4 vragen aan Kees Klomp (De Mobiele Fabriek)

We vroegen Kees naar zijn zoektocht naar investeerders.

Hoe is het idee van De Mobiele Fabriek ontstaan?

Kees legt uit: “De Mobiele Fabriek is opgericht door Gerard Steijn. Na de aardbeving in Haïti van 2013 is het initiatief “de Mobiele fabriek” begonnen om van bouwpuin nieuwe bouwmaterialen te maken. Dit is uitgegroeid tot een Haïtiaans initiatief dat modulair bouwen uit bouwpuin mogelijk maakt. Daarbij maken ze op 2 manieren impact: enerzijds dragen ze bij aan de circulaire economie: hergebruik van bouwmaterialen en een flexibele bouwmethode wat sloop in de toekomst voorkomt. Anderzijds creëren ze werkplekken voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Ook in Nederland biedt deze bouwmethode kansen, zoals in de Tiny House-sector. Daarom is er al enige tijd een showcase van de bouwmethode in Amsterdam. “Onze beoogde opschaling is duplicatie van Amsterdam naar Eindhoven. Zo kunnen meer mensen in aanraking komen met deze bouwmethode. Kinderen doen inspiratie op over de circulaire economie. En jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt doen op een inspirerende manier werkervaring op”. Een prachtig voorbeeld dus van een initiatief dat meervoudige waarde creëert.

Is er al belangstelling van investeerders?

Vanuit de verkenning die Kees vorig jaar heeft uitgevoerd, is hier zeker belangstelling voor. Maar helaas: nog niemand is bereid om in deze opschaling te investeren. “Ondanks het enorme businesspotentieel, zowel in de bouwwereld als in de sociale sector, wordt het probleem niet als pijnlijk genoeg gezien. En dan is ook nog de vraag wie voor de oplossing moet betalen”. Hoeveel is het waard om kinderen bewust te maken van circulariteit? En wiens verantwoordelijkheid is het om te betalen voor het creëren van werkplekken voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt?

Welke problemen kom je tegen?

Dat de waarde die sociaal ondernemers creëren niet eenvoudig te financieren is voor investeerders is iets waar meer sociaal ondernemers tegenaan lopen. Sterker nog: volgens de inventarisatie Betekeniseconomie van Social Enterprise NL, is dit één van de 3 grote obstakels voor sociaal ondernemers. De ‘sociale’ waarde van sociaal ondernemers is zo lastig te vertalen naar financiële waarde, dat investeerders niet weten hoe ze dit moeten waarderen. En het daarom maar niet doen. Helemaal niet gek dus dat sociaal ondernemers moeilijker opschalen en rondkomen, of in het geval van de Mobiele Fabriek niet eens kans zien om te starten.

Hoe kijk je vanuit je ervaring met De Mobiele Fabriek naar het BOF?

Hoewel met Kees vele anderen tegen dit probleem aanlopen, wordt er op allerlei fronten hard gewerkt aan het gangbaar maken van waardering voor meervoudige waardecreatie. Onder andere in de pilot van het Brabant Outcomes Fund, waar Kees zijn verkenning voor heeft gedaan. Kees: “Ik heb hoge verwachtingen van het Brabant Outcomes Fund, waar opschaling van sociale waarde centraal staat. De Mobiele Fabriek is daar nu nog niet klaar voor, maar ons verhaal maakt het BOF alleen maar actueler.”

Meer info

Bezoek voor meer informatie themobilefactory.org.

Contact

4 vragen aan Kees Klomp (De Mobiele Fabriek)

Reageer

Vul hier uw reactie in
Velden met een * zijn verplicht
  • Anti-spamvraag: 1+1=?

Reactiespelregels

Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn.
Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.