Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 22, zesde lid, van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten een redelijke mate van zekerheid wensen te verkrijgen
over de getrouwheid van de door subsidieontvangers te overleggen verantwoording over
de aan hen verstrekte subsidies en over de rechtmatigheid van de uitgaven;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten het in dat kader van belang achten om normen vast
te stellen ten aanzien van de door hen gewenste reikwijdte, het object van de controle
en de diepgang van de door de subsidieontvanger bij de verantwoording te overleggen
controleverklaring en de daaraan ten grondslag liggende accountantscontrole door de
accountant van de subsidieontvanger;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten hiermee beogen te voorkomen dat er verschillen
ontstaan tussen de wensen en verwachtingen die leven bij de provincie enerzijds en
de feitelijke invulling van de accountantscontrole en de af te geven controleverklaring
van de accountant van de subsidieontvanger anderzijds;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten daartoe op 19 maart 2013 de Regeling accountantsprotocol
Noord-Brabant hebben vastgesteld;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten een evaluatie hebben uitgevoerd met betrekking
tot die regeling en naar aanleiding daarvan die regeling op diverse punten wensen
aan te passen;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten in verband met de omvang van de wijzigingen een
geheel nieuwe regeling wensen vast te stellen;
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Toelichting behorende bij de Regeling controleprotocol subsidies Noord-Brabant
Algemeen
Wettelijk kader
Deze regeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant
(Asv). Voor een goed begrip van deze regeling is dus ook bestudering van de Asv noodzakelijk.
Tevens is de subsidieregeling op grond waarvan de subsidie is verstrekt van belang,
alsmede de Algemene wet bestuursrecht, die diverse algemene bepalingen bevat, die
onverkort van toepassing zijn op subsidies.
Achtergrond
Gedeputeerde Staten wensen een redelijke mate van zekerheid te verkrijgen over de
getrouwheid van de door subsidieontvangers te overleggen verantwoording over de aan
hen verstrekte subsidies en over de rechtmatigheid van de uitgaven. Gedeputeerde Staten
achten het in dat kader van belang om normen vast te stellen ten aanzien van de door
hen gewenste reikwijdte, het object van de controle en de diepgang van de door de
subsidieontvanger bij de verantwoording te overleggen controleverklaring en de daaraan
ten grondslag liggende accountantscontrole door de accountant van de subsidieontvanger.
Gedeputeerde Staten beogen hiermee te voorkomen dat er verschillen ontstaan tussen
de wensen en verwachtingen die leven bij de provincie enerzijds en de feitelijke invulling
van de accountantscontrole en de af te geven controleverklaring van de accountant
van de subsidieontvanger anderzijds.
Artikelsgewijs
Artikel 1 Begripsbepalingen
Onder h Rechtmatigheid
Rechtmatigheid betekent in het algemeen het voldoen aan de in de relevante wet- en
regelgeving opgenomen bepalingen. In het kader van dit accountantsprotocol wordt rechtmatigheid
gedefinieerd als de naleving van deaan de subsidie verbonden verplichtingen met een financieel effect, zoals vastgelegd
in de subsidiebeschikking. Deze verplichtingen zijn opgesomd in artikel 4 van dit
protocol.
Artikel 4 Normenkader
Onder g Europese regelgeving
Met Europese regelgeving bedoelen Gedeputeerde Staten onder andere de op de subsidie
van toepassing zijnde Europese verordeningen, richtlijnen en programma’s en de Europese
staatssteun- en aanbestedingsregels.
Artikel 5 Toegestane toleranties
|
Strekking controleverklaring:
|
Goedkeuringstolerantie
|
Goed-keurend
|
Beperking
|
Oordeel-onthouding
|
Afkeurend
|
Fouten in de verantwoording
|
≤ 1%
|
>1%
|
-
|
≥ 3%
|
Onzekerheden in de controle
|
≤ 3%
|
>3%
|
≥ 10%
|
-
|
Deze percentages worden afgezet tegen de omvangsbasis (=totaal aan lasten in de verantwoording)
Artikel 6 Gewenste mate van zekerheid
Volgens de richtlijnen voor de accountantscontrole betekent dit artikel dat de accountant
een hoge, maar geen absolute mate van zekerheid dient te verschaffen. Indien dit begrip
voor het gebruik van statistische technieken gekwantificeerd moet worden, moet uitgegaan
worden van een betrouwbaarheid van 95%.
Artikel 8Beroepsvoorschriften NBA
Gedeputeerde Staten beogen niet om een aanpak van de accountantscontrole voor te schrijven.
Veelal zal de accountant zich immers bij zijn controle baseren op een (risico)analyse
van de administratieve organisatie en interne controle bij de subsidieontvanger en
op basis daarvan komen tot een optimale afweging van de in te zetten controlemiddelen.
Artikel 9 Model controleverklaring
Onder b Rechtmatigheidsoordeel
Indien het niet of onjuist toepassen van de wet- en regelgeving, bedoeld in artikel
7, onder b, onherstelbaar is, resulteert dit in een rechtmatigheidsfout.
Onder c Model
Voor de meest actuele versie van de controleverklaringen verwijzen Gedeputeerde Staten
naar de website van de NBA, https://www.nba.nl/.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter de secretaris
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk mw. ir. A.M. Burger