Thea Smid, inkoopadviseur bij Twinkel, gaf tijdens het Social Enterprise Overheidscongres antwoord op veelvoorkomende vragen van social-minded inkoopadviseurs.

Inkopende organisaties en sociaal ondernemers vinden elkaar over het algemeen nog niet zo gemakkelijk. Wat zijn de obstakels voor overheden?

“In het algemeen zijn sociale ondernemingen nog onvoldoende zichtbaar en vindbaar voor ambtenaren. Wanneer is een onderneming “sociaal”? En welke oplossingen bieden ze eigenlijk voor welke maatschappelijke vraagstukken? Inkopende organisaties weten vaak niet voor welke producten en diensten ze bij sociaal ondernemers terecht kunnen. Hoewel er websites zijn waar sociale ondernemingen worden gepresenteerd, is er nog veel te verbeteren om sociaal ondernemers beter zichtbaar en vindbaar te maken voor overheden. Bij overheden ligt de focus vaak nog op prijs in plaats van waarde. Maar wat is nu precies het verschil tussen sociaal ondernemers en reguliere bedrijven? Een sociale onderneming is net als een ander bedrijf: Het levert oplossingen aan klanten en hanteert daarbij een verdienmodel. Geld verdienen is voor sociaal ondernemers echter niet het hoofddoel, maar een middel om hun maatschappelijke missie te bereiken. Ze creëren meerwaarde voor de maatschappij, ook wel ‘impact’ genoemd.”

Aanbesteders hebben vaak geen idee waar ze moeten beginnen wanneer ze zaken willen gaan doen met sociaal inkopers. Welke tips heb je voor hen?

“Om sociaal inkopen een impuls te geven, is het belangrijk dat inkopers en sociaal ondernemers elkaar beter leren kennen. Persoonlijke ontmoetingen tussen inkoop- en beleidsmedewerkers en sociale ondernemers zorgen voor nieuwe netwerkcontacten. Begin daarnaast op tijd met het inventariseren en toepassen van de tools die er zijn om sociale ondernemers een kans te geven. Enkelvoudig onderhandse opdrachten kunnen bijvoorbeeld makkelijk geplaatst worden bij sociaal ondernemers en via percelenregeling is er meer mogelijk dan je denkt. Een klein deel van de totale opdracht kan hierbij gegund worden aan een sociaal ondernemer. Besef dagelijks dat er ook sociaal ondernemers zijn bij wie je kunt inkopen en filter op een besloten vennootschap maatschappelijk (BVm). Het geeft ontzettend veel energie om met sociaal ondernemers zaken te doen. Gewoon doen!”

Sociaal ondernemerschap lijkt vaak alleen te gaan over duurzame arbeidsparticipatie. Klopt dat?

“Dat is inderdaad niet helemaal juist. Sociaal ondernemerschap gaat breder dan alleen het bevorderen van arbeidsparticipatie. Er zijn namelijk ook sociaal ondernemers die produceren met een eerlijk loon of bijdragen aan het milieu, zoals een meubelmaker die van oude materialen nieuwe meubels creëert.”

Kunnen sociaal ondernemers zelf nog iets doen om hun bekendheid en zichtbaarheid te vergroten?

“Jazeker, met een BVm – oftewel een maatschappelijke B.V. - kunnen maatschappelijke ondernemingen zich duidelijk herkenbaar maken. Voor met name zakelijke relaties wordt daarmee duidelijk dat ze met een bedrijf te maken hebben dat maatschappelijk impact vooropstelt boven het uitkeren van winst aan aandeelhouders. Daarnaast kunnen sociaal ondernemers zichzelf bekend maken op www.buy-social.nl(B2B), www.ohmygood.nl (B2C) en de initiatievenkaart op Stérk.Brabant.nl.”

Meer informatie

Wil je meer weten over inkopen met impact? Lees dan hier het magazine.

Contact

Sociaal inkopen: wat zijn de do en don’ts?

Reageer

Vul hier uw reactie in
Velden met een * zijn verplicht
  • Anti-spamvraag: Eerste letter van het alfabet?

Reactiespelregels

  • uw reactie is openbaar en geplaatste reacties blijven maximaal 2 maanden zichtbaar;
  • wilt u antwoord stel dan een een vraag via ons contactformulier Icoon externe link;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • reactie gever kan contact opnemenIcoon email link om reactie te laten verwijderen.