eHerkenning
eHerkenning is een soort DigiD voor bedrijven. Zoals inwoners met DigiD inloggen bij de overheid, zo kunnen bedrijven, ondernemers en beroepsbeoefenaren dat met eHerkenning.
Belangrijk verschil is dat DigiD gratis is en wordt verstrekt door de overheid en dat eHerkenning tegen betaling wordt verstrekt door commerciële bedrijven.
Met eHerkenning wordt het eenvoudiger om online zaken met elkaar te doen. Je kunt met 1 inlogmiddel, een eHerkenningsmiddel, veilig inloggen bij alle aangesloten organisaties. Je hoeft dan niet meer voor elke organisatie een ander inlogmiddel te gebruiken.
Veel producten en diensten in het Loket moeten ondertekend worden, en in de loop van 2016 moet dat in toenemende mate met eHerkenning.
Met eHerkenning kunnen ondernemers of organisaties medewerkers machtigen om namens hen een aanvraag te ondertekenen of toegang te krijgen tot informatiebronnen.
Stappenplan aanschaf eHerkenningsmiddel
- Alleen ondernemers of organisaties die staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel kunnen eHerkenning aanvragen (verwijst naar een andere website).
- Je betaalt voor de aanschaf en het gebruik van een eHerkenningsmiddel. De kosten verschillen per aanbieder.
- Ga naar eHerkenning.nl (verwijst naar een andere website) en bepaal bij welke aanbieder je eHerkenning wilt aanvragen. Je vindt daar meer informatie over waar je op moet letten bij de aanschaf.
- Voor het ondertekenen van aanvragen zoals subsidies, vergunningen, ontheffingen of meldingen heb je eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH2+ nodig.
- Met eHerkenning kun je, met de juiste machtigingen, inloggen bij diverse overheidsorganisaties (verwijst naar een andere website)
Machtigingenregister
Vanaf betrouwbaarheidsniveau 2 heeft uw eHerkenningsleverancier een machtigingenregister. Hierin laat je per dienst vastleggen welke medewerker je machtigt namens jouw bedrijf. Dit kan alleen een wettelijke vertegenwoordiger of een machtigingenbeheerder van jouw bedrijf regelen. Een wijziging of intrekking van de machtiging geven zij door aan jouw erkende aanbieder.
Vragen en klachten
Voor vragen, klachten en vervanging van het middel eHerkenning kun je terecht bij jouw leverancier eHerkenning.
Heb je een vraag?
Stel je vraag via het formulier of bel naar het algemene nummer van de provincie.
eHerkenning
Met eHerkenning wordt het eenvoudiger om online zaken met elkaar te doen. Je kunt met 1 inlogmiddel, een eHerkenningsmiddel, veilig inloggen bij alle aangesloten organisaties.
Wij werken digitaal. Jij ook?
Lees hoe je snel en veilig digitaal zaken kunt doen met de provincie Noord-Brabant.