Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Overwegende dat de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
Gedeputeerde Staten een mogelijkheid biedt gebruik te maken van een extra weigerings-
en intrekkingsgrond bij het verlenen van vergunningen, subsidies of overheidsopdrachten
indien het gevaar bestaat dat daarmee strafbare feiten gepleegd zullen worden of dat
uit strafbare feiten verkregen geld benut zal worden;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 13 augustus 2009 de Beleidsregels toepassing
Wet BIBOB met betrekking tot milieuvergunningen Noord-Brabant 2009 hebben vastgesteld
over de wijze waarop zij gebruik zullen maken van hun bevoegdheid.
Overwegende dat de Beleidsregels toepassing Wet BIBOB met betrekking tot milieuvergunningen
Noord-Brabant 2009 betrekking hebben op de toepassing van de Wet BIBOB onder de Wet
milieubeheer, doch dat de bepalingen inzake milieuvergunningen in de Wet milieubeheer
per 1 oktober 2010 zijn ingetrokken;
Overwegende dat thans artikel 2.20, eerste lid, en artikel 5.19, vierde lid, onder
b, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Gedeputeerde Staten een titel bieden bij
de toepassing van de Wet BIBOB bij omgevingsvergunningen voor de inrichtingen waarvoor
hun college per 1 oktober 2010 bevoegd gezag is gebleven;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten het vanwege bovengenoemde ontwikkelingen en gezien
de mate van bestuurlijke vrijheid die de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht geeft,
wenselijk achten de Beleidsregels toepassing Wet BIBOB met betrekking tot milieuvergunningen
Noord-Brabant 2009 te wijzigen en vanwege de omvang van deze wijzigingen een geheel
nieuwe regeling wensen vast te stellen.
Overwegende dat de toepassing van de Wet BIBOB plaats zal vinden met inachtneming
van de beginselen van behoorlijk bestuur waarbij proportionaliteit, subsidiariteit,
rechtszekerheid en rechtsgelijkheid een belangrijke rol spelen;
Overwegende dat met de beleidsregels een vaste beleidslijn naar burgers en ondernemingen
bekend wordt gemaakt, die potentieel aan een onderzoek kunnen worden onderworpen;
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Besluiten vast te stellen de volgende beleidsregels:
Bijlage 1 als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Beleidsregels toepassing Wet
BIBOB met betrekking tot milieuvergunningen Noord-Brabant 2010
BIBOB vragenformulier Model RP
VERTROUWELIJK
Bibob-vragenformulier Model RP
Provincie Noord-Brabant
Gelieve ingevuld formulier met alle bijlagen als VERTROUWELIJK in een aparte envelop
te retourneren aan de projectleider BIBOB van de Provincie Noord-Brabant
Toelichting bij Vragenformulier BIBOB
Wat betekent BIBOB en wat is het doel van deze wet?
BIBOB staat voor Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur.
De Wet BIBOB verruimt de mogelijkheden van bestuursorganen om zich te beschermen tegen
het risico dat ze criminele activiteiten faciliteren. Dit is nodig omdat criminelen
c.q. criminele organisaties in sommige gevallen afhankelijk zijn van bestuurlijke
beslissingen voor de continuering en/of afscherming van criminele activiteiten.
Waar bestaan de nieuwe bevoegdheden voor bestuursorganen uit?
Artikel 3 Wet BIBOB stelt bestuursorganen in staat om een vergunning of subsidie te
weigeren of in te trekken wanneer er ernstig gevaar bestaat dat de beschikking mede
gebruikt zal worden voor:
- a)
het benutten van voordelen uit strafbare feiten;
- b)
het plegen van strafbare feiten
- -
of wanneer een redelijk vermoeden bestaat dat ter verkrijging van de aangevraagde
dan wel afgegeven beschikking een strafbaar feit is gepleegd.
Waarom dit formulier?
Om te kunnen beoordelen of er daadwerkelijk sprake is van bovenstaand gevaar, zullen
bestuursorganen meer informatie van aanvragers van vergunningen dan wel subsidies
verlangen. U, als aanvrager merkt dit aan de bijlage “Vragenformulier BIBOB”, welke
bij het aanvraagformulier voor de vergunning of subsidie is gevoegd, dan wel daarin
is opgenomen. Het geeft aan het bestuursorgaan extra informatie over de aanvraag en
stelt in voorkomend geval Bureau BIBOB in staat om nader onderzoek te verrichten naar
de aanvrager. Dit laatste vindt slechts plaats op verzoek van het bestuursorgaan.
Welk vragenformulier moet er worden ingevuld?
