Arriva rijdt vanaf vandaag met 2 zero emissie (ZE) buurtbussen de dienst Bokhoven-Engelen-‘s-Hertogenbosch (lijn 250). Het zijn de eerste twee volledig elektrische buurtbussen die in Nederland worden ingezet. Met deze buurtbussen zetten Provincie Noord-Brabant en Arriva samen een stap vooruit in hun ambities op Duurzaamheid. Mobiliteitsgedeputeerde Suzanne Otters nam gisteren, samen met de Bossche wethouder Roy Geers en Arriva’s ontwikkelmanager Dieter Klein Nagelvoort, de ZE-buurtbussen officieel in gebruik.

Gewoon rijbewijs

“Provincie Noord-Brabant heeft een hoge ambitie op het gebied van zero emissie. In 2030 wil de provincie het OV geheel emissieloos laten rijden,” legt gedeputeerde Suzanne Otters uit. “Elektrische buurtbussen waren er nog niet. Een buurtbus moet namelijk voldoende accu’s aan boord hebben om lang genoeg te kunnen blijven rijden, maar mag tegelijkertijd niet te zwaar zijn omdat hij anders niet meer door vrijwilligers met een ‘gewoon’ rijbewijs kan worden gereden. Omdat buurtbussen voor Brabant zo belangrijk zijn, zijn we trots dat we samen met Arriva, de allereerste elektrische buurtbussen van Nederland hier in gebruik kunnen nemen.”

Lat nóg hoger

“Bij Arriva ligt de lat nóg hoger,” aldus Dieter Klein Nagelvoort. “In 2025 wil Arriva volledig CO2 neutraal zijn. Voornamelijk door alternatieven voor fossiele brandstoffen in te zetten. Op die manier is Arriva van plan om haar CO2-uitstoot voor 90% te reduceren. Voor de overige 10% moeten compensatie -door bijvoorbeeld het planten van bomen- en circulariteit gaan zorgen. Dat we nu deze elektrische buurtbussen kunnen inzetten is opnieuw een belangrijke stap in het behalen van onze duurzaamheidsambities.” Onlangs maakte Arriva ook al de aanschaf van 64 volledig elektrische grote bussen bekend, die ingezet gaan worden in Tilburg en in Uden. In ’s-Hertogenbosch rijden onder andere op diverse stadslijnen en de transferiumlijnen nu ook al elektrische zero-emissie bussen.

Kleine kernen

Wethouder Roy Geers van ’s-Hertogenbosch bedankte de leden van Buurtbusvereniging Engelen en feliciteerde ze met de landelijke primeur. “Voor tientallen, meestal kleine kernen in Nederland is de buurtbus een belangrijke OV-ontsluiting. Zo ook voor de kernen Bokhoven en Engelen die dankzij jullie inzet toch op het Brabantse en landelijke OV-netwerk aangesloten zijn. En samen met de Plus Supermarkt hier in Engelen, waar de elektrische buurtbussen van lijn 250 worden opgeladen, laten jullie zien hoe we dat hier in Brabant met z’n allen aanpakken.”

Toekomst

Nu zijn nog twee elektrische busjes nodig om lijn 250 tussen Engelen, Bokhoven en het station in ’s-Hertogenbosch te rijden. “Als de ene rijdt, laadt de andere op,” weet Klein Nagelvoort. “De komende jaren verwachten we dat de batterijtechniek zich verder ontwikkelt, waardoor in de toekomst batterijen voldoende capaciteit hebben om een buurtbus een hele dag te laten rijden. Dan hebben we aan één bus genoeg en kunnen we die andere weer ergens anders inzetten op weg naar een duurzame toekomst.”

Contact

Eerste volledig elektrische buurtbus van Nederland rijdt in Brabant