.
|
25% van de opdracht indien de selectie- en/of gunningscriteria (inclusief weging)
niet waren vermeld in de aankondiging of het bestek.
|
|
|
|
10% van de opdracht indien:
- -
de contractvoorwaarden of technische specificaties niet waren vermeld in de aankondiging
of het bestek;
- -
de gunningscriteria (incl. weging) waren onvoldoende beschreven in de aankondiging/bestek,
waardoor de mededinging is beperkt9;
- -
De verduidelijking/nadere informatie m.b.t. selectie- en gunningscriteria is niet
gepubliceerd of niet aan alle inschrijvers verstrekt.
|
|
B10
|
In de aankondiging of aanbestedingsstukken waren discriminerende uitsluitings-, selectie-
en/of gunningscriteria opgenomen of discriminerende contractvoorwaarden of technische
specificaties opgenomen, waardoor ondernemingen op basis van onterechte nationale,
regionale of lokale voorkeuren ontmoedigd zijn om in te schrijven (bijv.: de verplichting
om reeds een vestiging of vertegenwoordiging in het land of de regio te hebben en
de eis om ervaring of apparatuur in het land of de regio te hebben).
|
25% van de opdracht indien potentiële inschrijvers mogelijk zijn ontmoedigd om in
te schrijven.
|
|
|
|
10% van de opdracht indien minimale mededinging toch is gewaarborgd omdat meerdere
inschrijvingen zijn geaccepteerd die aan de selectiecriteria voldeden.
|
|
B11
|
Selectiecriteria, gunningscriteria, contractvoorwaarden en/of uitsluitingsgronden
zijn niet discriminerend in de zin van 3-B10, maar beperken toch de toegang voor potentiële
inschrijvers.
|
25% van de opdracht wanneer
- -
de geschiktheidseisen overduidelijk niet in verhouding staan tot de opdracht of
- -
wanneer de uitsluitingsgronden, selectie-/gunningscriteria of contractvoorwaarden
ertoe hebben geleid dat slechts één partij kon inschrijven en dit niet kan worden
gerechtvaardigd o.b.v. het specifieke technische karakter van de opdracht.
|
|
|
|
10% van de opdracht indien toegang tot inschrijving wordt beperkt, bijvoorbeeld:
- -
wanneer de geschiktheidseisen wel relevant zijn, maar niet in verhouding staan tot
de opdracht of
- -
wanneer bij de evaluatie van inschrijvers/gegadigden selectiecriteria als gunningscriteria
zijn gehanteerd, of
- -
wanneer specifieke (handels)merken of standaarden vereist waren.
|
|
|
|
5% van de opdracht indien beperkende criteria/voorwaarden/specificaties zijn gesteld,
maar minimale mededinging toch gewaarborgd was, omdat meerdere inschrijvingen zijn
geaccepteerd die aan de selectiecriteria voldeden.
|
|
B12
|
De omschrijving in de aankondiging en/of het bestek was dermate gebrekkig dat de potentiële
inschrijvers/gegadigden het voorwerp van de opdracht niet konden vaststellen, met
mogelijk effect op beperking van de mededinging.
Arresten: C-340/02 COM/Frankrijk EU:C:2004:623 en C-299/08 COM/Frankrijk EU:C:2009:769
C-423/07 Commissie/Spanje.
|
10% van de opdracht.
|
|
B13
|
Het bestek (bijv. de technische specificaties) stelt beperkingen aan het gebruik van
onderaannemers voor een deel van de opdracht uitgedrukt als een percentage van de
opdracht, zonder de geschiktheid van potentiële onderaannemers te beoordelen en zonder
de wezenlijke aard van de taken in kwestie te noemen.
Arresten: C-406/14, EU:C:2016:652 Wroclaw – Miasto na prawach powiatu , paragraaf 34
|
5% van de opdracht.
|
|
B14
|
Selectiecriteria (of technische specificaties) zijn na de opening c.q. start van de
aanbesteding - tijdens de selectiefase - aangepast of verkeerd toegepast,
waardoor inschrijvers zijn geaccepteerd die niet zouden zijn geaccepteerd – of inschrijvers
zijn afgewezen die niet zouden zijn afgewezen - als de gepubliceerde selectiecriteria
zouden zijn gevolgd.
|
25% van de opdracht.
|
|
B15
|
Bij de beoordeling van inschrijvingen zijn andere gunningscriteria gehanteerd dan
in de aankondiging of het bestek.
