De inzendingen voor de stijlprijs zijn allemaal voorbeeldprojecten. Ze laten zien wat goed is gelukt en wat inspirerend is voor anderen. De mensen achter de initiatieven krijgen podium. Zij vertellen waar Brabanders trots op zijn, waar de passie zit en hoe verrassend, creatief en origineel de initiatieven zijn. Zij zijn de ambassadeurs van de stijlprijs.

De Brabantse Stijlprijs is een mix van competitie en reuring. Als competitie daagt de stijlprijs Brabanders uit om hun mooiste initiatieven in te sturen. Een professionele jury kiest uit alle inzendingen finalisten. Die finalisten krijgen de jury op bezoek. Daarna kiest de jury de winnaar. Die krijgt de juryprijs. Dat is een trofee van kunstenaar Simone van Bakel. Iedereen in Brabant kan stemmen op de finalisten. De winnaar van de stemronde krijgt de publieksprijs. Dat is een geldbedrag van € 2.500. Voor reuring rond de stijlprijs voert de provincie een marketing- en communicatiecampagne. De provincie zet in op free publicity bij de lokale en regionale pers, nieuwsberichten voor diverse media, adverteren online op (social-)mediakanalen en passen e-mail marketing toe om zoveel mogelijk mensen te bereiken.