Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Abv: Algemene bijdrageverordening Noord-Brabant;
arbeidsmarktregio Helmond-de Peel: zijnde de gemeenten Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek
en Someren;
arbeidsmarktregio Midden-Brabant: zijnde de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle,
Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk;
arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant: zijnde de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, ’s-Hertogenbosch, Land van Cuijk,
Maashorst, Meijerijstad, Sint-Michielsgestel, Oss en Vught;
arbeidsmarktregio West-Brabant: zijnde de gemeenten Altena, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg,
Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en
Zundert;
arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant: zijnde de gemeenten Bergeijk, Best, Bladel, Eersel, Eindhoven, Heeze-Leende, Nuenen
c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre;
BMIP: Brabants Migratie Informatie Punt, zijnde een meertalig fysiek en digitaal loket
met informatie, advies, een meldpunt, dienstverlening en sociale activiteiten voor
arbeidsmigranten;
project: activiteit of samenhangend geheel van activiteiten die afgebakend zijn in de tijd
en gericht op een specifiek eindresultaat.
Bijlage 1 behorende bij artikel 5, onder b, van de Bijdrageregeling Brabants Migratie
Informatie Punt Noord-Brabant
Model Bestuursovereenkomst pilot Brabants Migratie Informatie Punt (BMIP)
Versie 1, 30 mei 2023
Ondergetekenden,
- 1.
De provincie Noord-Brabant, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer M.J.P.M. van
Gruijthuijsen (Gedeputeerde Economie, Financiën, Kennis en Talentontwikkeling, gemachtigd
door de Commissaris van de Koning (d.d. 30 mei 2023) handelende ter uitvoering van
het besluit van gedeputeerde staten d.d. 30 mei 2023 bevoegd op grond van de Regeling
mandaat Commissaris van de Koning verder te noemen: “de provincie”;
- 2.
De gemeente Meierijstad, rechtsgeldig vertegenwoordigd door, handelende ter uitvoering
van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. , verder te noemen: “de gemeente
Meierijstad”;
- 3.
De gemeente Breda, rechtsgeldig vertegenwoordigd door, handelende ter uitvoering van
het besluit van burgemeester en wethouders d.d. , verder te noemen: “de gemeente Breda”;
- 4.
De gemeente Tilburg, rechtsgeldig vertegenwoordigd door, handelende ter uitvoering
van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. , verder te noemen: “de gemeente
Tilburg”
- 5.
De gemeente Eindhoven, rechtsgeldig vertegenwoordigd door, handelende ter uitvoering
van het besluit van burgemeester en wethouder d.d. , verder te noemen: “de gemeente
Eindhoven”
- 6.
De gemeente Helmond, rechtsgeldig vertegenwoordigd door, handelende ter uitvoering
van het besluit van burgemeester en wethouder d.d. , verder te noemen: “de gemeente
Helmond”
Hierna tezamen te noemen: “Partijen”, ook wel ieder afzonderlijk te noemen: “Partij”
Overwegingen:
Overwegende dat met het opstellen van een bestuursovereenkomst de landelijke afspraken
met het Rijk en met de provincie inzake de pilot BMIP (Brabants Migratie Informatie
Punt) worden geborgd en volgens richtlijnen kunnen worden uitgevoerd. Onderlegger
is de beschikking van de Specifieke Uitkering (SPUK) vanuit het Rijk. Een inhoudelijke
toelichting op de pilot BMIP is weergegeven in de statenmededeling van 24 januari
2023. Deze is als Bijlage 1 aan deze bestuursovereenkomst toegevoegd.
Overwegende dat binnen de arbeidsmarktregio's reeds integrale afsprakenkaders of handelingsperspectieven
arbeidsmigranten zijn opgesteld, mede voortvloeiend uit de Brabantse Aanpak Arbeidsmigratie
(2019-2021).
Art. 1 Begrippen en definities
Arbeidsmigranten: internationale werknemers met een inkomen dat onder de inkomensnorm
ligt om in aanmerking te komen voor de kennismigrantenregeling .
