N270 Helmond - Deurne
De N270 tussen Helmond en de Limburgse grens is één van de onveiligste provinciale wegen. Het gedeelte tussen Deurne en de Limburgse grens is in 2024 gereconstrueerd. Voor het deel tussen Helmond en Deurne is in 2021 de planvorming gestart met gemeenten Helmond en Deurne. Vanaf 5 december 2025 tot en met 15 januari 2026 ligt het ontwerp-projectbesluit ter inzage. Op deze pagina lees je meer over de ter inzagelegging.
Nieuws N270 Helmond - Deurne
- Inloopbijeenkomst 9 december N270 Helmond - Deurne27 november 2025N270 Helmond - Deurne Nieuws
- Ter inzagelegging ontwerp-projectbesluit N270 Helmond-Deurne26 november 2025N270 Helmond - Deurne Nieuws
Het plan in vogelvlucht
Downloads
Nieuwsbrief N270 Helmond - Deurne
Waarom dit project?
De N270 tussen Helmond en Deurne is op dit moment een van de onveiligste provinciale wegen in Brabant. Daarnaast is de doorstroming van het verkeer niet goed. Tijdens de spits staan er vaak files. Omwonenden geluidsoverlast en is de oude betonweg aan vervanging toe. Daarom werken we aan de reconstructie van de N270 tussen Helmond en Deurne. Ons doel is een veilige en toekomstbestendige weg. We verbeteren de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid op en langs de weg. Tegelijk plegen we groot onderhoud om de levensduur van de weg te verlengen
Van participatie naar voorkeursalternatief
In 2021 zijn de provincie en de gemeenten Helmond en Deurne gestart met het maken van een reconstructieplan. Daarbij is een uitgebreid participatieproces doorlopen met omwonenden en andere belanghebbenden via informatieavonden, ontwerpateliers en keukentafelgesprekken. Zo konden zij meepraten over de mogelijke wegaanpassingen. In 2024 heeft dit geleid tot een voorkeursalternatief (VKA) met varianten. In 2025 hebben we de milieueffecten van het VKA en de varianten onderzocht en hierover een milieueffectrapport (MER) opgesteld. Mede op basis van dit rapport is een definitief voorkeursalternatief gekozen. Ook de fietsstructuur is uitgetekend in een kaart.
Wat gaan we doen?
We onderhouden de N270 en voeren tegelijkertijd maatregelen uit om de veiligheid, doorstroming en leefbaarheid te verbeteren:
- We verdubbelen het aantal rijkstroken tussen de kruisingen met de Raktweg en de Raksteweg in Helmond;
- Langs de N270 leggen we een deel van de snelfietsroute tussen Helmond en Deurne aan. Dit doen we tussen de kruising met de N279 en de afslag naar de Helmondseweg in Deurne. Daarnaast verbeteren we de fietsstructuur langs de N270;
- Het weggedeelte van de N270 dat door het Zandbos loopt maken we veiliger door een scheiding van rijbanen;
- Op drie kruisingen vergroten we de opstelcapaciteit, zodat de kruisingen meer verkeer kunnen verwerken en files door de kruisingen verminderen;
- We veranderen het kruispunt met de Binderendreef in Deurne van een driesprong naar een viersprong. Ook leggen we een vrije rechtsafslag naar de Binderendreef aan;
- De invoegstrook vanaf de Binderendreef trekken we door naar de uitvoegstrook naar het viaduct Bakelseweg. En de invoegstrook vanaf het viaduct Bakelseweg trekken we door naar kruising Binderendreef. Dit maakt het uit- en invoegen op de N270 veiliger;
- Over het hele traject vervangen we het asfalt door geluidsreducerend asfalt.
Ter inzagelegging ontwerp-projectbesluit
Het ontwerp-projectbesluit ligt samen met de milieueffectrapportage (MER) digitaal ter inzage van vrijdag 5 december 2025 tot en met donderdag 15 januari 2026.
Waarom zijn een ontwerp-projectbesluit en MER nodig?
Het projectbesluit is nodig omdat een deel van de voorgenomen maatregelen uit het VKA niet past binnen de bestaande (tijdelijke) omgevingsplannen van Helmond en Deurne. Het MER is nodig om de gevolgen voor het milieu mee te laten wegen bij de keuze van die maatregelen.
Waar kan ik het ontwerp-projectbesluit inzien?
Je kunt het ontwerp-projectbesluit en het MER digitaal inzien via de volgende plekken:
- Het Ontwerp-projectbesluit (Regeling inclusief Kaart, Motivering inclusief MER) vind je in het Provinciaal Blad;
- De Regeling inclusief Kaart vind je via DSO-Regels op de kaart;
- Het ontwerp-projectbesluit en de kaarten zijn ook in te zien via een viewer;
- Tot slot hebben we het MER omgezet in een website. Zo hoef je niet het gehele rapport door te lezen en is het makkelijker om naar een specifiek onderwerp te gaan.