Er bestaan twee modellen vragenformulieren, te weten een model voor rechtspersonen
(RP) en een model voor natuurlijke personen (NP). Indien de aanvrager van een vergunning
of subsidie een rechtspersoon is, dient het model RP te worden ingevuld. Het model
NP wordt ingevuld als de aanvrager een natuurlijk persoon is. Het vragenformulier
bestaat uit twee delen, te weten:
- I.
Algemene vragen, gebaseerd op artikel 30 Wet BIBOB.
- II.
Aanvullende vragen die noodzakelijk zijn voor het zo nodig opstellen van het advies
door Bureau BIBOB.
De procedure
Nadat u het vragenformulier met alle noodzakelijke bijlagen heeft ingevuld, bekijkt
het bestuursorgaan of zij voldoende informatie heeft verzameld om zelf te kunnen beoordelen
of er al dan niet sprake is van een situatie zoals omschreven in artikel 3 Wet BIBOB.
Wanneer uit het eigen onderzoek van het bestuursorgaan blijkt dat er onduidelijkheden
blijven bestaan over de integriteit van de aanvrager of diens zakelijke relaties,
kan het bestuursorgaan een beroep doen op het landelijke Bureau BIBOB. Indien het
bestuursorgaan inderdaad besluit om advies in te winnen bij Bureau BIBOB, zal het
u hiervan op de hoogte stellen. Bureau BIBOB zal verder onderzoek verrichten door
middel van het systematisch bevragen van informatiebronnen (Kamer van Koophandel,
Kadaster, politiële en justitiële bronnen, Belastingdienst, etc), waarna het Bureau
een gemotiveerd advies zal uitbrengen aan het bestuursorgaan. Indien het bestuursorgaan
op basis van het BIBOB-advies van plan is om uw vergunning of subsidie te weigeren
of in te trekken, is het verplicht om u hier vooraf over te informeren en u te vragen
uw zienswijze hierover te geven.
De termijnen
Op het moment dat er een BIBOB-advies wordt aangevraagd door het bestuursorgaan zal
de termijn waarbinnen het bestuursorgaan moet beslissen over de vergunning- of subsidieverlening,
worden opgeschort. Bureau BIBOB moet binnen vier weken een advies uitbrengen aan het
bestuursorgaan. Het onderzoek van het Bureau kan echter eenmalig met vier weken worden
verlengd. De bestaande beslissingstermijn van het bestuursorgaan kan daarom maximaal
met acht weken worden verlengd. Het is mogelijk dat deze termijn nog verder wordt
opgeschort indien Bureau BIBOB extra informatie van het bestuursorgaan verlangt. De
lengte van deze opschorting is afhankelijk van de tijd die het kost om deze informatie
te verwerken.
Onvolledige of onjuist ingevulde vragenformulieren
Indien blijkt dat het vragenformulier niet naar waarheid is ingevuld of onjuiste gegevens
bevat, dan heeft het bestuursorgaan de mogelijkheid om aangifte te doen van valsheid
in geschrifte (artikel 225 Wetboek van Strafrecht). Bovendien heeft het bestuursorgaan
volgens artikel 3 lid 6 Wet BIBOB de bevoegdheid de vergunning of subsidie te weigeren
of in te trekken indien feiten en omstandigheden erop wijzen of redelijkerwijs doen
vermoeden dat ter verkrijging van de aangevraagde dan wel afgegeven vergunning of
subsidie een strafbaar feit is gepleegd.
Indien de aanvrager weigert het vragenformulier volledig in te vullen of weigert aanvullende
gegevens te verschaffen, kan dit op basis van artikel 4 lid 1 juncto artikel 30 Wet
BIBOB door Bureau BIBOB aangemerkt worden als ernstig gevaar als bedoeld in artikel
3 lid 1 van dezelfde wet. Op grond hiervan kan het bestuursorgaan besluiten de vergunning
of subsidie te weigeren.
Verdere informatie
Voor algemene vragen en informatie omtrent de Wet en het Bureau BIBOB kunt u de website
van Bureau BIBOB raadplegen (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bibob). Voor
specifieke vragen kunt u zich wenden tot het betrokken bestuursorgaan.
Vragenformulier Model Rechtspersonen
1 Algemene vragen op grond van artikel 30 Wet BIBOB
2 Dit formulier betreft een vergunning inzake (vakje aankruisen)
□ Artikel 2.1 of artikel 2.2 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
□ Artikel 2.6 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
□ Anders, nl. ............................
2A Onderneming ten behoeve waarvan de vergunning wordt aangevraagd (hierna aanvrager)
Is de aanvrager een:
□ B.V.
□ N.V.
□ Stichting
□ Coöperatieve Vereniging
□ Rechtspersoon naar buitenlands recht,
Zo ja, welk land?………………………………………………………………………
En met welke rechtsvorm? ……………………………………………………………
□ Anders, namelijk ……………………………………………………………………...
