Mediaspeler laden...

Het was social designer Imke van Dillen die besloot om de leegstaande Bossche brugwachtershuisjes nieuw leven in te blazen. Samen met een aantal kunstenaars en mensen uit de buurt creëerde ze in één ervan koffietent ‘De Camping ’, een plek die mensen verbindt met de buurt, de stad en elkaar. Dat haar initiatief zo succesvol zou worden, had ze vurig gehoopt, maar niet verwacht.
Het koffietentje aan de Zuid-Willemsvaart is zes dagen per week open en wordt elke dag door verschillende vrijwilligers gerund. Koffie kost er € 1,50 (€ 1,- als je je eigen mok meeneemt). Een ‘uitgestelde koffie’ bestellen kan ook: één kop voor jezelf en ééntje voor een onbekende met wat minder geluk.

‘Ik maak het mensen makkelijk om hun ideeën te realiseren’

‘Wat hier gebeurt, is heel bijzonder’, zegt Imke. ‘Niet alleen vinden hier mooie spontane ontmoetingen plaats, ook worden er allerlei sociaal-maatschappelijke en culturele ideeën verwezenlijkt die vervolgens weer nieuwe ideeën inspireren.’ Haar eigen rol hierin omschrijft ze als volgt: ‘Ik maak het mensen makkelijk om hun ideeën voor de buurt en de stad te realiseren. Als jij een mooi plan hebt, mag je dat hier als ‘campingbaas’ zelf in de praktijk brengen. Wij leggen uit hoe je koffie zet en helpen graag; er is veel talent in huis. We stellen maar twee voorwaarden: dat je plan betekenis heeft voor anderen en dat mensen mee kunnen doen.’

‘Een bakkie voor een prikkie’

Een mooi voorbeeld van zo’n plan is het idee van campingbaas Maaike: Als je iemand ophaalt uit een zorginstelling in de buurt om samen koffie te komen drinken in het brugwachtershuisje, krijg je die koffie gratis. Campingbaas Wies bedacht ‘Een bakkie voor een prikkie’: gratis koffie voor wie afval verzamelt in de buurt en een volle zak inlevert bij De Camping Koffietent. Voor de prikker en de lege vuilniszak wordt gezorgd. En campingbaas Lynn brengt ‘oma’s appeltaart’ aan de man. Samen met ouderen uit de omgeving bakt zij appeltaarten die – mét oma’s portret en recept – op verschillende plekken in de stad worden verkocht.

Kracht in de stad

Er is veel kracht in de stad, ervoer Imke van Dillen. En het enthousiasme waarmee de campingbazen die kracht inzetten voor hun omgeving werkt aanstekelijk. Daarmee bewijst De Camping Koffietent dat er eigenlijk niet veel meer nodig is om de sociale veerkracht in een buurt of stad te versterken dan een fijne plek waar mensen hun dromen voor de samenleving kunnen waarmaken. En goede koffie van Coffeelab natuurlijk.


Contact Sociale Veerkracht

Het olievlek-effect van 'De Camping Koffietent'

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: 1+1=?

Reactiespelregels

Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn.
Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.