Op verzoek kun je de stukken tijdens openingstijden inzien op het provinciehuis Noord-Brabant. Wil je hiervan gebruikmaken? Mail voor een afspraak naar [email protected].
Hoe kan ik een zienswijze indienen?
Een zienswijze is een reactie aan de provincie waarin je jouw mening geeft over het voorgenomen ontwerp-projectbesluit. In een zienswijze beschrijf je met welke punten van het ontwerp je het wel of niet eens bent en waarom. Je kunt vanaf 5 december 2025 tot en met 15 januari 2026 een zienswijze indienen. Dat kan schriftelijk en in een gesprek.
- Het liefst ontvangen we je zienswijze schriftelijk:
- Je kunt een digitale zienswijze indienen via een online formulier. Na verzending komt je zienswijze direct bij het projectteam. De link naar het online formulier is beschikbaar vanaf 5 december 2025.
- Stuur je je zienswijze liever per brief? Stuur deze dan o.v.v. ‘Zienswijze N270’ aan:
Provincie Noord-Brabant
a.v. Project N270 Helmond-Deurne
Postbus 90151
5200 MC ‘s-Hertogenbosch
- Het is ook mogelijk om mondeling een zienswijze in te dienen. Daarvoor heb je een afspraak nodig. Die maak je door te mailen naar [email protected]. De afspraken vinden plaats op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur in het provinciehuis Noord-Brabant (Brabantlaan 1, ’s-Hertogenbosch).
Wat gebeurt er met de ingediende zienswijzen?
De ingediende zienswijzen worden betrokken bij de verdere besluitvorming. Iedere indiener van een zienswijze krijgt een persoonlijke reactie op diens zienswijze. De Commissie voor de milieueffectrapportage en Brabant Advies brengen onafhankelijk advies uit over het MER, waarbij ze de ingediende zienswijzen betrekken bij hun advies. De provincie bundelt vervolgens de reacties op de zienswijzen en adviezen in een Reactienota. Zo nodig wordt het projectbesluit aangepast.
Vervolgprocedure
Na het tweede kwartaal van 2026 publiceren we het definitieve Projectbesluit en de Reactienota. De stukken liggen dan opnieuw 6 weken ter inzage. Ben je het dan nog niet eens met het plan of het besluit? Dan heb je de mogelijkheid om binnen 6 weken een beroep in te dienen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. De Raad van State beslist binnen enkele maanden tot een jaar over de ingediende beroepen.
Inloopbijeenkomst 9 december
Op dinsdag 9 december organiseren we een inloopbijeenkomst in Café Zaal Van de Putten (Milhezerweg 2, Deurne). Je bent welkom tussen 19.00 en 21.00 uur om vragen te stellen over het project, het ontwerp-projectbesluit, het indienen van een zienswijze en de verdere procedure. Het is dan niet mogelijk een mondelinge zienswijze in te dienen.
Planning
| Wanneer | Wat |
|---|---|
| 5 december 2025 - 15 januari 2026 | Ter inzagelegging ontwerp-projectbesluit en MER |
| 9 december 2025 | Inloopbijeenkomst |
| Eind januari 2026 | Advies commissie mer en Brabant Advies |
| 2e kwartaal 2026 | Reactienota en definitief projectbesluit |
| 3e kwartaal 2026 | Ter inzagelegging definitief projectbesluit |
| 3e kwartaal 2026 - 3e kwartaal 2027 | Beroepsfase |
| 2026/2027 | Opstellen contract en aanbesteding aannemer |
| Half 2028 | Start werkzaamheden |
Deze planning is onder voorbehoud. Om het project uit te voeren, worden verschillende juridische procedures doorlopen. Deze procedures staan open voor bezwaar en beroep.
Vragen over N270 Helmond - Deurne?
Neem contact op met Sander Kwakkernaat, Omgevingsmanager N270 Helmond-Deurne
Bestanden
Op deze kaart is het ontwerp (voorkeursalternatief) voor de herindeling van de N270 tussen Helmond en Deurne te zien. Op de kaart staan de maatregelen die we gaan uitvoeren.
Op deze kaart zijn de maatregelen voor de fietsstructuur langs de N270 tussen Helmond en Deurne te zien.
Reactienota kennisgeving voornemen en participatie
N270 Helmond - Deurne
Verslag ontwerpatelier Inpassing
N270 Helmond - Walsberg
Kennisgeving voornemen participatie maart 2024