Statutaire naam van de aanvrager: …………………………………………………………...
Statutaire vestigingsplaats van de aanvrager : ………………………………………………
Feitelijk vestigingsadres: …………………………………………………………………….
Straat: ………………………………………………………………………………………..
Huisnummer: ………………………………………………………………………………..
Postcode: ……………………………………………………………………………………
Plaats: ………………………………………………………………………………………
Nummer van inschrijving Kamer van Koophandel (Handelsregister) …………………….
De handelsnaam of handelsnamen waarvan de aanvrager gebruik maakt:
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
De handelsnaam of handelsnamen waarvan de aanvrager de laatste vijf jaar gebruik heeft
gemaakt: ……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………...
…………………………………….……………………………………………………….
3 Leidinggevenden
A Wie geven momenteel leiding en wie hebben in de afgelopen drie jaar leiding gegeven
aan de aanvrager?
Voeg in ieder geval een lijst bij met leidinggevende personen (bestuurders, commissarissen,
procuratiehouders, gevolmachtigden, beheerders) waarop de namen, geboortedata, functie
en periode staan vermeld. Gelieve op de lijst te vermelden dat deze dient als bijlage
bij vraag 3A van dit vragenformulier.
B Zeggenschap
Wie hebben momenteel zeggenschap en wie hebben in de afgelopen drie jaar zeggenschap
gehad over de aanvrager?
Voeg in ieder geval een lijst bij waarop voor de natuurlijke personen (aandeelhouders)
de namen en geboortedata en voor de rechtspersonen de statutaire naam en het inschrijvingsnummer
van de Kamer van Koophandel, staan vermeld. Gelieve op de lijst te vermelden dat deze
dient als bijlage bij vraag 3B van dit vragenformulier.
C Vermogensverschaffers
Wie verschaffen momenteel vermogen en wie hebben in de afgelopen drie jaar vermogen
verschaft aan de aanvrager?……..……………………………………..……………………
…………………………………..……………………………………..……………………
…………………………………..……………………………………..……………………
…………………………………..……………………………………..……………………
4 Wijze van financiering
Hoe worden de activiteiten van de onderneming, waarvoor de vergunning wordt gevraagd,
gefinancierd?
□ Met eigen vermogen
□ Met vreemd vermogen via een bankinstelling
□ Anders (zie hieronder)
Indien anders, dan hieronder de gegevens van de financierder vermelden:
Achternaam (indien van toepassing eigen naam en naam echtgeno(o)t(e) invullen): ……………………………………..……………………………………..………………….
Voornamen: ………………………………………………………………………………….
Woonadres: ………………………………………………………………………………….
Postcode: …………………………………………………………………………………….
Plaats: ………………………………………………………………………………………..
of:
Naam onderneming: …………………………………………………………………………
Correspondentieadres: ……………………………………………………………………….
Postcode: …………………………………………………………………………………….
Plaats: ………………………………………………………………………………………..
NB De aanvrager wordt verzocht de financiering aan te tonen en alle relevante bewijsstukken
hiervan bij dit formulier te voegen. Dat wil zeggen per financier een gewaarmerkte
en getekende financieringsovereenkomst van de bank of notaris. Gelieve op de bewijsstukken
te vermelden dat deze dienen als bijlage bij vraag 4 van dit vragenformulier.
5 Gegevens van degene die het formulier heeft ingevuld
Achternaam (indien van toepassing eigen naam en naam echtgeno(o)t(e) invullen):
………………………………………………………………………………………..….......
Voornamen: ………………………………………………………………………………....
Woonadres: ………………………………………………………………………………….
Postcode:…………………………………………………………………………………….
Plaats:………………………………………………………………………………………..
Functie en/of relatie tot de aanvrager:……………………………………………………….
II Aanvullende vragen
6 Gegevens aanvrager
Fiscaalnummer: ……………………………………………………………………………..……………….
Indien B.V. of N.V.:
Onder welk nummer is de verklaring van geen bezwaar verleend ?
………………………………………………………………………………………………
7 Betrokkenheid bij andere ondernemingen
Geef aan op welke manier de aanvrager in de laatste drie jaar voorafgaand aan de datum
van ondertekening van dit formulier hier te lande betrokken is of is geweest bij andere
ondernemingen, bijvoorbeeld NV/BV, Stichting, Coöperatieve Vereniging, Vennootschap
onder Firma, of een rechtspersoon naar buitenlands recht. Geef ook aan welke functie
(bestuurder, aandeelhouder, vennoot) de aanvrager heeft/had in deze rechtspersoon.
Geef deze gegevens weer op bijlage 1 “Opgave functies in andere ondernemingen”.
