Goederenvervoer via buisleidingen
Vervoer via buisleidingen is veilig, snel en duurzaam. De provincie spant zich in voor een zorgvuldige doorontwikkeling van het buisleidingennet in en door Brabant.
Tussen Rotterdam – Moerdijk – Antwerpen loopt de Buisleidingenstraat West-Brabant. Vooral in de tunnel onder het Hollandsch Diep is het druk. De noord-zuidverbinding wordt veelvuldig gebruikt door vooral de chemische industrie. Vloeistoffen en gassen worden door de buizen vervoerd en direct op de plaats van bestemming afgeleverd. Vervoer via buizen is een veilig en efficiënt alternatief voor het vervoeren van chemische stoffen per trein of schip.
Delta Rhine Corridor
De Delta Rhine Corridor (DRC) is een project van de Rijksoverheid en wordt omschreven als 'een strategisch project met de potentie om de noodzakelijke schaalsprong te creëren voor de realisatie van klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen, de energie- en grondstoffentransitie en verduurzaming van de industriële clusters langs het tracé, in Nederland en Duitsland'.
Het project is in 2020 begonnen met de gedachte om grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen per buisleiding van Rotterdam naar Limburg en Duitsland te vervoeren. Het zou oorspronkelijk gaan om waterstof, lpg en propeen met een retourleiding voor koolstofdioxide. In december 2024 is dat door de minister van Klimaat en Groene Groei aangepast naar alleen waterstof en koolstofdioxide.
Brabant zag de DRC ook als een belangrijk strategisch project. Brabant heeft steeds gepleit voor een integrale projectaanpak, zodat de DRC een oplossing zou kunnen bieden voor meerdere nationale ambities. Met een integrale aanpak wordt bedoeld dat niet alleen het leggen van de buisleidingen het doel is, maar dat ook zoveel mogelijk van de gevaarlijke stoffen van het spoor gehaald worden.
Er worden in de komende jaren steeds grotere hoeveelheden gevaarlijke stoffen per spoor vervoerd, vooral over de Brabantroute, door de grote steden in Brabant. Deze stoffen kunnen goed in een buisleiding, een zogenoemde multipurpose leiding. Als deze gevaarlijke stoffen niet meer per spoor vervoerd worden, biedt dat betere mogelijkheden om woningen te bouwen in de gebieden rond het spoor. En dat past weer bij de ambities van de Rijksoverheid om nieuwe woningen juist in spoorzones te bouwen. Daarnaast wordt ruimte op het spoor vrijgespeeld voor een verdere groei van vervoer van goederen die niet in een buisleiding passen en voor uitbreiding van personenvervoer.
Vervolgstappen
Nu duidelijk is dat het project DRC enkel buisleidingen voor waterstof en koolstofdioxide bevat, onderneemt Brabant acties voor een vervolg. De bedoeling is om het ruimtebeslag van de buisleidingen in de strook zo klein mogelijk te laten zijn. Ook zetten we stevig in op veiligheid en een goede risicobeheersing: in de buisleidingstrook liggen al leidingen en het aanleggen van meer leidingen vraagt om een strakke coördinatie en goed toezicht, zodat de kans op schades en ongevallen zo veel mogelijk beperkt wordt. Het projectdeel DRC West loopt van Rotterdam tot Boxtel en omvat leidingen en is in de zomer van 2025 van start gegaan.
Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden om in een volgende fase alsnog buisleidingen aan te leggen voor de stoffen die anders per spoor vervoerd zullen worden. Dit zou dan niet binnen het project DRC plaatsvinden, maar pas later. Duidelijk is dat Brabant dit niet alleen kan. Daarom werken we hiervoor samen met andere overheden en worden ook marktpartijen uitgenodigd om mee te doen.
De brieven die in het kader van de DRC vanuit Brabant aan de minister zijn verstuurd kun je hieronder downloaden.
Bestanden
Brabants Bod 2.0: Limburgs Bod voor de DRC werkt ook voor Brabant
Strategische aanpak Delta Rhine Corridor - Brief aan het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Heb je een vraag?
Stel je vraag via het formulier of bel naar het algemene nummer van de provincie.
Rapport 'Niet alleen door Brabant maar ook voor Brabant'
Lees meer over wat de toegevoegde waarde, uitvoeringskansen en het effect op het huidige vervoer van gevaarlijke stoffen via spoor is bij realisatie van het Delta Rhine Project.