Van circulair het nieuwe normaal maken

Daarbij zoekt ze naar nieuwe verbindingen. Tussen overheid, kennisinstellingen en ondernemers. Tussen financiële en maatschappelijke waarde. En tussen circulair en sociaal. Want toegroeien naar een circulaire economie kan juist op een sociale, inclusieve manier, aldus Karlijn.

Hoe belangrijk zijn ondernemers binnen de circulaire economie?

Ondernemers zijn onmisbaar binnen de circulaire economie. Zij zijn het tenslotte die producten en diensten op de markt brengen. We hebben circulaire ondernemers nodig om het goede voorbeeld te geven, door circulaire producten aantrekkelijk te maken. Die voorbeelden zijn belangrijk. Want er is helaas nog te weinig bewustwording in de maatschappij om van circulair het nieuwe normaal te maken.

Kun je een goed voorbeeld van een circulair ondernemer noemen?

Jazeker, die voorbeelden zijn er. Je kent vast wel De Verspillingsfabriek, opgericht door Bob Hutten uit Veghel. Zij maken soepen, sauzen en stoofgerechten van verse groenten die anders weggegooid zouden worden. Daarbij zetten ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in. Zo zie je al hoe je circulair kunt ondernemen op een sociale manier. Een heel ander voorbeeld is Bundles uit Waalwijk. Zij bieden spullen aan als dienst. Bij hen koop je geen producten, maar sluit je een abonnement af om ze te gebruiken. Denk aan een koffieapparaat, bed of wasmachine. Ook leveren ze de koffie of het wasmiddel mee. Als je het product hebt gebruikt zorgen zij voor een nieuw leven van het product. Zo is Bundles in staat om duurzaamheid toegankelijk te maken voor iedereen én maken ze circulair leven makkelijk en aantrekkelijk.

Welke hindernissen staan opschaling van impact in de weg?

Het is belangrijk om te beseffen dat je niet alle circulaire ondernemers over één kam kunt scheren. Verschillende ondernemers worstelen met verschillende hindernissen. Er is bijvoorbeeld een groep ondernemers die primair handelt vanuit de drive om maatschappelijke vraagstukken op te lossen, waarbij het bijdragen aan een circulaire economie een element is. Neem als voorbeeld de eerdergenoemde Verspillingsfabriek, zij koppelen de uitdagingen van voedselverspilling aan de uitdaging van passend werk voor iedereen. Dergelijke ondernemers lopen er tegenaan dat hun product of dienst op meerdere vlakken waarde creëert, maar dat dit in ons huidige economische systeem niet in zijn geheel wordt gezien en onvoldoende wordt gewaardeerd.

Er zijn ook ondernemers die echt gedreven zijn vanuit circulaire innovatie. Deze lopen er regelmatig tegenaan dat circulaire producten duurder zijn dan niet-circulaire producten. Met andere woorden: ze verliezen het van de concurrentie als het aankomt op prijs. Of het vraagt een andere houding van consumenten dat ze niet alle producten in eigen bezit hebben, maar alleen betalen voor het gebruik (zoals bij Bundles).

Kan het Brabant Outcomes Fund de oplossing bieden voor circulair ondernemers?

Dat onderzoeken we op dit moment, maar ik ben ervan overtuigd dat het kan! Het Brabant Outcomes Fund is een instrument waarmee we mogelijk de échte maatschappelijke waarde van circulaire producten en diensten kunnen in kaart kunnen brengen én betalen. Makkelijk zal dat niet zijn, maar als we dit samen willen dan kan het wel. De grote voordelen zijn dat we op die manier buiten de bestaande hokjes (of kokers) van de overheid kunnen treden en dat we ondernemers ook kunnen betalen voor de maatschappelijk waarde die zij bieden.

Het zou bovendien mooi zijn als er in deze expeditie meerdere overheden zoals gemeentes meedoen als outcome payer – dus niet alleen de provincie Noord-Brabant – en als we meerdere private financiers, zoals banken, kunnen laten aanhaken. Hoe groter we denken, hoe meer positieve impact we kunnen creëren!

Contact

Van circulair het nieuwe normaal maken

Reageer

Vul hier uw reactie in
Velden met een * zijn verplicht
  • Anti-spamvraag: Eerste letter van het alfabet?

Reactiespelregels

Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn.
Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.