Financiering voor opschaling in 6 vragen

Lessons learned BOF-netwerkevent: Impact Financiering en investeerdersmarkt

Voor veel sociale ondernemers vormt de toegang tot financiering de grootste bottleneck om hun onderneming op te schalen. Het is namelijk best lastig om met de juiste investeerders in contact te komen, criteria staan vaak open voor interpretatie en er is een bepaalde afstand tussen investeerders en sociale ondernemers. Doel van het event was om deze afstand te overbruggen door op een laagdrempelige manier kennis te maken met de impactinvesteerders en zo inzicht te bieden in hoe ze werken, wat ze zoeken en wat de verschillen zijn tussen investeerders.

De 6 belangrijkste vragen die aan bod kwamen tijdens de paneldiscussie, hebben we voor je op een rijtje gezet. Zo heb je een handig checklist ter voorbereiding van een eventuele financieringsaanvraag.

1. Is mijn basis op orde?

Het verschil in de beoordeling van een financieringsaanvraag tussen banken (leningen) en fondsen (donaties) is niet zo heel groot. Er wordt op dezelfde criteria beoordeeld. Denk daarbij aan de aanwezigheid van financiële duurzaamheid in je plan, kwaliteit van het ondernemerschap en de impact die je wilt maken. Wel verschilt de mate van detail en/of de kwaliteit die gevraagd wordt op deze onderdelen per investering. Voor een donatie in de opstartfase vragen ze bijvoorbeeld dat je laat zien dat je al hebt nagedacht over hoe je in de toekomst financieel duurzaam wordt, terwijl je voor een lening aan moet tonen dat je al financieel duurzaam bent. Het is dus belangrijk dat je het bovenstaande scherp hebt voordat je een aanvraag gaat indienen. 

Nynke Struik: ‘Voor alle financierders geldt dat zij willen investeren in een initiatief dat financieel duurzaam is en niet jaar op jaar afhankelijk is van donaties en giften. Overtuig ze daarvan. Is je businesscase gevalideerd? Overtuig ze ervan dat je over 5 tot 10 jaar nog bestaat en dat je klanten hebt over 5 jaar en waarom. Dus niet alleen omdat je zelf je product of dienst zo goed vindt, maar verkoop en onderbouw waarom dit een realistische schatting is.’

2. Waarom moet een investeerder voor mij kiezen?

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar voor een investeerder is het belangrijk om te weten waarom ze voor jou moeten kiezen. Als ondernemer begin je vaak met het vertellen van de oplossing, omdat het probleem en de aanleiding voor je onderneming voor jou al duidelijk zijn. Voor degenen tegenover je aan tafel is dat iets minder vanzelfsprekend. Dus stel jezelf deze vragen en beantwoord ze: wat is het probleem, waarom is dit probleem urgent en waarom is jouw aanpak de oplossing? Dat is informatie die investeerders graag willen weten. 

‘Ondernemers hebben hun initiatief al zo goed uitgedacht en weten dat het werkt, dat ze vergeten het goed op te schrijven. Maar ik wil dat weten. Wat is precies het probleem? Wat is de oplossing en waarom werkt het? Bijvoorbeeld: je wilt een ontmoetingsruimte in de wijk. Waarom is dat belangrijk? Wat lost het op? Hoe ga je mensen betrekken? Benoem je aannames en onderbouw ze’, aldus Paul Klouwens.

3. Waarom moet ik mijn impactdoelen benoemen en hoe meet ik die impact?

Veel ondernemers hebben de neiging om te zeggen: we doen het toch goed, we hebben toch mensen aan het werk. Maar voor investeerders is het belangrijk om de effecten te meten en zichtbaar te maken wat jouw onderneming doet.

Het gaat dan niet alleen om de kwantitatieve aspecten, bijvoorbeeld hoeveel mensen je aan het werk helpt. Het gaat ook om de kwalitatieve aspecten. Wat doet dat werk met hun gevoel van eigenwaarde? Vergroot het hun zelfredzaamheid? Voelen ze zich minder eenzaam? Breng dit zo goed mogelijk in kaart en geef aan hoe je dit gaat meten.