8 Schulden/faillissementen/uitstel van betalingen
A Heeft de aanvrager nu of in de laatste vijf jaar voorafgaand aan de datum van ondertekening
van dit formulier te maken of te maken gehad met een of meer van de volgende situaties?
Aankruisen wat van toepassing is:
□ Uitstel van betaling
□ Staat van faillissement
Zo ja, dan hier vermelden welke rechtbank de uitspraak heeft gedaan, op welke datum
uitspraak is gedaan, de naam van de curator en wat de huidige status is:
Rechtbank te: ……………………… Datum: …………………………………………
Naam curator: ……………………… Huidige status: …………………………………
B Heeft de aanvrager schulden aan de belastingdienst?
□ Ja □ Nee
Zo ja, wat voor schulden? ………………………………………………………………
9 Andere vergunningen
A Heeft de aanvrager in de laatste vijf jaar voorafgaand aan de datum van ondertekening
van dit formulier bij een overheidsinstantie één of meerdere van de vergunningen aangevraagd
die onder vraag 1 vermeld staan?
□ Ja □ Nee
Zo ja, om wat voor soort vergunning(en) ging het toen?
………………………………………………………………………………………………
Bij welke instantie(s) aangevraagd: ………………… Datum: ………………………..…
………………… Datum: ………………………..…
………………… Datum: ………………………..…
Gelieve een kopie van deze verleende vergunning(en) bij te voegen en daarop te vermelden
dat het gaat om bijlage(n) bij vraag 9A.
B Heeft de aanvrager m.b.t. een (of meerdere) van de vergunning(en) zoals vermeld
bij vraag 1 in de laatste vijf jaar voorafgaand aan de datum van ondertekening van
dit formulier te maken gehad met één of meer van de volgende situaties?
Aankruisen wat van toepassing is:
□ Weigering van de vergunning
□ Intrekking van de vergunning
□ Verstrekking onder voorwaarden
□ Aanvraag, die nog in behandeling is
□ Oplegging van een bestuurlijke boete
□ Toepassing van bestuursdwang
Bij/door welke overheidsinstantie(s): ………………… Datum: ………………………..…
………………… Datum: ………………………..…
………………… Datum: ………………………..…
Gelieve een kopie van deze beslissing(en)/vergunning(en)/boete(s) bij te voegen en
daarop te vermelden dat het gaat om bijlage(n) bij vraag 9B.
Verklaring
De ondergetekende(n) verklaart/verklaren in zijn/haar/hun hoedanigheid van bestuurder(s)
van de aanvrager dat dit formulier naar waarheid is ingevuld, danwel dat degene die
dit formulier namens de aanvrager heeft ingevuld, dit op instructie van de bestuurders
en namens de aanvrager heeft gedaan en dat ondergetekende(n) weet/weten volledig verantwoordelijk
te zijn voor de inhoud van de gegeven antwoorden.
Datum: ……………………………… Plaats: ……………………………………
Handtekening(en) en namen van de bestuurders van de aanvrager :
……………………………………………………………………………………………
Bijlagen bij vraag 3A □ Ja □ Nee Aantal:
3B □ Ja □ Nee Aantal:
4 □ Ja □ Nee Aantal:
7 □ Ja □ Nee Aantal:
9A □ Ja □ Nee Aantal:
9B □ Ja □ Nee Aantal:
Voorts dient u nog bij te voegen:
10. Uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
11. Een exemplaar van de jaarrekening van de laatste drie boekjaren.
12. Een financieel overzicht met daarin minimaal de investeringen voor aankoop pand
en inboedel, verbouwing en aanschaf apparatuur.
13. Voor een nieuwe ondernemer en/of onderneming: een ondernemingsplan.
Bijlage 1 behorend bij vragenformulier Model Rechtspersoon (vraag 7)
OPGAVE FUNCTIES IN ANDERE ONDERNEMINGEN
1. Van: ………………………(dag-maand-jaar) tot: ……………………….(dag-maand-jaar)
Statutaire naam van de onderneming: ……………………………………………………...
Statutaire vestigingsplaats: ………………………………………………………………….
Feitelijk Adres: …………………………………………………………………………...
Straat: ……………………………………………………………………………
Huisnummer: ……………………………………………………………………
Postcode: ………………………………………………………………………...
Plaats: …………………………………………………………………………...
Ingeschreven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel te: …………………….
Onder nummer: ……………………………………………………………………………...
In welke functie is of was de aanvrager bij deze onderneming betrokken ?
………………………………………………………………………………………………..
2. Van: ………………………(dag-maand-jaar) tot: ……………………….(dag-maand-jaar)
Statutaire naam van de onderneming: ……………………………………………………...
Statutaire vestigingsplaats: ………………………………………………………………….
Feitelijk Adres: …………………………………………………………………………...
