Geïnteresseerde vervoerders hadden tot dinsdag 10 oktober de tijd om definitief in te schrijven. De provincie Noord-Brabant beoordeelt de komende tijd de ontvangen biedingen en maakt rond 12 december de winnaar bekend. De andere partij heeft daarna zes weken om eventueel bezwaar te maken tegen de gunning. Als dat niet gebeurt, is de gunning eind januari definitief.

De winnende vervoerder gaat vanaf 6 juli 2025 het openbaar busvervoer in de regio West-Brabant verzorgen, inclusief de buslijnen vanuit dit gebied naar Utrecht en Rotterdam. De concessie kent een looptijd van 10 jaar. De nieuwe concessiehouder zal onder meer met Zero Emissie bussen gaan rijden, die geen schadelijke stoffen uitstoten.

Mix van vervoermiddelen

"Het openbaar vervoer beperkt zich in Noord-Brabant al lang niet meer tot de trein, de bus, de buurtbus en de deeltaxi”, zegt gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders. "Technologische ontwikkelingen en nieuwe mobiliteitsdiensten maken steeds meer innovatieve vervoersconcepten mogelijk. Met een mix van vervoermiddelen, afgestemd op de eigen wensen van de reiziger.”

Dan gaat het niet alleen over traditioneel ov, maar ook over flexconcepten, meerijddiensten, deelauto’s, deelfietsen en vrijwilligersinitiatieven uit de samenleving. Met ‘mobiliteitshubs’ waar de mobiliteitsvormen bij elkaar komen en handige apps voor de reiziger. "Zo houden we Brabant bereikbaar en kunnen mensen blijven meedoen aan de samenleving.”

De nieuwe concessiehouder maakt straks gebruik van de nieuwe busremise tussen de Druivenstraat en Oosterhoutse busbaan in Breda. De provincie Noord-Brabant is initiatiefnemer van deze remise, waar de nieuwe concessiehouder als huurder gebruik van gaat maken.