N389 Etten-Leur - Zevenbergen
De provincie Noord-Brabant gaat groot onderhoud uitvoeren aan de N389 tussen Etten-Leur en Zevenbergen. Een groot deel van de verhardingsconstructie moet vervangen worden. Tegelijk wil de provincie de veiligheid van de weg verbeteren en leefbaarder maken.
Wegwerkzaamheden en nieuws N389
Er zijn geen resultaten gevonden.
Nieuwsbrief N389
Blijf op de hoogte en meld u aan voor de nieuwsbrief. Eerder verzonden nieuwsbrieven leest u terug in het archief.
De provincie verbetert van de veiligheid van de weg en een de leefbaarheid van de omgeving, gecombineerd met groot onderhoud aan de N389. Er komt een rotonde op de plaats van de kruising Zevenbergseweg / Strijpenseweg. Ook komt er een fietspad voor beide richtingen aan de westzijde van de N389. Daarnaast voldoet de burg over de Mark niet meer aan de eisen van de toekomst. Samen met het waterschap kijkt de provincie naar locaties voor faunapassages. Ook nemen we mee welk onderhoud en eventueel welke aanpassingen er aan de sloten naast de weg plaats moeten vinden.
Waarom dit project
Ongeveer iedere tien jaar heeft een weg groot onderhoud nodig. Dit omdat de conditie van het asfalt tijdens zo’n periode in kwaliteit afneemt. Door het asfalt te vervangen blijft de weg in goede conditie. Op het moment dat groot onderhoud nodig is, bekijkt de provincie meteen wat er nog meer moet gebeuren.
Wat gaan we doen
Om te bepalen wat er precies moet gebeuren, heeft de provincie enige tijd geleden samen met een ingenieursbureau een planstudie uitgevoerd. Uit deze studie blijkt onder andere dat we de aansluiting Zevenbergseweg met de Strijpenseweg beter kunnen ombouwen naar een rotonde. Ook de brug over de Mark is toe aan onderhoud.
Uit de planstudie kwam naar voren dat een fietspad voor beide richtingen aan de westzijde van de N389 een goed oplossing is. Dat fietspad sluit beter aan op het traject vanaf Etten-Leur en op de situatie ten zuiden van Zevenbergen. We zien nu dat het huidige, smalle fietspad hierom al wordt gebruikt in beide richtingen. Een fietspad voor beide richtingen aan de westzijde is ook veiliger omdat fietsers dan minder oversteken. Daarnaast blijft op sommige delen van het huidige fietspad langs de N389 regelmatig water staan. Zeker wanneer dit water bevriest, wordt het wegdek gevaarlijk glad. Dit waterprobleem wordt ook opgelost met het fietspad aan de westzijde.
Een overzicht van alle maatregelen:
- De N389 krijgt grotendeels een nieuwe verhardingsconstructie. Waar nodig vervangen we de fundering van de weg.
- Aan de westzijde van de N389 komt een fietspad voor fietsverkeer in beide richtingen. Dit fietspad ligt tussen de Strijpenseweg en de rotonde Oostrand. Zo hoeven fietsers minder vaak over te steken en dat komt de veiligheid ten goede.
- De kruising van de Zevenbergseweg en de Strijpenseweg krijgt een rotonde.
- Over de Mark komt een nieuwe brug voor gemotoriseerd verkeer. De huidige brug gaan we hergebruiken voor het nieuwe fietspad.
- De weg krijgt houten geleiderails (‘vangrails’) op die plekken waar obstakels te dicht op de rijbaan staan.
- We leggen middengeleiders (‘vluchtheuvels’) aan op de bestaande kruisingen van de N389 met de Boutweg en de N389 met de Zuiddijk. Zo kunnen fietsers veilig in twee etappes oversteken. Bij de aanleg van de middengeleiders houden we rekening met bedrijven en lengte transport.
- We passen de groeninrichting aan. Zieke bomen vervangen we en op een aantal plekken planten we een haag. Daarnaast gaan we de bermen zo inrichten dat er verschillende planten en grassen groeien, wat beter is voor diversiteit van de natuur.
- Vooruitlopend op het werk legt het Waterschap al twee extra faunatunnels onder de weg aan. De bestaande tunnels krijgen een onderhoudsbeurt. Op de plekken waar een hek/raster mist, plaatsen we deze.
- De sloten en vaarten naast de N389 krijgen een onderhoudsbeurt.
- De bushaltes langs de N389 worden voorzien van een haltekom. Dit is een verharde strook naast de weg, zodat als de bus bij een halte stopt het verkeer er gewoon langs kan rijden.
- De kruisingen en bushaltes worden voorzien van verlichting. Daarnaast vernieuwen we waar nodig de bewegwijzering. Ook verleggen we de kabels en leidingen, zodat deze makkelijker toegankelijk zijn als deze onderhouden moeten worden.
- We doen onderzoek naar eventuele verontreinigingen. Waar nodig saneren we dit.
Aanpak
De provincie Noord- Brabant heeft in juni 2019 samen met een ingenieursbureau een planstudie gedaan. Zo’n planstudie beschrijft verschillende onderzoeken en komt met mogelijke oplossingen voor de gevonden problemen. Uit de studie kwam één voorkeursalternatief naar voren. In April 2022 is de provincie samen met ingenieursbureau Anteagroup begonnen met het uitwerken van het voorkeursalternatief naar een voorontwerp. Ook zijn er onderzoeken gestart (denk aan archeologie, onontplofte oorlogsresten, maar ook naar de fundering van de weg) en peilbuizen gezet om water in de grond te monitoren. Allemaal noodzakelijke onderzoeken zodat de aannemer zijn werk goed kan doen.
Planning
- 2025: Aanbesteding werkzaamheden project N389
- 2026: Start werkzaamheden
- 2027: Werkzaamheden afgerond
Ontwerp
Op 5 juli 2023 is op een informatiebijenkomst het voorlopige ontwerp gepresenteerd. Download de tekeningen (pdf, 31 MB).
Vragen over de N389 Etten-Leur - Zevenbergen?
Neem contact op met Karima Adema, omgevingsmanager N389 Etten-Leur - Zevenbergen.
Bestanden
Tekeningen N389 voorontwerp
Tekening N389 rotonde Rijkdijk/Zevenbergseweg - Zevenbergseweg (km 1.0 - 1.6)
Tekening N389 aansluiting Elshoutweg (km 1.6 - 2.3).
Tekening N389 rotonde met Strijpenseweg (km 2.3 - 2.9).
Tekening N389 werkvak 4 (km 2.9 - 3.5).
Tekening N389 werkvak 5 (km 3.5 - 4.3).
Tekening N389 brug over de Mark (km 4.3 - 5.3).
Tekening N389 kruising Zevenbergseweg, Markdijk en Zuiddijk (km 5.3 - 6.0).
Tekening N389 rotonde Hazeldonkse Zandweg/Oostrand (km 6.0 - 6.7).