Straat: ……………………………………………………………………………
Huisnummer: ……………………………………………………………………
Postcode: ………………………………………………………………………...
Plaats: …………………………………………………………………………...
Ingeschreven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel te: …………………….
Onder nummer: ……………………………………………………………………………...
In welke functie is of was de aanvrager bij deze onderneming betrokken8?
………………………………………………………………………………………………..
3. Van: ………………………(dag-maand-jaar) tot: ……………………….(dag-maand-jaar)
Statutaire naam van de onderneming: ……………………………………………………...
Statutaire vestigingsplaats: ………………………………………………………………….
Feitelijk Adres: …………………………………………………………………………...
Straat: ……………………………………………………………………………
Huisnummer: ……………………………………………………………………
Postcode: ………………………………………………………………………...
Plaats: …………………………………………………………………………...
Ingeschreven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel te: …………………….
Onder nummer: ……………………………………………………………………………...
In welke functie is of was de aanvrager bij deze onderneming betrokken8?
………………………………………………………………………………………………..
Bijlage 2 als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Beleidsregels toepassing Wet
BIBOB met betrekking tot milieuvergunningen Noord-Brabant 2010
BIBOB vragenformulier Model NP
VERTROUWELIJK
Bibob-vragenformulier Model NP
Provincie Noord-Brabant
Gelieve ingevuld formulier met alle bijlagen als VERTROUWELIJK in een aparte envelop
te retourneren aan de projectleider BIBOB van de Provincie Noord-Brabant
Toelichting bij Vragenformulier BIBOB
Wat betekent BIBOB en wat is het doel van deze wet?
BIBOB staat voor Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur.
De Wet BIBOB verruimt de mogelijkheden van bestuursorganen om zich te beschermen tegen
het risico dat ze criminele activiteiten faciliteren. Dit is nodig omdat criminelen
c.q. criminele organisaties in sommige gevallen afhankelijk zijn van bestuurlijke
beslissingen voor de continuering en/of afscherming van criminele activiteiten.
Waar bestaan de nieuwe bevoegdheden voor bestuursorganen uit?
Artikel 3 Wet BIBOB stelt bestuursorganen in staat om een vergunning of subsidie te
weigeren of in te trekken wanneer er ernstig gevaar bestaat dat de beschikking mede
gebruikt zal worden voor:
- c)
het benutten van voordelen uit strafbare feiten;
- d)
het plegen van strafbare feiten
- -
of wanneer een redelijk vermoeden bestaat dat ter verkrijging van de aangevraagde
dan wel afgegeven beschikking een strafbaar feit is gepleegd.
Waarom dit formulier?
Om te kunnen beoordelen of er daadwerkelijk sprake is van bovenstaand gevaar, zullen
bestuursorganen meer informatie van aanvragers van vergunningen dan wel subsidies
verlangen. U, als aanvrager merkt dit aan de bijlage “Vragenformulier BIBOB”, welke
bij het aanvraagformulier voor de vergunning of subsidie is gevoegd, dan wel daarin
is opgenomen. Het geeft aan het bestuursorgaan extra informatie over de aanvraag en
stelt in voorkomend geval Bureau BIBOB in staat om nader onderzoek te verrichten naar
de aanvrager. Dit laatste vindt slechts plaats op verzoek van het bestuursorgaan.
Welk vragenformulier moet er worden ingevuld?
Er bestaan twee modellen vragenformulieren, te weten een model voor rechtspersonen
(RP) en een model voor natuurlijke personen (NP). Indien de aanvrager van een vergunning
of subsidie een rechtspersoon is, dient het model RP te worden ingevuld. Het model
NP wordt ingevuld als de aanvrager een natuurlijk persoon is. Het vragenformulier
bestaat uit twee delen, te weten:
- III.
Algemene vragen, gebaseerd op artikel 30 Wet BIBOB.
- IV.
Aanvullende vragen die noodzakelijk zijn voor het zo nodig opstellen van het advies
door Bureau BIBOB.
De procedure
Nadat u het vragenformulier met alle noodzakelijke bijlagen heeft ingevuld, bekijkt
het bestuursorgaan of zij voldoende informatie heeft verzameld om zelf te kunnen beoordelen
of er al dan niet sprake is van een situatie zoals omschreven in artikel 3 Wet BIBOB.
