De trein vormt samen met de belangrijkste buslijnen de ruggengraat van het Openbaar Vervoer-netwerk in Brabant. Trein en bus moeten niet met elkaar concurreren, maar elkaar versterken.
Omdat de provincie geen opdrachtgever is van de NS, zet zij in op afspraken hierover met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de NS.
Ook voor de inzet of uitbreiding van het spoor heeft de provincie geen wettelijke opdracht of verplichting. De Rijksoverheid neemt hierover de beslissingen. Wel heeft de provincie mee samengewerkt aan de Brabantse spooragenda 2030 om ook op langere termijn goed bereikbaar en ontsloten te zijn via spoor.
Drie provincies en Prorail hebben besloten om samen de Maaslijn te gaan verbeteren.
Het PHS is een landelijk programma om de capaciteit van het spoor te vergroten.
Deze spooragenda vormt een strategisch en operationele agenda van de provincie en partners, waarin staat wat de komende tijd met betrekking tot het spoor in Brabant gedaan moet worden.
Deze website maakt gebruik van cookies om bezoekersstatistieken te meten en om voorkeuren van gebruikers te onthouden.