BRP: Basis Registratie Personen
BSN: Burger Service Nummer
DigiD: systeem waarmee Nederlandse overheden op internet iemands identiteit kunnen
verifiëren, een soort digitaal paspoort voor overheidsinstanties
FTE: fulltime-equivalent
In natura (in kind): bijdrage om niet van derden.
Kennismigranten: internationale werknemers met een inkomen dat ten minste benodigd
is om in aanmerking te komen voor de kennismigrantenregeling1.
Overheadkosten: verbouw- en inrichtingskosten, werkplekkosten, in percentage van de
totale bruto salariskosten.
Pilot BMIP: 2-jarig proefproject om te komen tot een Brabant-dekkend netwerk van informatiepunten
voor arbeidsmigranten
Regio’s:
Arbeidsmarktregio's waar samenwerkingsverbanden bestaan m.b.t. afsprakenkaders of
handelingsperspectieven arbeidsmigranten. https://www.brabant.nl/onderwerpen/ruimtelijke-ontwikkeling/arbeidsmigratie/aanpak-arbeidsmigratie-regio
SPUK: Specifieke Uitkering
RNI: Register Niet-ingezetenen
Statenmededeling: mededeling van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten
Art. 2 Doel van de overeenkomst
Partijen wensen met het aangaan van onderhavige overeenkomst de afspraken vast te
leggen, ten aanzien van het opzetten en uitvoeren van de pilot BMIP, zodat Partijen
komen tot een gelijktijdige, gezamenlijke en integrale uitvoering van de pilot.
Art. 3 Voorwaarden
Om als deelnemende gemeente (namens de regio) in aanmerking te kunnen komen voor een
bijdrage voor de pilot BMIP, moet minimaal voldaan worden aan de volgende voorwaarden:
Vorm:
- E.
Monitoring
-
De aanvragende gemeente zal ieder kwartaal een monitoringsverslag, conform provinciaal
format, indienen bij de provincie. Gelet op de landelijke opdracht is het noodzakelijk
om tijdens de pilot te kunnen bijsturen. De kwartaalrapportages alsmede de overall-monitoring
door de Provincie, zullen als basis dienen voor de evaluatie waarop het Rijk beslissingen
zal nemen over de eventuele landelijke uitrol van de pilot.
Art. 4 Provinciale ondersteuning
Binnen de pilot BMIP voert de provincie de regie op een aantal overkoepelende activiteiten.
Deze activiteiten voert zij zelf uit in opdracht van het Rijk. De kosten die hiervoor
gemaakt worden, naar verwachting € 500.000, komen ten laste van de totale financiële
bijdrage van de provincie in de pilot BMIP, zijnde €750.000. De door de provincie
uit te voeren taken zijn.
Artikel 5 Proces en planuitwerking
5.1 Deze overeenkomst treedt in werking bij ondertekening door alle Partijen van deze
overeenkomst en eindigt bij definitieve vaststelling van de SPUK (Specifieke Uitkering)
5.2 Deze bestuursovereenkomst dient als basis voor de Bijdrageregeling Brabants Migratie
Informatie Punt Noord-Brabant op basis waarvan Partijen vóór 9 augustus 2023 een verzoek
tot bijdrage bij de provincie kunnen indienen voor uitvoering van de pilot.
Artikel 6 Financiële afspraken
6.1 De totale geraamde kosten voor uitvoering van de pilot BMIP, bedragen
€ 4.000.000. Het gehanteerde financieringsmodel is 50% Rijk/ 50% Regio (arbeidsmarktregio’s,
provincie, werkgevers). De Rijksfinanciering wordt verstrekt middels een SPUK.
6.2 Er is een budgettaire scheiding binnen de pilot gemaakt tussen het basisaanbod
(de overheidsactiviteiten) en het mogelijk aanvullend aanbod (de economische activiteiten).
Voor de overheidsactiviteiten is in totaal €3,4 mln begroot. Voor het aanvullend aanbod
is een bedrag begroot van € 600.000.