Wanneer uit het eigen onderzoek van het bestuursorgaan blijkt dat er onduidelijkheden
blijven bestaan over de integriteit van de aanvrager of diens zakelijke relaties,
kan het bestuursorgaan een beroep doen op het landelijke Bureau BIBOB. Indien het
bestuursorgaan inderdaad besluit om advies in te winnen bij Bureau BIBOB, zal het
u hiervan op de hoogte stellen. Bureau BIBOB zal verder onderzoek verrichten door
middel van het systematisch bevragen van informatiebronnen (Kamer van Koophandel,
Kadaster, politiële en justitiële bronnen, Belastingdienst, etc), waarna het Bureau
een gemotiveerd advies zal uitbrengen aan het bestuursorgaan. Indien het bestuursorgaan
op basis van het BIBOB-advies van plan is om uw vergunning of subsidie te weigeren
of in te trekken, is het verplicht om u hier vooraf over te informeren en u te vragen
uw zienswijze hierover te geven.
De termijnen
Op het moment dat er een BIBOB-advies wordt aangevraagd door het bestuursorgaan zal
de termijn waarbinnen het bestuursorgaan moet beslissen over de vergunning- of subsidieverlening,
worden opgeschort. Bureau BIBOB moet binnen vier weken een advies uitbrengen aan het
bestuursorgaan. Het onderzoek van het Bureau kan echter eenmalig met vier weken worden
verlengd. De bestaande beslissingstermijn van het bestuursorgaan kan daarom maximaal
met acht weken worden verlengd. Het is mogelijk dat deze termijn nog verder wordt
opgeschort indien Bureau BIBOB extra informatie van het bestuursorgaan verlangt. De
lengte van deze opschorting is afhankelijk van de tijd die het kost om deze informatie
te verwerken.
Onvolledige of onjuist ingevulde vragenformulieren
Indien blijkt dat het vragenformulier niet naar waarheid is ingevuld of onjuiste gegevens
bevat, dan heeft het bestuursorgaan de mogelijkheid om aangifte te doen van valsheid
in geschrifte (artikel 225 van het Wetboek van Strafrecht). Bovendien heeft het bestuursorgaan
volgens artikel 3 lid 6 Wet BIBOB de bevoegdheid de vergunning of subsidie te weigeren
of in te trekken indien feiten en omstandigheden erop wijzen of redelijkerwijs doen
vermoeden dat ter verkrijging van de aangevraagde dan wel afgegeven vergunning of
subsidie een strafbaar feit is gepleegd.
Indien de aanvrager weigert het vragenformulier volledig in te vullen of weigert aanvullende
gegevens te verschaffen, kan dit op basis van artikel 4 lid 1 juncto artikel 30 Wet
BIBOB door Bureau BIBOB aangemerkt worden als ernstig gevaar als bedoeld in artikel
3 lid 1 van dezelfde wet. Op grond hiervan kan het bestuursorgaan besluiten de vergunning
of subsidie te weigeren.
Verdere informatie
Voor algemene vragen en informatie omtrent de Wet en het Bureau BIBOB kunt u de website
van Bureau BIBOB raadplegen (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bibob). Voor
specifieke vragen kunt u zich wenden tot het betrokken bestuursorgaan.
Vragenformulier Model Natuurlijke Personen
I Algemene vragen op grond van artikel 30 van de Wet BIBOB
1 Dit formulier betreft een vergunning inzake (vakje aankruisen)
□ Artikel 2.1 of artikel 2.2 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
□ Artikel 2.6 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
□ Anders, nl. ............................
2A Gegevens aanvrager
Achternaam (indien van toepassing eigen naam en naam echtgeno(o)t(e) invullen): …………………………………..……………………………………..……………………
Voornamen: ………………………………………………………………………………..
Woonadres: …………………………………………………………………………………
Postcode: …………………………………………………………………………………..
Plaats: ………………………………………………………………………………………
2B Gegevens van de onderneming die de vergunningplichtige activiteiten gaat uitvoeren
Naam onderneming: ………………………………………………………………………..
Adres: ………………………………………………………………………………………
Postcode: …………………………………………………………………………………..
Vestigingsplaats: …………………………………………………………………………..
Nummer van inschrijving Kamer van Koophandel (Handelsregister): ……………………
Ondernemingsvorm: …………………………………………………….…………………
De handelsnaam of handelsnamen waarvan de onderneming gebruik maakt:
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
De handelsnaam of handelsnamen waarvan de onderneming de laatste vijf jaar gebruik
heeft gemaakt:……………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
3 Leidinggevenden
A Wie geven, voor zover van toepassing, momenteel leiding en wie hebben in de afgelopen
drie jaar leiding gegeven aan de aanvrager?
Voeg in ieder geval een lijst bij met leidinggevende personen (bestuurders, commissarissen,
procuratiehouders, gevolmachtigden, beheerders) waarop de namen, geboortedata, functie
en periode staan vermeld. Gelieve op de lijst te vermelden dat deze dient als bijlage
bij vraag 3A van dit vragenformulier.
B Zeggenschap
Wie hebben, voor zover van toepassing, momenteel zeggenschap en wie hebben in de afgelopen
drie jaar zeggenschap gehad over de aanvrager?