4. Welke criteria stelt een investeerder?

Elk fonds, elke bank is anders. Naast de standaardcriteria hebben ze specifieke criteria die te maken hebben met hun eigen doelen. Pas je verhaal daarop aan. Zie het als solliciteren: de basis, je CV, blijft hetzelfde, maar de motivatiebrief pas je aan de werkgever en functie waarop je solliciteert. Zo werkt dat ook bij fondsen en banken.
Triodos Bank financiert bijvoorbeeld uitsluitend projecten die bijdragen aan een groene en eerlijke economie. Dat doen ze door te investeren in menswaardige zorg, schone energie en biologische landbouw.
Nu je weet dat dit de focus van de Triodos Bank is, pas je deze taal toe op je eigen plan en zoek je naar onderdelen die goed passen bij een groene en eerlijke economie. Door jezelf te verplaatsen in het doel van de investeerder, wordt jouw verhaal aansprekender.

5. Bij welke fondsen of banken kan ik een aanvraag doen?

Aanvragen vergen veel werk, vooral als je je “motivatiebrief” en specifieke vraag deels aanpast aan de investeerder om aan de sluiten bij hun doelen. Als sociaal ondernemer is jouw voornaamste doel het maken van impact, dus voorkom dat je aanvragen doet bij fondsen of banken die weinig aansluiting vinden bij jouw initiatief. Ken daarbij ook je waarde: veel financiers zijn continu op zoek naar initiatieven om in te investeren. Ga dus uit van een gelijkwaardige zoektocht naar een waardevolle match tussen jouw initiatief en de financier. Zo bereiken zowel jij als je investeerder jullie doelen. 

6. Is een aanvraag voor opschalingsfinanciering voor sociale ondernemingen anders?

Tijdens de paneldiscussie kwam de vraag naar voren of investeren in impact moeilijker is dan investeren in “gewone” ondernemingen? Veel investeerders, zoals VSBfonds, Rabobank Foundation en Triodos Bank, zijn er juist om sociale ondernemingen verder te helpen. Deze investeerders zijn zich ervan bewust dat een aanvraag van een sociale onderneming anders is dan een “gewone” onderneming. Dit heeft voornamelijk te maken met het meespelen van andere kosten, ofwel omdat de waarde van de onderneming ook in “zachte” waarden zoals zelfredzaamheid zit. Dit is moeilijk te verbinden aan monetaire indicatoren. 
Nynke Struik: ‘Wij zijn er juist om sociaal ondernemerschap te stimuleren, met zachtere voorwaarden omdat we zien dat sociaal ondernemers meer kosten maken. Om juist die ondernemers een steuntje in de rug te geven. Sociaal ondernemers zijn een mooie spiegel voor “reguliere” ondernemers. Zij laten zien dat je ook op een sociale of duurzame manier een rendabel bedrijf neer kunt zetten.’ 

Meer weten?

  • Het BOF-Netwerk werkt nauw samen met Stérk.Brabant
  • Meer over het BOF en wat we precies doen, vind je op de pagina Over BOF op deze website.
  • Wil je je kennis verdiepen wat betreft sociaal ondernemen? Meld je dan aan voor de verdiepingssessies van het BOF-netwerk via het online formulier.
  • Wil je de mogelijkheden van (één van) de investeerders van het BOF-netwerk verkennen? Kijk dan op de websites van VSBfonds, Rabobank Foundation, Triodos Bank, Stichting DOEN, KNHM foundation, BOM (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij), Oranje Fonds en BNG Bank.

Contact

Financiering voor opschaling in 6 vragen

Reageer

Vul hier uw reactie in
Velden met een * zijn verplicht
  • Anti-spamvraag: Eerste letter van het alfabet?

Reactiespelregels

Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn.
Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.