4 vragen aan Bartel Geleijnse (The Colour Kitchen)

The Colour Kitchen is een hospitalitybedrijf dat ‘bijzondere doelgroepen’ helpt. Het werd opgericht in 2009 en is actief in de horeca, bedrijfs- en partycatering. Bartel: "We geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen, door ze doorgroei- of stageplekken aan te bieden. Inmiddels hebben we met The Colour Kitchen 27 locaties in Nederland."

Hoe ben je betrokken bij het BOF?

"Net zoals het BOF, begeleid ik diverse ondernemers, door de ervaringen te delen die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan met The Colour Kitchen en dus met betekenisvol ondernemen. De lessen die ik deel hebben met name betrekking op de thema’s arbeidsparticipatie en inclusiviteit. Ik richt me daarbij op twee soorten ondernemingen. Aan de ene kant de sociale ondernemingen, die ik help met financieel gezond worden en met groeien, aan de andere kant help ik succesvolle reguliere bedrijven om hun onderneming juist betekenisvoller te maken."

Wat is jouw persoonlijke drive om hieraan mee te doen?

"Ik ben niet gestart vanuit een soort wereldreddende missie. Voordat ik bij The Colour Kitchen betrokken raakte had ik een commerciële functie. Wel vond ik het toen frustrerend om te zien dat steeds meer mensen zonder baan thuis kwamen te zitten. Het systeem ging failliet, niet alleen financieel, maar ook qua draagvlak in de maatschappij.
Vanuit mijn functie destijds was ik bezig met een aanbesteding, waarbij ik de vraag moest beantwoorden waar ikzelf en het bedrijf waarvoor ik werkte aan bijdroeg in het kader van MVO. Ik had daarop geen antwoord en dat zette mij aan het denken…
Precies toen kwam The Colour Kitchen op mijn pad. De eerste vestiging was reeds opgericht en ik was meteen geraakt. Ik besloot aan boord te gaan en samen hebben we de stap naar B2B (bedrijfsrestaurants) gemaakt. En daar heb ik geen moment spijt van gehad. Door actief met sociaal ondernemen aan de slag te gaan ben ik zelf ook verder gevormd als mens."

Welke les over impact maken wil je met ons delen?

"Er zijn 3 lessen die ik graag wil delen. De allerbelangrijkste les die ik heb geleerd, is dat je duurzame impact alleen samen kunt maken. Door verbindingen te leggen met andere ondernemers en instanties. De tweede les gaat over het belang van resultaten meten. Daar moet je niet bang voor zijn! Juist door resultaten te meten wordt je waardecreatie duidelijk en ontstaat er breder draagvlak. Bovendien verduurzaam je zo de impact die je maakt. En de derde les die ik heb geleerd is dat het bedrijfsleven kan en wil meebetalen. Dat kan bijvoorbeeld door klant te worden van een sociale onderneming, of door de eindwerkgever te worden die een bijdrage betaald."

Wanneer is het BOF volgens jou een succes?

"Als we erin slagen om samen met de geselecteerde ondernemers grip te krijgen op het maken van impact. Dat we inzicht krijgen in geschikte financieringsmogelijkheden voor sociaal ondernemers. En dat we dit aantoonbaar maken. Bovendien zou het fantastisch zijn als we dankzij het BOF grotere opvolging krijgen in andere regio’s op gebied van betekenisvol ondernemen. Geld is een middel, geen doel op zich, en dat ziet het reguliere bedrijfsleven gelukkig steeds vaker in. Mensen willen in steeds meer gevallen actief bijdragen, en dat betekent ook dat bedrijven die betekenisvol ondernemen populaire werkgevers zijn."

Contact

4 vragen aan Bartel Geleijnse (The Colour Kitchen)

Reageer

Vul hier uw reactie in
Velden met een * zijn verplicht
  • Anti-spamvraag: Eerste letter van het alfabet?

Reactiespelregels

Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn.
Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.