Bijlage 1 behorende bij paragraaf 1 van de Subsidieregeling slimme toepassingen in
transport Noord-Brabant
Categorieën slimme ITS-toepassingen
De ITS-toepassingen zijn opgedeeld in zes categorieën, zoals weergegeven in onderstaande
figuur:
Deze regeling betreft slimme toepassingen in de eerste vijf categorieën.
Binnen deze categorieën vallen meerdere ITS-toepassingen:
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling slimme toepassingen in transport Noord-Brabant
I. Algemeen
Inleiding
SmartwayZ.NL is een samenwerkingsprogramma van overheden (waaronder de provincie Noord-Brabant),
kennisinstellingen en marktpartijen dat tot doel heeft om de bereikbaarheid in Zuid-Nederland
te verbeteren. SmartwayZ.NL bevat een smart mobility deelopgave, die zich richt op
de ontwikkeling van het mobiliteitssysteem met data en digitalisering, mobility as
a service, verkeersmanagement, structurele gedragsverandering, smart logistics, minder
hindermaatregelen, innovatie & ontwikkeling en een human capital agenda. Deze opgave
wordt gebiedsgericht uitgevoerd met de Brabantse en Limburgse regio’s.
Met deze subsidieregeling wordt beoogd om een aantal doelstellingen uit het samenwerkingsprogramma
te realiseren door gebruik te maken van het instrument subsidie. Het betreft een aanbouwregeling
waarmee invulling wordt gegeven aan Aanwijzing 2.22 uit de door GS vastgestelde ‘aanwijzingen
voor de Provinciale Regelingeving Noord-Brabant’. Deze aanwijzing vereist immers harmonisatie
van regelgeving in het geval onderwerpen binnen één beleidsterrein vallen.
Juridisch kader subsidieregeling
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening
Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van
subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat
onder meer wat de termijnen zijn voor het nemen van een beslissing op een aanvraag
en ook bevat de Asv algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht
in geval van het niet, niet tijdig of niet geheel verrichten van de activiteiten dan
wel nakomen van de verplichtingen.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk.
Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van
toepassing zijn op subsidies die worden verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Paragraaf 1 ITS-diensten
Vanuit de smart mobility deelopgave streeft SmartwayZ.NL naar opschaling van beschikbare
slimme toepassingen in de transportsector. Met het gebruik van deze toepassingen wordt
er gewerkt aan het verbeteren van de efficiëntie, bereikbaarheid, doorstroming, veiligheid
en duurzaamheid in Zuid-Nederland.
SmartwayZ.NL stelt vast dat er nu te weinig voortgang wordt gemaakt met de adoptie
van deze nieuwe slimme toepassingen door de volgende oorzaken:
- •
Logistieke vervoerders zijn veelal nog onbekend met de baten van deze toepassing en
vragen er dus nog niet om bij de ICT-leveranciers.
- •
IT-Leveranciers zien daarom nog geen vraag, geen markt en zijn afwachtend met hun
investeringen.
- •
Logistieke partijen zijn wel geïnteresseerd in verkeersdata, maar zijn nog onbekend
met de implementatie. De nieuwe standaard en kennisoverdracht vanuit de eerste IT-leveranciers
helpen bij de adoptie.
Daarnaast stelt SmartwayZ.NL vast dat voor de opschaling, met name in het logistieke
MKB, de IT-leveranciers een cruciale rol spelen.
De subsidieregeling moet ondersteunen bij het realiseren van 10.000 - 15.000 slim
verbonden (connected) voertuigen waardoor er resultaten worden behaald op het gebied
van efficiëntie, bereikbaarheid, doorstroming, veiligheid en duurzaamheid. Tevens
moet de subsidieregeling faciliteren dat de uitrol van de toepassingen overgedragen
wordt aan de logistieke IT-leveranciers.
Meerwaarde van de Slimme Toepassingen
TNO heeft in 2018 onderzoek gedaan over het effect van slimme verkeerslichten. Daaruit
is gebleken dat het voorkomen van een stop bij een verkeerslicht de CO2- en NOX-emissie
kan reduceren met 0,32 kg. en 1,8 gram. Dit betekent een reductie van 3,2% van de
totale CO2- uitstoot door zwaar vrachtverkeer.
Daarnaast is aan de hand van een rekenmodel berekend wat de effecten voor tijd en
brandstof kunnen zijn. Afhankelijk van het type bedrijf kan het op jaarbasis tot 3.000
liter brandstof en 200 uur tijdwinst opleveren.
Staatssteun
In het kader van staatssteun is ervoor gekozen om deze paragraaf aan te laten sluiten
bij de vrijstellingsvereisten zoals geformuleerd in Verordening (EU) nr. 1407/2013
van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107
en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun,
Pb EU L 352/9 van 24 december 2013. Hierbij is bepaald dat niet meer subsidie wordt
verstrekt dan tot het drempelbedrag van € 200.000 (€ 100.000 voor ondernemingen in
het wegvervoer). De subsidieaanvrager dient hier zelf op toe te zien en zelf de juiste
gegevens aan te dragen.
Privacy
De provincie Noord-Brabant hecht aan privacy. Zij werkt nauw samen met overheden,
burgers, bedrijven en andere instellingen, en zal daarbij zorgdragen voor een betrouwbare
en zorgvuldige bescherming van de aan haar toevertrouwde persoonsgegevens. Het verwerken
van deze gegevens gebeurt alleen voor de doeleinden waarvoor ze verkregen zijn. Daarbij
wordt de Algemene verordening gegevensbescherming in acht genomen.