Of
Bij de beoordeling van inschrijvingen zijn aanvullende, niet gepubliceerde gunningscriteria
gehanteerd.
Arresten: C-532/06 Lianikis, EU:C:2008:40 paragraaf 43-44 en C/15, TNS Dimarso, paragraaf 25-36
|
25% van de opdracht indien het afwijken van de gepubliceerde gunningscriteria een
discriminerend effect heeft gehad (op basis van onterechte nationale, regionale of
lokale voorkeuren).
|
|
|
|
10% van de opdracht indien geen sprake was van een discriminerend effect.
|
|
B16
|
Gebrek aan transparantie over de beoordeling. De audit trail biedt onvoldoende onderbouwing
voor de gunning van de opdracht.
|
100% van de opdracht indien toegang tot de gunningsdocumenten wordt geweigerd
|
|
|
|
25% van de opdracht indien het gunningsproces onvoldoende is vastgelegd om de juiste
toepassing ervan te kunnen vaststellen.
|
|
B17
|
Onderhandeling tijdens de beoordelingsfase:
De aanbestedende dienst heeft toegestaan dat een inschrijver/gegadigde zijn offerte
mocht aanpassen, waardoor het contract aan deze partij is gegund.
Of
Bij de openbare of niet-openbare procedure vonden tijdens de beoordeling onderhandelingen
plaats met een of meer inschrijvers/gegadigden, waardoor de oorspronkelijke voorwaarden,
zoals vastgelegd in de aankondiging of het bestek substantieel zijn veranderd.
Of
Bij concessieopdrachten heeft de aanbestedende dienst toegestaan dat een inschrijver/gegadigde
tijdens onderhandelingen het onderwerp, de gunningscriteria en de minimale vereisten
mocht aanpassen, waardoor de opdracht aan deze partij is gegund.
Arresten: C-324/14 Partner Apelski Dariusz , Eu:C:2016:2014 paragraaf 69 en C-27/15 Pippo Pizzo
EU:C:2016:404 en gevoegde arresten C-21/03 en C-34/03 Fabricom EU:C:2005:127
|
25% van de opdracht.
|
|
B18
|
De betrokkenheid van een inschrijver/gegadigde bij de voorbereiding van de aanbestedingsprocedure
heeft geleid tot vervalsing van de mededinging of een schending van de beginselen
van non-discriminatie en transparantie.
gevoegde arresten: C-21/03 en C-34/03 Fabricom EU:C:2005:127
|
25% van de opdracht.
|
|
B19
|
In het kader van een mededingingsprocedure met onderhandeling zijn de oorspronkelijke
voorwaarden van de opdracht substantieel gewijzigd, waardoor een nieuwe opdracht had
moeten worden gepubliceerd.
|
25% van de opdracht.
|
|
B20
|
Afwijzing van, gezien de opdracht, abnormaal lage inschrijver(s) zonder dat de aanbestedende
dienst schriftelijk om uitleg heeft gevraagd over de door hem noodzakelijk geachte
verduidelijkingen over de samenstelling van de desbetreffende offerte(s) of indien
de aanbestedende dienst niet kan aantonen dat zij de reactie van de betreffende inschrijver(s)
op de gevraagde uitleg heeft beoordeeld.
gevoegde arresten: C-285/99 Lombardini en C286/99 Mantovani EU:C:2001:610 paragraaf
78-86 en arrest T-402/06 Spanje/COM EU:T:2013:445 paragraaf 91
|
25% van de opdracht.
|
|
B21
|
Er is sprake van een belangenconflict dat invloed heeft gehad op de uitkomst van de
aanbestedingsprocedure (de opdracht is gegund aan de inschrijver in kwestie).
