Commissarispenning voor Wim Bens bij afscheid ZLTO

25 juni 2026BestuurBevat visueel element: Foto

Bij zijn afscheid als voorzitter van de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) heeft Wim Bens de Commissarispenning ontvangen. Commissaris van de Koning Ina Adema reikte deze persoonlijke blijk van waardering uit als dank voor zijn jarenlange en bijzondere inzet voor de agrarische sector en de Brabantse samenleving.

Druk

Wim Bens stond de afgelopen zeven jaar aan het roer van de ZLTO in een periode waarin de druk op de landbouwsector groot was en de maatschappelijke en politieke uitdagingen zich opstapelden. In die complexe context was hij koersvast en gaf hij op verbindende wijze leiding.

Democratie

De commissaris prees Bens om zijn vermogen om belangen te overbruggen en het gesprek gaande te houden, juist wanneer standpunten uiteenliepen. Zij benoemde dat het inhoudelijk ook weleens kon botsen: ‘Wim Bens heeft laten zien dat verschillen van inzicht een gezonde democratie versterken. Waar het om draait is: wederzijds respect, begrip én de wil om samen verder te gaan,” aldus de commissaris.

Dialoog

Als voorzitter bewoog Bens zich voortdurend tussen boeren en bestuurders, tussen beleid en praktijk. Hij stond bekend om zijn betrokkenheid bij de sector en om zijn scherpe inbreng. Ook in momenten vol spanning bleef hij inzetten op dialoog en verbinding. Naast zijn werk voor de ZLTO was Bens actief in diverse maatschappelijke en bestuurlijke rollen, waarbij samenwerking zoeken en verantwoordelijkheid nemen centraal stonden. Mede daarom was hij een gewaardeerd bestuurder binnen en buiten de agrarische sector.


Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor Brabant Nieuwsbrief en ontvang elke week nieuws en informatie van de provincie.