6.3 De cofinanciering vanuit de provincie bedraagt € 750.000, dit is de maximale bijdrage
vanuit de provincie voor deze pilot. De pilot vindt alléén doorgang bij eenzelfde
cofinanciering vanuit deelnemende gemeenten, zijnde € 750.000 voor alle deelnemende
gemeenten in betreffende regio tezamen. Hiervan worden de overheidsactiviteiten (het
basisaanbod) en het aanjagen en ontwikkelen van het aanvullend aanbod (reservering
van € 100.000) bekostigd. De overige € 500.000 voor het aanvullend aanbod worden geacht
door werkgevers te worden bijdragen (voor suggesties mogelijk aanvullend aanbod, zie
bijlage 2).
6.4 Met het ondertekenen van deze overeenkomst zegt de provincie toe om gedurende
2 jaar een bedrag van in totaal € 750.000 (€ 375.000 per jaar) te reserveren in hun
begroting ten behoeve van de uitvoeringsfase voor pilot BMIP.
6.5 Met het ondertekenen van deze overeenkomst zeggen de aanvragende gemeenten van
de arbeidsmarktregio's toe:
- a.
Een bedrag van minimaal €150.000 per aanvragende gemeente aan cofinanciering in te
brengen ten behoeve van uitvoeringsfase van de pilot BMIP. Dit kan in natura, ook
vanuit gemeentelijk betaalde organisaties. De cofinanciering van de aanvragende gemeente
mag bijdragen vanuit een andere gemeente binnen de arbeidsmarktregio bevatten.
- b.
Kosten die in aanmerking komen voor een bijdrage/ cofinanciering:
- -
Wervingskosten medewerkers
- -
Team onder projectleider voor voorbereiding pilot, projectleider programmering, projectleider
overheidsdienstverlening, projectleider marketing & communicatie/ communitymanager
- -
Medewerker Back-office, Welcome Staff en Community manager
- -
Medewerker voor Marketing/ Communicatie/ Events
- -
Trainingskosten
- -
Mobiel team
- -
Overheadkosten
- -
Aanjagen en ontwikkelen aanvullend aanbod
-
Voor een indicatie van de benodigde fte per activiteit per regio wordt verwezen naar
bijlage 3
- c.
Kosten die niet in aanmerking komen voor een bijdrage/ cofinanciering:
- -
Kosten die gemaakt worden voor het uitvoeren van reguliere taken, die wettelijk worden
gefinancierd.
- -
Voorbeeld: Inschrijving in BRP en RNI is een wettelijke taak van de
gemeente en kan niet als kosten of cofinanciering worden opgevoerd.
- -
Investeringen. Kosten ten aanzien van vaste en vlottende activa kunnen alleen inhuur
en/of leasing betreffen en dienen opgevoerd te worden onder de overheadskosten.
6.6 De deelnemende gemeenten kunnen aanspraak maken op het Rijksbudget van € 2.000.000
en een deel van het provinciaal budget, zijnde € 250.000 (€ 750.000 - € 500.000 kosten
voor overkoepelende activiteiten zie artikel 4).
6.7 De deelnemende gemeenten kunnen een verzoek tot bijdrage doen bij de provincie
op basis van de Bijdrageregeling Brabants Migratie Informatie Punt Noord-Brabant voor
een bedrag van maximaal € 450.000 middels het indienen van een, door Gedeputeerde
Staten, vooraf vastgesteld aanvraagformulier met projectplan inclusief begroting (over
de jaren 2023, 2024 en 2025) en deze ondertekende bestuursovereenkomst.
6.8 De deelnemende gemeenten worden geacht een bedrag van € 20.000 van de in artikel
6.7 genoemde bijdrage, aan te wenden voor het aanjagen en ontwikkelen van het aanvullend
aanbod. Deze bijdrage kan niet als cofinanciering worden opgevoerd.
Artikel 7 Planning uitvoeringsfase
7.1
De start van de implementatiefase is voor iedere gemeente binnen één maand nadat de
bijdrage is afgegeven
7.2
Uiterlijk 1 januari 2024 dient de operationele fase van start te gaan, conform de
voorwaarden genoemd in artikel 3.