Voeg in ieder geval een lijst bij waarop voor de natuurlijke personen (aandeelhouders)
de namen en geboortedata en voor de rechtspersonen de statutaire naam en het inschrijvingsnummer
van de Kamer van Koophandel, staan vermeld. Gelieve op de lijst te vermelden dat deze
dient als bijlage bij vraag 3B van dit vragenformulier.
C Wijze van financiering
Hoe worden de activiteiten van de onderneming, waarvoor de vergunning wordt gevraagd,
gefinancierd?
□ Met eigen vermogen; geef hierbij over de laatste 24 maanden (in een bijlage) aan
wat de hoogte van uw inkomen was en van wie u dat ontving
□ Met vreemd vermogen via een bankinstelling
□ Anders (zie hieronder)
Indien anders, dan hieronder de gegevens van de financierder vermelden:
Achternaam (indien van toepassing eigen naam en naam echtgeno(o)t(e) invullen): ……………………………………..……………………………………..………………….
Voornamen: ………………………………………………………………………………….
Woonadres: ………………………………………………………………………………….
Postcode: …………………………………………………………………………………….
Plaats: ………………………………………………………………………………………..
of:
Naam onderneming: …………………………………………………………………………
Correspondentieadres: ……………………………………………………………………….
Postcode: …………………………………………………………………………………….
Plaats: ………………………………………………………………………………………..
NB De aanvrager wordt verzocht de financiering aan te tonen en alle relevante bewijsstukken
hiervan bij dit formulier te voegen. Dat wil zeggen per financier een gewaarmerkte
en getekende financieringsovereenkomst van de bank of notaris. Gelieve op de bewijsstukken
te vermelden dat deze dienen als bijlage bij vraag 3C van dit vragenformulier.
4 Gegevens van degene die het formulier heeft ingevuld
Achternaam (indien van toepassing eigen naam en naam echtgeno(o)t(e) invullen):
………………………………………………………………………………………..….......
Voornamen: ………………………………………………………………………………....
Woonadres: ………………………………………………………………………………….
Postcode:…………………………………………………………………………………….
Plaats:………………………………………………………………………………………..
Functie en/of relatie tot de aanvrager:……………………………………………………….
II Aanvullende vragen
5 Gegevens aanvrager
Geboortedatum: …………………………………………………………………………….
Geboorteplaats: ……………………………………………………………………………..
Geboorteland: ……………………………………………………………………………….
Sofinummer: ………………………………………………………………………………...
Legitimatienummer en soort legitimatiedocument :………………………………………...
6 Arbeidsverleden
Is de aanvrager in de laatste drie jaar voorafgaand aan de datum van ondertekening
van dit formulier in loondienst werkzaam geweest?
□ Ja □ Nee
Zo ja, vul dan bijlage 1 “Opgave voorgaande werkgevers en loondienstverhoudingen”
in.
Zo nee, op welke manier heeft de aanvrager dan in zijn/haar levensbehoeften voorzien?
□ Als zelfstandig ondernemer
□ Via een uitkering, namelijk ……………………………………………………………….
□ Anders, namelijk ………………………………………………………………………….
7 Schulden / faillissementen / uitstel van betaling
A Heeft de aanvrager schulden aan de belastingdienst?
□ Ja □ Nee
Zo ja, wat voor schulden? ………………………………………………………………
B Heeft één van de ondernemingen genoemd in vraag 6 schulden aan de belastingdienst?
□ Ja □ Nee □ Niet bekend
Zo ja, wat voor schulden? ………………………………………………………………
C Heeft één van de ondernemingen genoemd in vraag 6, waarin de aanvrager een functie
vervult of vervulde, in de laatste vijf jaar voorafgaand aan de datum van ondertekening
van dit formulier uitstel van betaling gehad of werd een van die ondernemingen in
staat van faillissement verklaard?
□ Ja □ Nee □ Niet bekend
Zo ja, dan de gegevens van de rechtbank en de datum waarop de uitspraak werd gedaan
vermelden op bijlage 2 “Opgave uitstel van betaling of faillissementen”.
D Heeft de aanvrager in de laatste vijf jaar voorafgaand aan de datum van ondertekening
van dit formulier te maken met één of meer van de volgende situaties?
Aankruisen wat van toepassing is:
□ Uitstel van betaling
□ Staat van faillissement
□ Schuldsaneringsregeling
Zo ja, dan hier vermelden welke rechtbank de uitspraak heeft gedaan, op welke datum
uitspraak is gedaan, de naam van de curator en wat de huidige status is:
Rechtbank te: ……………………… Datum: …………………………………………
Naam curator: ……………………… Huidige status: …………………………………
8 Andere vergunningen
A Heeft de aanvrager in de laatste vijf jaar voorafgaand aan de datum van ondertekening
van dit formulier van een overheidsinstantie één of meerdere van de vergunningen gekregen
die onder vraag 1 vermeld staan?
