Ik heb hem ooit van mijn ouders als cadeau gekregen. Omdat ik zelfstandige ben, moest ik na 6 weken bevallingsverlof weer aan de slag in mijn eigen kookwinkel. En met zo’n elektrische bakfiets neem je je kind dan toch wat makkelijker mee. Gaandeweg ben ik de fiets steeds intensiever gaan gebruiken. Niet alleen privé, maar ook voor mijn werk. Zo vervoer ik er materialen mee van de leverancier naar mijn winkel of naar de klant. Dat gaat prima.

Sneller

Ik woon en werk zelf in Breda, dus dan valt de auto al snel af. Te lastig met parkeren. Bovendien ben je met zo’n elektrische bakfiets ook veel sneller op de plek van bestemming. Al met al scheelt je het je zoveel in tijd.

Zo’n fiets is dus vooral handig voor in de stad, die veel gemeenten overigens autoluwer willen maken. Daar leg ik dan ook de nodige kilometers af. Ik kom gemakkelijk op zo’n 8 kilometer per dag. Dan zet ik de fiets natuurlijk wel op de zwaarste versnelling. Het moet nog wel een beetje sportief blijven. Laatst heb ik uitgerekend dat ik zo’n 12.000 kilometer heb afgelegd in de 4 jaar dat ik nu een elektrische bakfiets heb.

Glimlachen naar elkaar

En het heeft ook iets heel gezelligs als je met zo’n bakfiets door de stad sjeest. Kom je iemand anders op een elektrische bakfiets tegen dan glimlach je altijd naar elkaar. Het is net als bij motorrijders, we steken nog net geen duim naar elkaar op. Het enige moment waarop ik de bakfiets niet pak, is als het heeft gesneeuwd. Dan voel je je toch iets kwetsbaarder.

Duurzame fiets

Verder ben ik er hartstikke blij mee. Zeker met het exemplaar dat ik nu heb. Deze fiets is echt duurzaam in gebruik. Iets dat ik ook nastreef met mijn eigen kookproducten. Bovendien kom je er met een actieradius van zo’n 40 tot 60 kilometer nog best een eind mee. Natuurlijk hangt dat er wel vanaf hoe je rijdt en hoe koud het is. Ik heb bijvoorbeeld altijd haast. Aanzetten op de turbostand, is voor mij dan ook vaste prik.

Contact

Zoeven door de stad met de elektrische bakfiets

Zie ook