7.3
De uitvoeringsfase (dit is de voorbereidingsfase plus de operationele fase) duurt
2 jaar en loopt uiterlijk tot 1 oktober 2025.
Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden
8.1 Partijen zullen elkaar onverwijld schriftelijk op de hoogte stellen van elke ontwikkeling,
onvoorziene omstandigheid of gebeurtenis die met zich brengt dat een ongewijzigde
uitvoering van deze overeenkomst naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet
meer kan worden gevergd.
8.2 Indien het zich voordoen van ontwikkelingen, omstandigheden en/of gebeurtenissen
ertoe leidt dat ongewijzigde uitvoering van (enige bepaling van) van deze overeenkomst
naar maatstaven van redelijkheid niet (meer) kan worden gevergd, kan dit leiden tot
(gedeeltelijke) wijziging of (gedeeltelijke) ontbinding van deze overeenkomst.
8.3 Alvorens tot (gedeeltelijke) wijziging of (gedeeltelijke) ontbinding over te gaan
zullen Partijen in de situatie als hiervoor beschreven met elkaar in overleg treden,
waarbij van Partijen wordt verwacht dat zij primair streven naar een gewijzigde voortzetting
van de bestaande overeenkomst. Gedeeltelijke wijziging of ontbinding van deze overeenkomst
kan ook met zich brengen dat de overeenkomst met betrekking tot één der Partijen als
ontbonden wordt beschouwd en met de overige Partijen al dan niet gewijzigd, wordt
voortgezet.
8.4 Onverminderd vorenstaande omstandigheden kunnen Partijen in goed onderling overleg
wijziging van de bestaande bestuursovereenkomst overeenkomen indien zulks in het belang
is van een behoorlijke en/of doelmatige uitvoering. Wijziging of aanvulling van de
bestuursovereenkomst zijn slechts geldig indien deze schriftelijk zijn vastgelegd
en door alle Partijen ondertekend.
Artikel 9 Looptijd en beëindiging van de overeenkomst
9.1 Deze overeenkomst treedt in werking op de dag na (laatste) ondertekening en eindigt
op het moment dat de SPUK definitief is vastgesteld
9.2 Rechtsgevolgen die voortvloeien uit deze overeenkomst en die naar hun aard geacht
worden door te werken of eventueel ontstaan na beëindiging van deze overeenkomst,
worden afgehandeld conform het bepaalde in deze overeenkomst.
Artikel 10 Geschillenregeling
10.1 Eventuele geschillen in verband met de uitvoering van deze overeenkomst worden
in eerste instantie in onderling overleg tot een oplossing gebracht, waarbij Partijen
niet tussentijds over het geschil met derden zullen communiceren. Een geschil is aanwezig
indien één der Partijen dat stelt en dit schriftelijk aan de andere Partijen heeft
medegedeeld.
10.2 Indien binnen 2 maanden na melding van een geschil over de uitvoering van deze
bestuursovereenkomst, zoals bedoeld in lid 1, tussen Partijen geen overeenstemming
is bereikt, staat het ieder van de Partijen vrij het geschil voor te leggen aan de
rechtbank in 's-Hertogenbosch.
Artikel 11 Bijlagen
Deze overeenkomst bevat de volgende bijlagen:
Aldus opgemaakt te …. op …. 2023
Namens de provincie Noord-Brabant,
Aldus opgemaakt te 's-Hertogenbosch op …. 2023
Namens de gemeente Meierijstad,
Aldus opgemaakt te …. op …. 2023
Namens de gemeente Breda,
Aldus opgemaakt te …. op …. 2023
Namens de gemeente Tilburg,
Aldus opgemaakt te …. op …. 2023
Namens de gemeente Eindhoven,
Aldus opgemaakt te …. op …. 2023
Namens de gemeente Helmond,
Bijlage 1: Statenmededeling
Statenmededeling Pilot Brabants Migratie Informatiepunt
Bijlage 2
Tabel A.
