De N279 Veghel-Asten verbindt woon- en werklocaties tussen Veghel en Asten en in de regio. Ook heeft de weg een grote rol in het bereikbaar en leefbaar houden van de regio Zuidoost-Brabant. Om de krachtige positie van de regio te behouden, is het belangrijk dat de doorstroming en de verkeersveiligheid op de N279 tussen Veghel en Asten worden verbeterd.
Provinciaal Inpassingsplan
De provincie heeft met breed draagvlak van bestuurders uit de regio gekozen voor een robuuste en toekomstvaste oplossing voor de N279. Na het vaststellen van het Provinciaal Inpassingsplan N279 Veghel – Asten hebben verschillende partijen bezwaar aangetekend. De Raad van State, de hoogste bestuursrechter, heeft zich over de beroepsschriften gebogen en op 15 december 2021 het plan vernietigd.
Vervolg
De inzet van alle betrokken partijen blijft om zo snel als mogelijk, maar ook zorgvuldig en toekomstbestendig, de bestaande problematiek aan te pakken. We bekijken naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State mogelijke oplossingsrichtingen en vervolgstappen. Hoeveel tijd dit gaat kosten, valt nu nog niet te zeggen. Alles is er in elk geval op gericht om op een toekomstbestendige manier de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op en rond deze belangrijke verkeersader te verbeteren, waarbij nader moet worden ingevuld hoe dat gebeurt. Zodra hierover meer bekend is, zal de provincie hier proactief over communiceren.
SmartwayZ.NL
Naast reconstructie van de weg wil de provincie ook op de N279 nieuwe technologieën toepassen die het gebruik van de weg comfortabeler en veiliger maken en de doorstroming verbeteren. Onder de noemer SmartwayZ.NL is een pakket maatregelen samengesteld, waaronder slimme verkeerslichten en een slimme bandenspanningsmeter in het wegdek voor vrachtwagens. SmartwayZ.NL is een innovatief mobiliteitsprogramma waarin het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincies Noord-Brabant en Limburg, diverse gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen samen werken aan het slimste mobiliteitssysteem van Nederland.
Zie ook
-
Logo PDF
Nieuwsbrief N279 Veghel-Asten juli 2021
Laatste nieuws over de voortgang van het project N279 tussen Veghel en Asten.
453,3 KB
versie: Juli 2021
-
Logo PDF
Nieuwsbrief N279 Veghel-Asten januari 2021
Nieuwsbrief over de reconstructie van de N279. Hierin wordt teruggeblikt op 2020.
739,4 KB
versie: Januari 2021
-
Logo PDF
Nieuwsbrief N279 December 2019
Laatste nieuws over de voortgang van het project N279 tussen Veghel en Asten.
2,4 MB
versie: December 2019
-
Logo PDF
Nieuwsbrief N279 Veghel-Asten
Laatste nieuws over de voortgang van het project N279 tussen Veghel en Asten.
411,7 KB
versie: Juli 2019
-
Logo PDF
Brochure Geluid N279 Veghel-Asten
In deze flyer leest u hoe we bij de N279 Veghel-Asten rekening hebben gehouden met geluid conform de wet geluidshinder.
141,3 KB
versie: Aug 2019
-
Logo PDF
Brochure Grondverwerving N279 Veghel-Asten
In deze flyer leest u hoe we bij de N279 Veghel-Asten rekening hebben en gaan houden met grondverwerving en planschade.
80,1 KB
versie: Aug 2019
-
Logo PDF
Nieuwsbrief N279 Veghel-Asten editie mei 2019
616,2 KB
-
Logo PDF
Nieuwsbrief N279 Veghel-Asten maart 2018
711,6 KB
-
Logo PDF
Presentatie bijeenkomst werkatelier N279 Veghel-Asten 11 juni 2018
Bijeenkomst 4 werkateliers: terugkoppeling en vooruitkijken
3,3 MB
versie: juli 2018
-
Logo PDF
Vragen en antwoorden werkatelier N279 11 juni 2018
Overzicht van de vragen en antwoorden n.a.v. het werkatelier N279 Veghel-Asten 11 juni 2018
307,4 KB
versie: juli 2018
-
Logo PDF
Kaart voorkeursalternatief (pdf)
Op deze kaart ziet u het toekomstige tracé ingetekend.
2,4 MB
versie: juli 2017
-
Logo PDF
Notitie Reikwijdte en Detailniveau N279
Notitie Reikwijdte en Detailniveau MER N279 Veghel-Asten. GS hebben de concept-notitie vastgesteld zonder wijzigingen.
2,9 MB
versie: maart 2017
-
Logo PDF
Reactienota
De Notitie Reikwijdte- en Detailniveau lag tot en met 24 oktober 2016 ter inzage. De antwoorden op de ingediende zienswijzen zijn opgenomen in deze reactienota.
2 MB
versie: maart 2017
-
Logo PDF
SRE verkeersmodel
Actualisering Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) verkeersmodel
4,4 MB
versie: November 2012
-
Logo PDF
Technische rapportage N279
Technisch document projectmodel N279 – Herijking Veghel
2,1 MB
versie: 1 september 2016
-
Logo PDF
Bouw Brabantbreed verkeersmodel Modelbasis
Om tot meer, onderlinge afstemming, eenheid en efficiëntie te komen, heeft de provincie besloten tot een ‘Brabantbrede Modelaanpak’ (BBMA): 1 afgestemde methode voor het gebruik en definitie van gegevens (modelinput) en 1 modelopzet voor alle modellen binnen Brabant.
804,6 KB
versie: September 2014
-
Logo PDF
Bouw Brabantbrede database Database
Technische documentatie. De BBMA-database (Brabantbrede Modelaanpak) is de eerste stap om tot betere resultaten van de regionale modellen te komen.
3,3 MB
versie: Augustus 2014
-
Logo PDF
TNO-rapport BBMA
Audit BrabantBrede ModelAanpak (BBMA) – rapportage van bevindingen.
2,6 MB
versie: Oktober 2014