Social media
We schrijven berichten voor LinkedIn, Instagram, Facebook en X, Bluesky, Threads en Mastodon. Zo blijven we makkelijk en snel bereikbaar voor al onze doelgroepen.
Denk na over wat je wil bereiken
We onderscheiden 3 hoofddoelstellingen voor social media:
Informeren en inspireren
Het is onze taak om informatie beschikbaar te maken voor iedereen. Daarom is het belangrijk dat onze content begrijpelijk en aantrekkelijk is. Gebruik duidelijke taal, korte teksten en een toon die past bij het platform en het publiek.
Interactie aangaan
Door met Brabanders in gesprek te gaan op social media, voelen zij zich meer betrokken bij de provincie. Zo verkleinen we de afstand tussen de Brabander en de provincie als overheidsorgaan. Dat doen we door vragen te stellen of reacties uit te lokken.
Activeren (conversie)
Met een (betaalde) social media campagne zetten we een specifieke doelgroep aan tot een actie of een transactie. Denk bijvoorbeeld aan het inschrijven voor een bijeenkomst of aanmelden voor een nieuwsbrief. Gebruik begrijpelijke taal, een heldere call-to-action en aantrekkelijk beeldmateriaal.
Laat je bericht aansluiten bij onze organisatie
Het is belangrijk dat we onze missie en visie uitstralen op social media. Maar hoe doe je dat? Wij vinden vertrouwen, verbinding en verantwoordelijkheid belangrijk, het zijn onze kernwaarden. Zorg dan dat je berichten duidelijk en lezersgericht zijn.
Houd de teksten kort, maar krachtig
Daarbij is het belangrijk om direct te beginnen met de essentie van je verhaal. Zo weet je lezer na de eerste paar woorden al wat hij van je content kan verwachten. Gebruik dus ook geen koppen of tussenkoppen.
Schrijf actief
Socialmediaberichten zijn vaak erg kort. Je moet dus wel to-the-point schrijven. De belangrijkste tip hierbij is: schrijf actief en voorkom onnodige hulpwerkwoorden.
Spreek de volger aan met je/jij
Gebruik op social media nooit de u-vorm. Als we het over de provincie als organisatie hebben, schrijf je ook we/wij. Lees meer over de tone-of-voice
Gebruik begrijpelijke linkteksten
Gebruik je in je post een URL om te verwijzen naar een website? Vermeld waar de link naartoe leidt, zoals: 'Kijk voor meer informatie over subsidies voor groene schoolpleinen op brabant.nl/voorbeeld'.
Op Instagram kun je geen links in een bericht of reel plaatsen, maar wel in de stories. Voor berichten en reels kun je een link in bio opnemen en daar in de tekst naar verwijzen: 'Check de link in onze bio'.
Houd rekening met diversiteit
Het is belangrijk om de tekst toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. We willen dat elke Brabander zich herkent in onze content. Daarom houden we op onze socialmediakanalen rekening met diversiteit.
- Vermijd dure of ambtelijke woorden en vaktermen en schrijf zoveel mogelijk op B1-niveau.
- Beschrijf mensen in algemene termen, zoals ‘festivalgangers’ en ‘leerkrachten’ en niet ‘dames en heren’ of ‘leraren’.
- Stem het emoji-gebruik af per doelgroep. Beperk het aantal emoji’s bij een wat oudere doelgroep.
Afspraken per kanaal
Op LinkedIn focussen we ons op kennis, verbinding en vernieuwing. En laten we zien dat de provincie samenwerkt met partners. De doelgroepen van onze content zijn partners en ons bestuurlijk netwerk. Daarom is het belangrijk dat onze teksten zakelijk en inspirerend zijn. Ook willen we samenwerking uitstralen en laten zien dat we een aantrekkelijke werkgever zijn. Hieronder lees je onze schrijfafspraken:
- Zet de kernboodschap in de eerste zinnen van je bericht. Zo krijgt de lezer gelijk de belangrijkste informatie mee.
- Maak bij langere posts alinea's met witruimte.
- Wees zuinig met emoji's. Gebruik emoji’s vooral functioneel.
- Gebruik alleen relevante hashtags en plaats ze onderaan het bericht. (2-4 hashtags)
- Leg de rol van de provincie en het belang van een samenwerking uit met een quote.
X, Bluesky, Threads en Mastodon
Op deze platformen focussen we ons op nieuws en besluitvorming. We plaatsen het laatste nieuws en evenementen van de provincie. De doelgroepen van onze content zijn de pers, media en opiniemakers. Daarom is het belangrijk dat onze teksten bondig en zakelijk zijn. En we onze doelgroep feitelijk informeren. Wees daarnaast zuinig met emoji’s. Gebruik emoji’s enkel functioneel.
Op Facebook focussen we ons op Brabantse trots. Op dit platform plaatsen we content die interessant is voor een breed Brabants publiek. De doelgroep van onze content is de Brabantse inwoner. Daarom is het belangrijk dat onze teksten informeel, eenvoudig en persoonlijk zijn.
Daarnaast is belangrijk: hoe korter de tekst, hoe beter je post zichtbaar is. Onze richtlijn is 2 zinnen. De rest valt namelijk achter een 'lees meer'. Op Facebook gebruiken we geen hashtags.
Op Instagram focussen we ons op Brabantse trots. Op dit platform plaatsen we content die interessant is voor een breed Brabants publiek. De doelgroep van onze content is de Brabantse inwoner. Daarom is het belangrijk dat onze teksten informeel, persoonlijk en positief zijn. En dat we onze content prikkelend maken en interactie uitlokken.
- Gebruik maximaal 5 relevante hashtags onderaan in het bericht.
- Gebruik emoji's alleen functioneel.