Ga naar de inhoud
Provincie Noord-Brabant (naar homepage)
Zoeken
Huisstijl
  • Home
  • Huisstijl in het kort
  • Sporen en stijlen
  • Bouwstenen
  • Middelen
  • Schrijfwijzer
  • Downloads
  1. Home ›
  2. Schrijfwijzer ›
  3. Nieuwsberichten

Schrijfwijzer

Inhoud

  • Structuur
  • Schrijfstijl
  • Toon en aanspreekvorm
  • Nieuwsberichten
  • Stappenplan voor artikel
  • Schrijfafspraken per middel
    • Website
    • Bewegwijzering, liftposter en beeldschermen
    • BrainS (intranet)
    • Brieven
    • Flyers en folders
    • Social media
  • Hoe schrijven we...
    • Adressen en telefoonnummers
    • Citaten en quotes
    • Data en tijd
    • Getallen en bedragen
    • Hoofdletters
    • (Lees)tekens
    • Namen
    • Opsommingen
    • Veelgebruikte woorden
    • Webadressen
  • Moeilijke woorden

Afspraken voor nieuwsberichten

Op deze pagina vind je de afspraken voor het schrijven van een nieuwsbericht.

Zorg dat je bericht nieuwswaarde heeft

Bedenk goed: heeft mijn boodschap nieuwswaarde? Dat kan een primeur zijn maar ook een maatschappelijk relevant feit. Voeg ook cijfers toe die tot de verbeelding spreken als dat kan.

Bijvoorbeeld: ‘In Noord-Brabant stoten we elk jaar wel 10% minder CO2 uit dan andere provincies.’

Nieuwswaarde herkennen

Je kan nieuwswaarde van een verhaal herkennen door het volgende ezelsbruggetje CABABA. Met elke letter van dit ezelsbruggetje kan je bepalen wat interessant is voor de lezer. En hier dus de nadruk op leggen in je nieuwsitem. Hieronder lees je wat elke letter inhoudt:

C – Conflict

Verhalen die een conflict of tegenstelling bevatten, zijn vaak nieuwswaardig. Mensen zijn van nature geïnteresseerd in conflict of botsende meningen.

Voorbeeld: Een conflict tussen politieke partijen over een wet of een rechtszaak.

A – Actualiteit

Actualiteit betekent dat het verhaal recent en actueel is. Mensen zijn vaak het meest geïnteresseerd in wat er nu gebeurt.

Voorbeeld: Het aankondigen van nieuwe maatregelen tegen corona of het weergeven van een natuurramp die net heeft plaatsgevonden.

B - Belang voor de lezer

Als een verhaal direct invloed heeft op de lezer of hun belangen, is het vaak nieuwswaardig. Dit betekent dat het voor de doelgroep relevant moet zijn.

Voorbeeld: Een verandering in belastingwetgeving die inwoners raakt.

A – Afstand

De afstand verwijst naar hoe dicht een verhaal bij de lezer staat, zowel geografisch als emotioneel. Gebeurtenissen die dichtbij plaatsvinden, zijn vaak interessanter voor de lezer dan gebeurtenissen die ver weg zijn.

Voorbeeld: Een opening van een nieuw cultureel centrum in de stad waar de lezer woont.

B – Bekendheid

Mensen zijn geïnteresseerd in bekende mensen, plaatsen of gebeurtenissen. Dit kan een beroemd persoon zijn, een belangrijk bedrijf of een bekende stad.

Voorbeeld: Een bekend persoon die zich in een politiek schandaal bevindt, of een grote internationale artiest die een concert geeft in je stad.

A – Afwijking

Afwijking verwijst naar ongebruikelijke of onverwachte gebeurtenissen die afwijken van de norm. Het kan iets zijn wat de lezer verrast of opvalt omdat het niet elke dag gebeurt.

Voorbeeld: Een onverwachte wending in een rechtszaak of een ongebruikelijke gebeurtenis zoals een extreme weersomstandigheid.

Begin met het nieuws

Geef in je inleiding antwoord op de kernvragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Alles wat daarna komt, is verdieping en extra bijzonderheden.

Gebruik quotes

Met quotes maak je een nieuwsbericht menselijk. Laat je een expert binnen je organisatie aan het woord? Dan geef je je nieuwsbericht automatisch ook meer autoriteit. Lees de afspraken voor het gebruiken van quotes

Voeg beeld toe

Zorg ervoor dat je altijd beeld aan je nieuwsbericht toevoegt. Ook is het belangrijk dat het beeld aansluit bij het onderwerp. Bekijk alle beeldrichtlijnen

Bekijk de schrijfafspraken voor:

  • BrainS
  • Website
Vorige: Toon en aanspreekvormVolgende: Stappenplan voor artikel

Websites

  • Brabant.nl
  • Brabant Magazine

Over deze site

  • Archief website brabant.nl
  • Toegankelijkheid
  • Cookies op deze site
  • Privacyverklaring
  • Informatiebeveiliging
  • Sitemap

Huisstijl

Deze website is een handleiding voor ontwerpers en ontwikkelaars. Op deze website staat alle informatie over de online en offline vormgeving van Provincie Noord-Brabant.

Volg ons

  • LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook
  • X
  • Threads
  • BlueSky
  • Mastodon
  • Youtube
  • Podcasts