□ Ja □ Nee
Zo ja, om wat voor soort vergunning(en) ging het toen?
………………………………………………………………………………………………
Bij welke instantie(s) aangevraagd: …………………… Datum: ………………………… …………………… Datum: …………………………
…………………… Datum: …………………………
Gelieve een kopie van deze verleende vergunning(en) bij te voegen en daarop te vermelden
dat het gaat om bijlage(n) bij vraag 8A.
B Heeft de aanvrager m.b.t. een (of meerdere) van de vergunning(en) zoals vermeld
bij vraag 1 in de laatste vijf jaar voorafgaand aan de datum van ondertekening van
dit formulier te maken gehad met de volgende situaties? Aankruisen wat van toepassing
is:
□ Weigering van de vergunning
□ Intrekking van de vergunning
□ Verstrekking onder voorwaarden
□ Aanvraag, die nog in behandeling is
□ Oplegging van een bestuurlijke boete
□ Toepassing van bestuursdwang
Bij/door welke overheidsinstantie(s): …………………………. Datum: ………….……
…………………………. Datum: ………….……
…………………………. Datum: ………….……
Gelieve een kopie van deze beslissing(en)/vergunning(en)/boete(s) bij te voegen en
daarop te vermelden dat het gaat om bijlage(n) bij vraag 8B.
Verklaring
De ondergetekende verklaart dat dit formulier naar waarheid is ingevuld, danwel dat
degene die dit formulier namens hem/haar heeft ingevuld, dit op instructie van de
aanvrager heeft gedaan en dat ondergetekende/aanvrager weet dat hij/zij volledig verantwoordelijk
is voor de inhoud van de gegeven antwoorden.
Datum: ………………………………… Plaats: ………………………………………
Handtekening en naam aanvrager:
………………………………………………………………………………………………
Bijlagen bij vraag 3A □ Ja □ Nee Aantal:
3B □ Ja □ Nee Aantal:
3C □ Ja □ Nee Aantal:
6 □ Ja □ Nee Aantal:
7C □ Ja □ Nee Aantal:
8A □ Ja □ Nee Aantal:
8B □ Ja □ Nee Aantal:
Voorts dient u nog bij te voegen:
9. Uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
10. Een exemplaar van de jaarrekening van de laatste drie boekjaren.
11. Een financieel overzicht met daarin minimaal de investeringen voor aankoop pand
en inboedel, verbouwing en aanschaf apparatuur.
12. Voor een nieuwe ondernemer en/of onderneming: een ondernemingsplan.
Bijlage 1 behorend bij vragenformulier Model Natuurlijk Persoon (vraag 6)
OPGAVE VOORGAANDE WERKGEVERS en LOONDIENSTVERHOUDINGEN
1. Van: …………….….…. (dag-maand-jaar) tot: …………….….…. (dag-maand-jaar)
Naam bedrijf: ……………………………………………………………………………
Adres: …………………………………………………………………………………...
Postcode: ………………………………………………………………………………..
Plaats: …………………………………………………………………………………...
In welke functie was u bij deze onderneming betrokken?
□ Bedrijfsleider
□ Bestuurder
□ Houder van 5% of meer van de aandelen
□ Commissaris
□ Ge(vol)machtigde
□ Procuratiehouder
□ Beheerder
□ Anders, namelijk ……………………………………………………..
2. Van: …………….….…. (dag-maand-jaar) tot: …………….….…. (dag-maand-jaar)
Naam bedrijf: ……………………………………………………………………………
Adres: …………………………………………………………………………………...
Postcode: ………………………………………………………………………………..
Plaats: …………………………………………………………………………………...
In welke functie was u bij deze onderneming betrokken?
□ Bedrijfsleider
□ Bestuurder
□ Houder van 5% of meer van de aandelen
□ Commissaris
□ Ge(vol)machtigde
□ Procuratiehouder
□ Beheerder
□ Anders, namelijk ……………………………………………………..
3. Van: …………….….…. (dag-maand-jaar) tot: …………….….…. (dag-maand-jaar)
Naam bedrijf: ……………………………………………………………………………
Adres: …………………………………………………………………………………...
Postcode: ………………………………………………………………………………..
Plaats: …………………………………………………………………………………...
In welke functie was u bij deze onderneming betrokken?
□ Bedrijfsleider
□ Bestuurder
□ Houder van 5% of meer van de aandelen
□ Commissaris
□ Ge(vol)machtigde
□ Procuratiehouder
□ Beheerder
□ Anders, namelijk ……………………………………………………..