Toelichting mogelijk aanvullend aanbod
1. Welcome programma
Het Welcome programma bestaat bijvoorbeeld uit een introductiedag en welkomstdag en
is met name gericht op het wegwijs maken van nieuwkomers in de regio en het ontmoeten
van andere arbeidsmigranten en bewoners in de regio. De introductiedag biedt arbeidsmigranten,
hun partners en kinderen een introductie van de regio en een voorproefje van een aantal
soorten dienstverlening en sociale activiteiten die hen kunnen helpen om zich snel
thuis te voelen en om in de regio een goede start te kunnen maken. Het Welcome Programma
is een prima aanvulling op interne onboarding programma’s die veel werkgevers, opdrachtgevers
en opleiders aanbieden. In de opzet van dit programma wordt er nauw samengewerkt met
de vele vrijwilligersorganisaties die Brabant rijk is. De introductiedag bestaat bijvoorbeeld
uit een:
- -
Cultural Awareness training: Uitleg over de Nederlandse cultuur en gebruiken.
- -
Survival Dutch: Nederlandse taalcursus door en voor arbeidsmigranten en hun partners.
- -
Rondleiding door de regio: Rondleiding langs de culturele hoogtepunten van de regio,
uitleg over het openbaar vervoer, supermarkten, etc.
- -
Toelichting op overige relevante dienstverlening die in de regio aanwezig is: zoals
o.a. de dienstverlening in overige hier genoemde programma’s.
De welkomstdag wordt bijvoorbeeld tweemaal per jaar georganiseerd voor alle nieuwkomers
in de regio. Op de welkomstdag worden de nieuwkomers welkom geheten door de Commissaris
van de Koning en/of de burgemeesters in de regio. Op het event krijgen ook de werkgevers,
opdrachtgevers, opleiders en dienstverleners de mogelijkheid zich te presenteren.
2. Socialization and Integration programma
Dit programma richt zich op de socialisatie en integratie van arbeidsmigranten en
hun familieleden. Hiertoe wordt arbeidsmigranten de kans geboden zelf initiatieven
te ontplooien die vervolgens via alle kanalen van het BMIP verspreid kunnen worden
onder alle arbeidsmigranten en lokale bewoners. Als onderdeel van het socialisatieprogramma
kan er ook een buddy-systeem worden opgezet waarvoor er ambassadeurs worden gezocht.
Deze ambassadeurs maken deel uit van de doelgroep arbeidsmigranten of van de lokale
bevolking en willen nieuw arriverende arbeidsmigranten graag ontmoeten om ze in een
persoonlijk gesprek een toelichting te geven op het traject dat ze zelf hebben doorlopen
en tips te geven over het wonen en werken in de arbeidsmarktregio, de provincie Noord-Brabant
en Nederland. Aanvullend op wat deze vrijwilligers bieden wordt er ook professionele
hulp (o.a. psycho-sociale-hulp) geboden. De activiteiten binnen dit programmaonderdeel
zijn gericht op community-building tussen de arbeidsmigranten en lokale bewoners.
Zij kunnen elkaar middels sociale activiteiten en evenementen leren kennen en ontmoeten
op wijkniveau.
3. MKB-accountmanagement
Een belangrijke doelgroep van het BMIP kan het MKB zijn. Het MKB heeft niet altijd
evenveel ervaring met het aantrekken, laten landen en behouden van arbeidsmigranten.
Toch is het voor hun doorontwikkeling vaak essentieel. MKB-accountmanagent vanuit
het BMIP (i.s.m. andere organisaties) kan actief dit MKB opzoeken (en opvolgen) en
hen behulpzaam zijn bij vragen over werven, selecteren en behouden arbeidsmigranten.
Hiervoor kunnen specifieke tools ontwikkeld worden, een voorbeeld daarvan is de International
Talent Scan (Brainport Regio Eindhoven).
