Samen met gemeenten legt de provincie een netwerk aan van snelfietsroutes. Dat zijn doorgaande fietsroutes met zo min mogelijk obstakels die je gemakkelijk en snel van A naar B brengen. Op de snelfietsroutes die al gebruikt worden, is nu onderzoek gedaan. Wat blijkt? Gemiddeld zegt 35% van de deelnemers nu meer te fietsen dan voorheen. En 19% van de fietsers gebruikte voorheen de auto of het OV voor nagenoeg dezelfde route.

,,Dat is een geweldig resultaat”, zegt gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders. ,,Om Brabant in beweging te houden, is het belangrijk dat we zoveel mogelijk mensen verleiden om de fiets te pakken. Dat is gezonder én het helpt om het aantal files in te perken. Dit onderzoek bewijst wel dat de snelfietsroutes een goed instrument zijn om dat voor elkaar te krijgen. Extra leuk nieuws zo vlak voor de nationale klimaatweek!”

Boven landelijk gemiddelde

Het onderzoek is uitgevoerd op de F58 tussen Tilburg en Rijen, de F261 tussen Tilburg en Waalwijk en de F73 tussen Cuijk en Nijmegen. Die laatste route loopt van Cuijk over een nieuwe fietsbrug over de Maas naar de Campus Heyendaal in Nijmegen. De route is veel directer geworden en dus is het aantrekkelijk de fiets te nemen. Het aantal overstappers ligt hier dan ook het hoogst: 29% van de deelnemers aan het onderzoek is overstapper. Van hen nam twee derde voorheen de auto. Daarmee ligt het aantal overstappers fors boven het landelijk gemiddelde van zo’n 14%.

Voor dit onderzoek zijn de genoemde snelfietsroutes op twee momenten bezocht. Er is gemeten vóór de aanleg van de routes (0-meting) en een jaar nadat de routes in gebruik werden genomen (1-meting). Meer dan zeshonderd fietsers vulden een vragenlijst in. Sinds 2021 is er een landelijk protocol voor het onderzoek op snelfietsroutes. Dat maakt het mogelijk cijfers uit het hele land te vergelijken.

Grote rol bedrijfsleven

Op dit moment zijn er zeven snelfietsroutes in Noord-Brabant in gebruik. Aan zeven andere routes wordt op dit moment ‘in het veld’ gewerkt (zie kaartje). Daarnaast is er nog een aantal routes in voorbereiding of in onderzoek. Daarbij worden bijvoorbeeld de haalbaarheid en de kosten in kaart gebracht.

Werkgevers spelen een belangrijke rol bij de mobiliteitstransitie in Brabant. Een flink aantal bedrijven stimuleert medewerkers al om vaker met de fiets naar het werk te komen. Ze worden daarbij geholpen door Ons Brabant Fietst (Sjees) en het Brabant Mobiliteits Netwerk. Werkgevers die mee willen doen, kunnen ‘Sjees Gangmaker’ worden. Bedrijven als de Efteling in Kaatsheuvel, CurTec in Rijen of Wärtsilä in Drunen zijn volop aan de slag met stimulering van fietsgebruik. Zij hebben het voordeel dat ze aan een snelfietsroute liggen.

Contact

Brabanders laten vaker de auto staan na komst snelfietsroutes