Waarom dit project?

Chaam is een prettig dorp om in te wonen. Inwoners waarderen de rust, de ruimte en het groene buitengebied. Door het dorp ligt de N639. Deze provinciale weg is al jaren een belangrijk gespreksonderwerp. Veel inwoners ervaren de situatie op de weg als te druk en onveilig. Langs de weg liggen winkels, bedrijven en woningen, maar een gezellig en herkenbaar centrum ontbreekt. Chaam ligt bovendien tussen diverse beken en dat maakt water- en klimaatadaptie tot een belangrijk aandachtspunt. Een uitdagend lijstje en daarom hebben de gemeente Alphen-Chaam, Waterschap Brabantse Delta en provincie Noord-Brabant een aantal jaren geleden besloten om de handen in één te slaan om gezamenlijk de schouders er onder te zetten.

Aanpak

In 2020 is er gezamenlijk een leefbaarheidsstudie uitgevoerd en een ontwikkelperspectief opgesteld aan de hand van 4 ambities:

  1. Chaam beschikt in 2040 over voldoende en passende ruimte voor wonen en werken.
  2. Chaam is in 2040 een vitaal lintdorp met een herkenbaar en gezellig centrum.
  3. De Chaamse leefomgeving is in 2040 gezond, beweegvriendelijk en klimaat adaptief.
  4. In 2040 wordt het lokaal en doorgaand verkeer in Chaam op duurzame en veilige wijze afgewikkeld. 

Inwoners zijn via een zogenaamd social design traject intensief betrokken bij de opzet van dit ontwikkelperspectief. In een social design traject praten bewoners mee over o.a. positieve punten van hun woonomgeving, maar ook knelpunten en mogelijke oplossingen hiervoor. De bewoners hebben op deze manier aangegeven hoe zij hun leefomgeving ervaren en wat er in hun ogen moet veranderen. Dit alles heeft uiteindelijk geleid tot het besluit dat Chaam een lintdorp blijft en partijen gezamenlijk gaan toewerken naar bovenstaande ambities.

Wat gaat er gebeuren?

Het hierboven genoemde ontwikkelperspectief is uitgewerkt tot een meerjarig uitvoeringsprogramma (MUP). Als provincie Noord-Brabant trekken we de ambitie duurzame en veilige verkeersafwikkeling. 
We doen dit aan de hand van 4 deelprojecten:

  • Studie verkeersstromen
  • Slim Sturen van (doorgaand) vrachtverkeer
  • Fysieke maatregelen
  • Mobiliteitstransitie

Studie verkeersstromen

We hebben de verkeersstromen rondom Chaam met diverse studies in beeld gebracht. Onder ‘documenten’ zijn deze studies te vinden. Afgelopen maanden hebben we nog specifiek naar de herkomst- en bestemmingen van vrachtverkeer op de N639 gekeken. Deze resultaten delen we binnenkort ook online. Actuele informatie over de verkeersintensiteiten zijn ook te vinden op het Dataportaal https://dataportaal.brabant.nl/Thema/Mobiliteit/Intern van de provincie.

Slim Sturen van (doorgaand) vrachtverkeer

In dit deelproject wordt verkend of en hoe vrachtverkeer dusdanig gestuurd kan worden dat de kern Chaam wordt vermeden. Hiervoor loopt binnen de provincie een pilot om te leren hoe dergelijke informatie kan worden doorgegeven aan chauffeurs. Voor de zomer wordt duidelijk of het mogelijk is een adviesroute met bebording in te stellen langs de A58. Deze vraag hebben we voorgelegd aan Rijkswaterstaat. 

Tot slot onderzoeken we op verzoek van de gemeente Alphen-Chaam of een verbod voor doorgaand vrachtverkeer in de kern van Chaam realistisch is. Naar verwachting is hier rond zomer 2024 meer duidelijkheid over.

Fysieke maatregelen

Afgelopen jaren zijn veel fysieke maatregelen op en rond de N639 verkend en besproken met de gemeente Alphen-Chaam, waaronder:

  • Een rondweg: in overleg met de provincie en bij besluit van de gemeenteraad in mei 2021 is de optie rondweg vervallen.
  • Het verwijderen van parkeerplaatsen langs de N639 om zo meer ruimte te krijgen voor groen, voetpaden of voor wegverspringingen. Deze maatregel bleek onvoldoende draagvlak te hebben binnen de gemeente.
  • Het inrichten van de weg in het centrum als zogeheten erftoegangsweg. Daarbij horen ontwerpelementen als klinkers in plaats van asfalt, fietsers op de rijbaan, drempels of andere maatregelen die de snelheid van het verkeer verlagen. Voor de veiligheid van de fietsers vinden wij fietsers op de rijbaan op deze plek onwenselijk en willen we de fietspaden behouden. Andere fysieke maatregelen, zoals drempels of klinkerverharding in plaats van asfalt, zijn afgevallen in verband met de gevolgen voor geluid of trillingen. 
    Wat wel al haalbaar is op of direct langs de N639, zoals het veiliger maken van de kruising met de Gilzeweg, wordt tijdens het groot onderhoud aan de N639 in 2024 en 2025 al uitgevoerd. Lees hier meer over op de webpagina N639 Bebouwde kom Chaam

Mobiliteitstransitie

Het laatste deelproject gaat over het realiseren van een mobiliteitstransitie. Dat houdt in dat er meer ruimte komt om te wandelen en te fietsen, zodat mensen de overstap gaan maken van de auto naar bijvoorbeeld de fiets. Dit deelproject is verder nog niet uitgewerkt en wordt pas opgepakt in overleg met de partners nadat meer zicht is op de resultaten van de overige projecten. 

Planning

Het eerstvolgende overleg tussen de partners over het onderwerp ‘MUP Chaam’ staat gepland voor de zomer van 2024. Tijdens dit overleg bespreken de partijen de voortgang van alle deelprojecten. Tijdens dit overleg is er extra aandacht voor het onderwerp (doorgaand) vrachtverkeer. Na afloop van deze vergadering vullen we de planning op deze website aan.

Contact

N639: Duurzame en verkeersveilige verkeersafwikkeling Chaam

(Anja) Schievink
Omgevingsmanager

Zie ook