Arresten: C-538/13 eVigilo EU:C:2015:166 paragraaf 31-47
|
100% van de opdracht.
|
|
B22
|
Door een rechter, mededingingsautoriteit of andere daartoe bevoegde instantie, is
vastgesteld dat sprake is geweest van prijsafspraken/manipulatie van de aanbestedingsprocedure
(Bid-rigging).
|
100% van de opdracht indien een persoon binnen de aanbestedende dienst of het beheer-
en controlesysteem de samenwerkende inschrijvers heeft geholpen bij het binnenhalen
van de opdracht.
|
|
|
|
25% van de opdracht, wanneer alleen samenwerkende ondernemingen deel hebben genomen
aan de aanbestedingsprocedure.
|
|
|
|
10% van de opdracht indien de samenwerkende ondernemingen zonder hulp van persoon
binnen de aanbestedende dienst of het beheer- en controlesysteem hebben gehandeld
en een van deze ondernemingen de opdracht heeft binnengehaald.
|
|
B23
|
Wezenlijke wijziging van bestanddelen van de opdracht, zoals vastgelegd in de aankondiging
of het bestek.
1) De opdracht is gewijzigd (inclusief vermindering van de scope) en er is ten onrechte
geen nieuwe aanbestedingsprocedure gestart, m.a.w. de wijziging valt niet onder artikel
72 (1) van 2014/24/EU.
N.B. Er is geen sprake van een onregelmatigheid met een financiële correctie wanneer:
- de waarde van de wijziging onder de Europese aanbestedingsdrempel ligt,
- de waarde van de wijziging minder is dan 10% van de oorspronkelijke opdrachtwaarde
voor diensten en leveringen en minder dan 15% van de oorspronkelijke waarde voor werken,
en de aard van de opdracht/ raamovereenkomst niet wijzigt.
2) Er sprake van een substantiële wijziging van bestanddelen van de opdracht (zoals
de prijs, de aard van de werkzaamheden, de uitvoeringstermijn, de betalingsvoorwaarden
en de gebruikte materialen) wanneer de aard van de opdracht door de betreffende wijziging
materieel verschilt van de oorspronkelijke opdracht of raamovereenkomst. De verandering
is in elk geval substantieel, wanneer het een wijziging cf artikel 72 (4) betreft,
namelijk:
- de wijziging voorziet in voorwaarden die, als zij deel van de aanvankelijke aanbestedingsprocedure
hadden uitgemaakt, de toelating van andere dan de aanvankelijk geselecteerde gegadigden
en de gunning van de opdracht aan een andere inschrijver mogelijk zouden hebben gemaakt
dan wel bijkomende deelnemers aan de aanbestedingsprocedure zouden hebben aangetrokken;
- de wijziging verandert het economische evenwicht van de opdracht of de raamovereenkomst
ten gunste van de opdrachtnemer op een wijze die niet is voorzien in de oorspronkelijke
opdracht of raamovereenkomst;
- de wijziging leidt tot een aanzienlijke verruiming van het toepassingsgebied van
de opdracht of raamovereenkomst;
- een nieuwe aannemer in de plaats is gekomen van de aannemer aan wie de aanbestedende
dienst de opdracht aanvankelijk had gegund in andere dan de in lid 1, onder d), genoemde
gevallen.
Arresten: C-496/99P Succhi di Frutta EU:C:2004:236 paragraaf 116 en 118
C-454/06 Pressetext EU:C:2008:351
C-340/02 COM/Frankrijk EU:C:2004:623
C-91/08 Wall AG EU:C:2010:182
|
25% van de waarde van de opdracht plus eventuele extra waarde van de opdracht a.g.v.
deze wijziging.
|
|
|
Wanneer de substantiële wijziging van de opdracht bestaat uit een prijsstijging die
meer dan 50% van de oorspronkelijk gegunde opdrachtwaarde bedraagt.
|
25% van de oorspronkelijke opdrachtwaarde. Vermeerderd met 100% van de aan de wijziging
gerelateerde prijsstijging.
|
|
B24
|
Indien de onregelmatigheid slechts van formele aard is, zonder (mogelijke) financiële
gevolgen.
|
0%.
|