Mondriaan to Dutch Design

Zij besteedden samen € 15,4 miljoen in de regio. Dit blijkt uit een landelijk onderzoek van NBTC Holland Marketing. Volgens Heleen Huisjes, directeur VisitBrabant, liggen de bezoekaantallen en de inkomsten in Brabant mogelijk nog hoger. Het onderzoek is in Brabant uitgevoerd bij Het Noordbrabants Museum, Van Abbemuseum, TextielMuseum, Museum Helmond en Dutch Design Week. Voor het onderzoek zijn echter geen metingen gedaan bij activiteiten bij De Ploeg in Bergeijk, Brabantse werkplaatsen zoals Sundaymorning@EKWC of Social Label en bij evenementen zoals Graphic Matters in Breda.

Brabants Design

Het jaar heeft Nederland in totaal € 110 miljoen extra inkomsten opgeleverd. Met het bezoek en de bestedingen in Brabant neemt de regio een 2e plaats in, voor Utrecht-Amersfoort (3e) en Gelderland (4e). Den Haag was de populairste trekpleister met de grote Mondriaan tentoonstellingen. De Hofstad was daarmee goed voor bijna de helft van alle inkomsten. Bijna een kwart van alle bezoekers voor de tentoonstellingen en evenementen over 100 jaar De Stijl en Dutch Design kwam uit het buitenland.

Volgens Bert Pauli, gedeputeerde Economie en Internationalisering, passen de resultaten bij de vrijetijdssector in Brabant die zich steeds verder ontwikkelt en aan meer mensen werk biedt. “De sector heeft door samenwerking en vernieuwing van het aanbod, gekoppeld aan een thema als Dutch Design, meer bezoekers getrokken die meer uitgeven. Musea, werkplaatsen en evenementen als de Dutch Design Week kunnen op basis van deze ervaringen Brabant ook de komende jaren nog aantrekkelijker maken voor toeristen en dagjesmensen. Cultuur is dan een belangrijke motor voor de economie.”

Impact groter

Burgemeester Caldewaert van Bergeijk erkent dat de economische impact waarschijnlijk nog groter is. “We hebben het afgelopen jaar 20.000 toeristen van dichtbij en heel ver weg kennis laten maken met Bergeijk. Het jaar was niet alleen goed om Bergeijk als Rietvelddorp op de kaart te zetten, we hebben ook slagen gemaakt in samenwerkingen tussen lokale partijen te versterken. Heel Bergeijk is trots op Rietveld en De Ploeg.”

Uit het onderzoek dat ook bij Dutch Design Week is uitgevoerd, blijkt dat het themajaar zo’n 20.000 bezoekers heeft opgeleverd met een gezamenlijke economische waarde van € 4,7 miljoen. Heleen Huisjes concludeert dat collectieve aanpak rondom thematische programma’s een enorme impuls oplevert voor de regionale economie. “Samenwerking rondom Design maar ook een thema als Van Gogh is niet alleen goed voor het internationaliseren van ons aanbod, maar vooral voor het rendement van hotels, restaurants en winkels”.

Contact

Mondriaan tot Dutch Design jaar levert Brabant € 15,4 miljoen extra op

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: Laatste letter van het alfabet?

Reactiespelregels

  • wilt u antwoord stel dan een een vraag via ons contactformulier ;
  • velden voorzien van een * zijn verplicht;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • reactie gever kan contact opnemen om reactie te laten verwijderen.