Iconen
Onze iconen moeten voor iedereen begrijpelijk zijn. Ze zijn zo realistisch mogelijk met karakteristieke kenmerken. De stijl van de iconen is gebaseerd op het eigenzinnige en openheid van de Brabander met lijnen die altijd een opening hebben. De open lijnen worden in de vormgeving als detail gebruikt.
Functie
Iconen worden gebruikt voor het ondersteunen van informatie, bijvoorbeeld bij infographics of opsommingen. Ze mogen ook gebruikt worden als attentie of alarmering in illustraties, ze gedragen zich dan echt als icoon (kleine bijvoeging of attentie) en niet als onderdeel van de voorstelling. Op de cover van een publicatie of als beeldbepalend element zijn iconen niet toegestaan.
![]()
Formaat en grid
Het standaardformaat is 64 x 64 pixels. De iconen mogen ook groter worden afgebeeld. Alle iconen zijn zo gemaakt dat ze pixel-perfect zijn. Dit houdt in dat ze gemaakt zijn op de hele pixel en daardoor altijd scherp genoeg zijn voor online gebruik.
De basis voor het grid is het vierkant van de vlag van Brabant. De iconen worden vanuit het midden van het grid opgebouwd. Door het grid als basis te gebruiken zijn alle iconen in verhouding met elkaar.
- Het standaardformaat van iconen is 64 x 64 pixels.
- De basis voor het grid is het vierkant van de vlag van Brabant.
- De iconen worden vanuit het midden van het grid opgebouwd. Door het grid als basis te gebruiken zijn alle iconen in verhouding met elkaar.
- Alle iconen zijn zo gemaakt dat ze pixel-perfect zijn. Dit houdt in dat ze gemaakt zijn op de hele pixel en daardoor altijd scherp genoeg zijn voor online gebruik.
- De iconen mogen ook groter dan het standaardformaat worden afgebeeld.
![]()
Kenmerken van de iconen
- Iconen zijn zo realistisch mogelijk vormgegeven.
- Voor een herkenbare stijl zijn lijnen binnen iconen nooit gesloten.
- Openingen zitten altijd aan de buitenkant van de vorm of op een hoekpunt.
- Ramen van gebouwen en voertuigenzijn altijd vlakken, geen lijnen, zodat je erdoorheen kunt kijken.
![]()
Technische uitgangspunten
- Lijndiktes zijn altijd 2 pt, maximaal 3 pt.
- De opening van de lijn is altijd gebaseerd op een blokje van 4 x 4 pixels. Zo zijn alle openingen even groot.
- De ruimte van de rand van het icoon tot aan de eerste lijn of het vlak in het icoon is 4 pixels en minimaal 3 pixels.
- De ruimte tussen lijnen en vlakken in het icoon is altijd 4 pixels.
- De rondingen van lijnen zijn zoveel mogelijk gebaseerd op een hoek van 90 graden.
- In rondingen van ramen in bijvoorbeeld voertuigen moet die ronding altijd 2 of 4 pixels naar boven of beneden buigen. De ronding is gemaakt met een ovaal.
- De ruimte tussen het hoofd van een persoon en het lijf is 2 pixels.
Schild/toevoeging
Bij iconen waar een extra toevoeging nodig is, zetten we deze in een cirkel rechtsonder het icoon. Dit wordt ook wel het schild genoemd. Het icoon verplaatst naar linksboven, zodat het schild niet het hele icoon bedekt. Het schild is zo groot als één vierde van het grid. Het schild heeft zo min mogelijk details om het gehele icoon helder te houden.
![]()
Functionele iconen
Er zijn ook een paar functionele iconen gemaakt, bijvoorbeeld voor ‘tijd’, ‘agenda’ en ‘zoeken’. Bij deze iconen is de lijndikte van de buitenkant 3 punten en het detail in het icoon net zoals bij de andere iconen 2 punten.
![]()
Kleur
We gebruiken voor de iconen maximaal één hoofdkleur. Alleen iconen met een schild of toevoeging mogen in 2 kleuren worden gebruikt.
Voldoende contrast
Iconen worden gebruikt om informatie voor iedereen toegankelijk te maken. Daarom moet de kleur van de iconen ook voldoende contrastrijk zijn met de achtergrondkleur. Het is dus bijvoorbeeld niet toegestaan een donker icoon op een donkere achtergrondkleur te plaatsen.
![]()
Overzicht van iconen
De iconen zijn ingedeeld in categorieën: gebouwen, dieren, voertuigen, personen, overig en functioneel. Dit zijn iconen voor de meest voorkomende onderwerpen, Deze set kan worden uitgebreid.
![]()