Mobiliteitsmaatregelen in de regio


Het wordt drukker op de weg. Ons vervoerssysteem loopt tegen zijn grenzen aan. Ook verandert de manier waarop we ons verplaatsen steeds sneller. Daarom is het belangrijk dat we in Brabant gezond en zonder stress kunnen blijven reizen. Voor elke stedelijke regio in de provincie is een plan gemaakt met maatregelen voor de komende jaren. Er zijn nu afspraken gemaakt over het geld en over hoe deze plannen worden uitgevoerd.

Meerjarige Multimodale Mobiliteitspakketten (MMMP)

De maatregelen heten formeel de Meerjarige Multimodale Mobiliteitspakketten (MMMP’s). In deze pakketten staat hoe de regio samen met partners ervoor zorgt dat het leven goed blijft in Brabant en hoe we ons gezond en zonder stress kunnen verplaatsen in Brabant.

De pakketten beschrijven maatregelen voor grote stedelijke zones tot kleinere dorpskernen en de verbindingen daartussen. Het belangrijkste doel van de pakketten is om een goede mix van vervoersmogelijkheden te stimuleren, vooral het gebruik van openbaar vervoer, wandelen en fietsen. Dit moet natuurlijk allemaal op een veilige manier gebeuren. We kijken daarbij niet alleen naar hoe we de openbare ruimte kunnen aanpassen. Maar ook naar hoe we mensen kunnen stimuleren om bewust te kiezen tussen verschillende vormen van vervoer, en welke rol parkeren daarin speelt.

Stand van zaken MMMP’s

Voor de volgende regio's zijn de MMMP's definitief vastgesteld:

De Metropoolregio Eindhoven begon in 2024 met het opstellen van een MMMP, maar het Beethoven convenant kwam ertussen. In dit convenant, afgesloten in maart 2024, is een pakket met kortetermijnmaatregelen (pdf, 2 MB) afgesproken voor 200 miljoen euro. Het MMMP van de Metropoolregio Eindhoven wordt naar verwachting in 2025 afgerond.

Deze MMMP’s vormen de basis voor financiële afspraken met het Rijk via de Multimodale MobiliteitsAgenda (MMA) en voor financiële afspraken tussen provincie en regio via de Regionale MobiliteitsProgramma's (RMP's).

Regionale MobiliteitsProgramma's (RMP)

De provincie Noord-Brabant en de stedelijke regio’s Breda-Tilburg, regio Den Bosch en de regio West-Brabant hebben via de Regionale MobiliteitsProgramma's (RMP's) afspraken gemaakt over geld en uitvoering van de maatregelen uit de MMMP’s.

Het belangrijkste doel van de maatregelen is de woningbouw ondersteunen en versnellen. De  maatregelen uit de RMP dragen daaraan bij door het stimuleren van:

  1. Mobiliteit in steden: meer ruimte voor fietsen en wandelen, en openbaar vervoer bij woningbouwontwikkeling in grote stedelijke zones.
  2. Bereikbaarheid van kleine dorpen: zorgen dat dorpen goed bereikbaar blijven via aansluiting op het hoofdnetwerk van fietsroutes en openbaar vervoer.
  3. Goede verbindingen tussen steden en dorpen: zorgen voor een vlotte doorstroming voor fietsers, wandelaars en het ov.

De provincie stelt 120 miljoen euro beschikbaar voor deze maatregelen tot en met 2027. Met dit geld betaalt de provincie maximaal 50% van de maatregelen. De gemeenten betalen de andere helft.

RMP stedelijke regio Breda-Tilburg

De stedelijke regio Breda-Tilburg heeft op 26 november 2026 haar RMP vastgesteld. De maatregelen in dit RMP bedragen ruim 116 miljoen euro. De provincie draagt hier 39,5 miljoen aan bij. Het overige deel wordt betaald door een rijksbijdrage uit de Woningbouw en Mobiliteit-regeling (WOMO) en de gemeenten zelf. Een voorbeeld van wat gemeenten en de provincie gaan maken is de aanleg van aparte rijstroken voor bussen en speciale overstappunten (mobiliteitshubs). Zo kunnen we een snelle busverbinding maken tussen Tilburg, Waalwijk en Den Bosch. Dit heet een BRT-dienst (Bus Rapid Transit).

Voor eind februari 2026 stellen ook de regio’s Oost en West hun RMP vast. Daarna kunnen zij beginnen met de uitvoering van de maatregelen.


Heb je een vraag?

Stel je vraag via het formulier of bel naar het algemene nummer van de provincie.