4. Gezondheidszorg voor internationals
Op het BMIP wordt gezondheidszorg aangeboden aan arbeidsmigranten. De gezondheidszorg
wordt in Nederland vaak op een andere manier aangeboden dan in het land van herkomst
van de arbeidsmigrant. Hiermee kunnen ze in een kliniek die gespecialiseerd is in
deze doelgroep rekening houden, door zorg in meerdere talen aan te bieden en meer
uitleg te geven over hoe de gezondheidszorg in Nederland werkt. In Eindhoven bestaat
bijvoorbeeld al het SGE International Health Care Services dat gezondheidszorg aan
internationals biedt.
5. Advies procedures
Een team van ervaren en enthousiaste adviseurs staat klaar om de juiste procedures
en formaliteiten voor de afhandeling van de overheidsdienstverlening en private dienstverlening
te regelen. Zij zorgen dat de arbeidsmigrant zo snel mogelijk na aankomst in Nederland
aan de slag kan.
6. Housing Information programma
Het Housing Information Programma zorgt ervoor dat arbeidsmigranten met al hun vragen
over het huren of kopen van een woning bij het BMIP terecht kunnen. Hier krijgen zij
onafhankelijk advies over waar ze kunnen zoeken naar een woonruimte, wat de legale
(en illegale) huur- en koopvoorwaarden zijn en hoe ze een hypotheek kunnen krijgen.
7. Career Services
De Career Services bestaan uit het begeleiden van arbeidsmigranten en hun partners
naar (vrijwilligers)werk en opleidingen. Hiervoor kan o.a. een jaarlijks groot matchmaking-event
worden georganiseerd. Wanneer arbeidsmigranten zich oriënteren op een werkzaam leven
in de regio kunnen ze online en op het talent-event alle beschikbare internationale
vacatures, opdrachten en opleiding in de regio vinden. Op deze wijze worden arbeidsmigranten
digitaal en ‘in real life’ gekoppeld aan potentiële werkgevers, opdrachtgevers en
opleiders in de regio. Dit programmaonderdeel heeft ook een belangrijke focus op de
meereizende ‘spouse’, die een doorslaggevende rol heeft in het welslagen van een buitenlands
avontuur voor het gehele gezin. Een zinvolle inzet (baan, zelfstandig ondernemerschap,
opleiding, vrijwilligerswerk, etc.) van de spouse is essentieel.
8. Networking & Business Inspiration Programma
Netwerkborrels en culturele bezoeken voor de werkgevers in de regio om kennis uit
te wisselen en elkaar te ontmoeten.
9. Partnership Programma
Het partnership programma biedt dienstverleners de kans om zich te presenteren aan
arbeidsmigranten en hun werkgevers, opdrachtgevers en opleiders. Binnen het partnership
programma wordt er doorverwezen naar alle relevante private dienstverlening (zoals
taalcursussen, bemiddelaars voor huisvesting, juridisch advies, etc.). Daarnaast kunnen
binnen het partnership programma workshops, seminars en online expert-sessies worden
vormgegeven.
10. Corporate programma
Het corporate programma biedt werkgevers de mogelijkheid om zich via het online en
offline platform van het BMIP te profileren als goede internationale werkgever met
mooie vacatures. Hiernaast kunnen vanuit het corporate programma acquisitie-missies
voor internationale medewerkers en (bedrijfs)opleidingen georganiseerd worden.
Bijlage 3 Begrotingsonderdelen (indicaties aantal benodigde fte per regio)
- -
Wervingskosten medewerkers
- -
Team onder projectleider: 1 FTE* voor 3 maanden voor voorbereiding pilot, projectleider
programmering, projectleider overheidsdienstverlening, projectleider marketing & communicatie/
communitymanager
- -
Medewerker Back-office, Welcome Staff en Community manager (indicatie van 0,5 FTE*)
- -
Medewerker (of inhuur) indicatie van (indicatie van 1 FTE*) voor Marketing/ Communicatie/
Events (onderhoud branding, communicatie & marketing BMIP,
- -
Trainingskosten
- -
Mobiel team; (indicatie van 2 FTE*)
- -
Overheadkosten, maximaal 25% van totale bruto salariskosten
- -
Kosten voor het aanjagen en ontwikkelen van aanvullend aanbod
* FTE-kosten zijn gemaximeerd op 115.000 euro per FTE per jaar.