Choice heeft daardoor geen bijwerkingen, vraagt onderhoud noch discipline en geeft vrouwen zekerheid over hun kinderwens. Bij marktfocusstudies met jonge vrouwen bleek de overgrote meerderheid deze propositie ver te prefereren boven het huidige aanbod. Choice heeft daarmee de potentie om een zeer maatschappelijk gewenst doel te realiseren: alle kinderen gewenst – every child desired.
 
Choice heeft voor deze propositie een unieke, gepatenteerde anticonceptiesluis uitgevonden, bestaande uit 2 minuscule buisjes met klepjes, die van buitenaf wireless bediend kan worden. Samen met een methode voor innesteling van het implantaat, ontworpen in samenwerking met gynaecologen, levert dit nieuwe patenteerbare IP (Intellectual Property) op. Al deze ontwikkelingen dienen om zo snel mogelijk prototypes uit te proberen in diermodellen, en daarmee de centrale vraag te beantwoorden: verdragen eileiders deze implantaten?
 
Sinds augustus 2018 bestaat het team uit gynaecologen, technologen, patholoog-anatomen, dierproefdeskundigen, investeringsdeskundigen, regulatory- en klinische testspecialisten. Het ontwikkelingsproces is conform de nieuwe EU-richtlijn voor de ontwikkeling en marktintroductie van medische implantaten (MDR). Ook worden actief spin-off mogelijkheden onderzocht voor de toegepaste technologie, zowel op medisch als technisch als vlak.