Op vakantie met de elektrische auto

Het duurde dan ook niet lang voordat we onze eerste autovakantie naar het buitenland hadden gepland. De eerste van velen succesvolle die volgden.

Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, België. Het lijstje waar wij met onze Renault ZOE de afgelopen jaren zijn geweest wordt steeds langer. Heerlijk vinden we het om die ritten te maken. Of het nu hartje zomer is of op weg naar de wintersport. Het rijcomfort dat je hebt: het niet hoeven schakelen, de rust die je ervaart door het wegvallen van de motorgeluiden. Je doet niet meer mee aan de ratrace van snel optrekken, overal vooraan willen invoegen en gejaagd rijden. Juist rustig en constant rijden loont, want dat betaalt zich terug in het gebruik: op het dashboard zie je de kilometers toenemen die je nog vooruit kan.

En vergeet de onderhouds- en gebruikskosten niet. Voor ons de belangrijkste redenen om een elektrische auto aan te schaffen, want die zijn een stuk voordeliger. Je hebt geen uitlaat of distributieriem die je moet vervangen. Hoogstens een keer in de zoveel tijd je banden. En aangezien wij de auto kunnen opladen met de elektriciteit van onze eigen zonnepanelen, zijn we daar ook weinig tot niets mee kwijt.

Rijden met een lege tank

Natuurlijk, het begin is even wennen. Je hebt namelijk constant het gevoel dat je je auto moet opladen, want zijn de aangegeven kilometers bereik wel realistisch? Toch groeit gaandeweg het vertrouwen. Je ziet wat de auto kan en leert hem beter kennen. En daarbij wordt de laadinfrastructuur in Nederland en in het buitenland steeds beter. Dus toen we in 2014 onze eerste rit naar het buitenland - met bestemming Denemarken - maakten, kwam het voor ons heel goed uit dat Fastned net zijn eerste stations opende. Zo konden we mooi gebruikmaken van een van de eerste snelladers op verzorgingsplaats Lageveen in Veeningen.

Buitenland

Alleen in Duitsland was het nog even puzzelen wat laden betreft. Daar is het zo dat je voor laadpalen van verschillende leveranciers ook verschillende laadpassen nodig hebt. Bij ons was dat bij een paar laadpalen in de buurt van Hamburg het geval. Gelukkig kwamen we erachter dat ze bij het bedrijf Plugsurfing net bezig waren om die laadpalen in hun eigen netwerk te krijgen. Dat betekende voor ons dat wij onze auto toch konden opladen met één pas: de pas van Plugsurfing die we gratis konden krijgen.

Wat dat betreft blijft rijden met een elektrische auto een beetje pionieren. Soms sta je bij een laadpaal en moet je betalen met een app, maar heb je net geen bereik. Of krijg je de laadpaal gewoonweg niet geactiveerd. Maar je hebt ook weer prima snellaadpalen van Tank&Rast waar je zonder problemen gratis kunt laden. Het komt dus altijd wel weer goed, maar dat soort dingen kom je tegen.

Flexibel

Een beetje flexibel kunnen zijn, is dan ook wel een must als elektrisch rijder. En daarbij moet je het niet erg vinden om meer pauzes te nemen en rustiger te rijden. Je kunt nu eenmaal niet in 10 uur in Oostenrijk op de skipiste staan. Weliswaar gaat zo’n rit tegenwoordig een stuk sneller - door alle snelladers waar je ook in het buitenland gebruik van kunt maken - maar alsnog doe je er zo’n 16,5 uur over. Daarom kiezen we er vaak voor om halverwege de rit ergens te overnachten. Op die manier maken we ook echt een feestje van de autorit. Je hebt gelijk een mooi uitstapje halverwege en je komt een stuk uitgeruster aan op de plaats van bestemming.

Sandra en Gertjan van Bers, rijden privé in een Renault ZOE Q210 met 140km praktisch bereik (200km NEDC). Je leest over hun ervaringen op zoe-nl.tumblr.com.

Gertjan en Sandra van Bers

Contact

Op vakantie met de elektrische auto