4 vragen aan Joep Langen (Koeckebackers)

(Foto: outoffocus.nl)

Joep Langen startte zijn sociale onderneming Koeckebackers 5 jaar geleden in Amsterdam. De bakkerij biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek, om zo opnieuw in te stromen in werk. Sinds augustus 2018 verkent hij de opschaling van het Koeckebackers-model in Brabant. Niet 1 op 1 met een nieuwe bakkerij, maar via samenwerking met reguliere grote bedrijven in een ‘social impact traineeship’. Dit is geen gemakkelijke weg. Toch is Joeps boodschap: opschaling via bedrijven is een enorme kans om sociale impact te vergroten.

Waarom samenwerken met grote bedrijven?

Joep heeft 3 redenen waarom hij het op die manier wil doen. ''Ten eerste blijft bij de social impact traineeship onze impact en strategie hetzelfde (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar werk, red.), maar de sector en context verandert. Geen koeken bakken dus, maar een opleiding volgen in de bouw. Of kleding verkopen in een winkel. Of planten water geven in tuincentra... De opschalingsmogelijkheden zijn eindeloos. En dat is het grote voordeel.

Daarnaast boren we met de social impact traineeship een nieuwe financiersbron aan. Veel financiering voor sociaal ondernemers komt van gemeenten en fondsen, maar niet van reguliere bedrijven. Op deze manier kunnen ook bedrijven bijdragen aan sociaal ondernemerschap.

En ten derde is de potentiële impact bij grote bedrijven die sociaal gaan ondernemen veel groter dan (vaak kleine) sociale ondernemers die opschalen. Grote bedrijven hebben veel nieuwe mensen nodig, terwijl sociaal ondernemers vaak op kleine schaal opereren.”

Maar hoe doe je dat dan, samenwerken?

Tijdens de verkenning onderzocht Joep of en hoe het opzetten van een social impact traineeship mogelijk is. Welke bedrijven zijn hierin geïnteresseerd? Onder welke voorwaarden krijg je ze mee? Wat hebben ze nodig om een social impact traineeship op te starten? Die verkenning bracht hem bij de Brabantse vestiging van het bedrijf Bouwmensen, waar in 2019 een pilot is gestart.
Joep: “Het werd me al snel duidelijk dat het opzetten van een social impact traineeship vooral draait om het vinden van de juiste mensen. Natuurlijk zijn grote bedrijven in meerdere of mindere mate geschikt. Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat een social impact traineeship het makkelijkst te implementeren is bij productiebedrijven. Het gaat echter vooral om het creëren van draagvlak binnen het bedrijf. En daarvoor moet je de juiste mensen vinden: mensen die enthousiast zijn over het sociale doel achter de social impact traineeship. Mensen die genoeg invloed hebben in het bedrijf om anderen mee te krijgen. Mensen die de middelen vrij kunnen maken om een social impact traineeship op te starten. En iets waar ik zelf tegenaan ben gelopen: mensen die niet weggaan bij het bedrijf.”

Hoe vind je de juiste mensen?

"Dat gaat zeker niet vanzelf. Er zijn vaak meerdere gesprekrondes bij hetzelfde bedrijf nodig (en dat gedurende meerdere maanden) om de potentie te vinden en te creëren." Joeps advies is dan ook:

  • verken op zoveel mogelijk plekken tegelijk wat er mogelijk is, zodat je niet te afhankelijk bent van één bedrijf;
  • haak zo snel mogelijk in het proces mensen uit verschillende managementlagen binnen het bedrijf aan, zodat mogelijke weerstand en/of belemmeringen snel duidelijk worden, en het eigenaarschap verbreedt van ‘Jantje die hier enthousiast over is’ naar een bredere groep;
  • presenteer het project als een ‘experiment’, zodat je de mogelijkheid inbouwt dat het mag mislukken, waardoor de druk om te presteren eraf gaat;
  • wees niet bang te schetsen wat je voor je ziet, om het enthousiasme aan te wakkeren. Mensen zijn niet gewend aan sociaal ondernemerschap, spiegel hen je visie voor;
  • manage de verwachtingen: het zal bijvoorbeeld nooit lukken om 100% van de deelnemers die meedoen te begeleiden naar werk.

Hoe zie jij de toekomst?

Ondanks alles wat Joep al heeft geleerd, is en blijft het een hobbelige weg. Joep: “Uiteindelijk blijf ik voorlopig nog afhankelijk van de keuzes die bedrijven zelf maken. De opschaling hangt daar sterk vanaf.” Tegelijkertijd ontdekt hij steeds beter wat goed werkt en is hij een voorbeeld voor andere sociaal ondernemers en bedrijven. En dat is dan ook zijn boodschap: “Het is geen vraag óf bedrijven uiteindelijk mee gaan doen, maar vooral de vraag wannéér. Uiteindelijk profiteert namelijk iedereen van een inclusieve samenleving, ook bedrijven. Hoe sneller we dus met grote bedrijven gaan werken, hoe beter.”

Contact

4 vragen aan Joep Langen (Koeckebackers)

Reageer

Vul hier uw reactie in
Velden met een * zijn verplicht
  • Anti-spamvraag: Eerste letter van het alfabet?

Reactiespelregels

Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn.
Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.