II. Artikelsgewijs
Artikel 1.1 Begripsbepalingen
logistieke in-truck oplossingen
Logistieke in-truck oplossingen zijn gedefinieerd als software oplossingen die het
uitvoeren van logistieke transporttaken ondersteunen en die draaien op een device
in het voertuig. Het gaat om bestaande oplossingen voor het begeleiden van de transporttaak.
transporteur
Onder transporteurs worden ondernemingen verstaan die transport in de logistieke sector
uitvoert en waarvan de vloot bestaat uit minimaal één eigen voertuig. Het transporteren
van goederen kan zowel in opdracht van derden als in eigen opdracht worden uitgevoerd.
Of een voertuig nu laadt of lost bij een extern bedrijf maken of bij een eigen filiaal,
in beide gevallen gaat het om een stop zoals gedefinieerd in deze regeling.
standaard FMS-ITS koppeling
De standaard FMS-ITS koppeling is een door logistieke IT-leveranciers en Talking Traffic
IT-leveranciers ontwikkelde softwarekoppeling waarmee de ITS-toepassingen worden geïntegreerd
in logistieke in-truck oplossingen. Een technische beschrijving van deze koppeling
is via te benaderen via https://dutchmobilityinnovations.com/spaces/1185/deflog/files?directoryID=9637. In de koppeling wordt gebruik gemaakt van verschillende technieken, te weten RestAPI,
Websocket, Json en Protobuf. OpenTripModel.
Artikel 1.4 Subsidiabele activiteiten
De praktijk wijst uit dat transporteurs de kosten voor extra ITS-diensten te hoog
vinden. Het gaat om een dienst die circa 30 tot 50% extra kosten oplevert ten opzichte
van voorzieningen die al in de trucks draaien (logistieke in-truck oplossingen). Kosten
die op relatief korte termijn terug zijn te verdienen. Met deze subsidie stimuleert
het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant het gebruik van deze toepassingen.
Dit doet zij door zowel de aanbodzijde als de vraagzijde te stimuleren.
Projecten gericht op het beschikbaar en schaalbaar maken van ITS-diensten zorgen ervoor
dat de ITS toepassingen, zoals opgesomd in bijlage 1, niet meer via een losse app
beschikbaar komen. De IT leverancier maakt Smart Mobility als extra functionaliteit
binnen de eigen oplossing mogelijk. Hierdoor wordt de uitrol overgedragen aan de markt
en wordt het gebruik van één oplossing (in plaats van losse apps) gestimuleerd.
Artikel 1.6 Subsidievereisten
tweede lid
Het tweede lid opent voor IT-leveranciers de mogelijkheid om ten behoeve van hun klanten
subsidie aan te vragen voor het gebruik van licenties voor ITS-diensten. Dit maakt
het mogelijk dat transporteurs met een kleine vloot via hun IT-leverancier gebruik
kunnen maken van deze subsidie. In dat geval zal de beschikking de verplichting bevatten
dat de IT-leverancier elke betrokken transporteur een de-minimisverklaring laat tekenen
voor de steun die dit`de transporteur oplevert.
derde lid
SmartwayZ.NL is erop gericht de bereikbaarheid in Zuid-Nederland te verbeteren. Daarom
vragen we bij een aanvraag van een transporteur die vestgingen buiten dit gebied heeft
om een rapport over de voertuigen in zijn vloot. Daaruit moet blijken welk percentage
van de stops in de zes maanden voorafgaand aan de aanvraag in de provincie Noord-Brabant
of de provincie Limburg plaatsvonden. Dit percentage word uitgedrukt als percentage
van deze stops ten opzichte van het totale aantal stops van de voertuigen in de vloot
in deze periode.
Artikel 1.11 Subsidiehoogte
derde en vierde lid
Voor de activiteiten bedoeld in artikel 1.4, onder b (projecten gericht op het gebruik
van licenties voor ITS-diensten), gelden verschillende situaties die de maximale hoogte
van de subsidie bepalen.
Voor een leverancier van logistieke in-truck oplossingen die aan alle vereisten voldoet,
en een transporteur waarvan alle vestigingen in de provincie Noord-Brabant of de provincie
Limburg liggen, geldt de subsidie van € 70 per licentie voor alle licenties waarvoor
hij een aanvraag doet. Dit tot een maximum van € 100.000.
Voor een transporteur waarvan niet alle vestigingen in de provincie Noord-Brabant
of de provincie Limburg liggen, geldt het volgende. Het aantal licenties waarvoor
hij de subsidie van € 70 per licentie kan krijgen, is afhankelijk van het rapport
over de stops van de voertuigen in zijn vloot. Stel dat de voertuigen in de zes maanden
voorafgaand aan de aanvraag 10.000 stops maakten, en dat 3.000 van die stops in de
provincie Noord-Brabant of de provincie Limburg waren. Dan is dat 3.000/10.000 is
30% van de stops. Dat percentage passen we toe op het aantal voertuigen in de vloot
van de aanvrager. Stel dat deze uit 1.000 voertuigen bestaat. In dat geval kan de
aanvrager subsidie aanvragen voor 0,3*1.000 = 300 licenties. Oftewel 300*70 is € 21.000.
Artikel 1.13 Verantwoording
eerste lid
Als de subsidie € 25.000 euro of meer bedraagt, toont de subsidieontvanger voor de
activiteiten bedoeld in artikel 1.4, onder a, door een oplevertest op locatie aan
dat de ITS-dienst via de standaard FMS-ITS koppeling wordt geïmplementeerd. Meer informatie
over de testlocatie, plus een gestandaardiseerd testdocument, is te vinden op www.Slimmetoepassingentransport.nl.
derde lid
Als de subsidie minder dan € 25.000 bedraagt, stelt de provincie de subsidie ambtshalve
vast. De subsidieontvanger moet desgevraagd aantonen dat de activiteiten waarvoor
de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de verplichtingen is voldaan. Dit
doet hij, als het de subsidie betreft voor de activiteiten bedoeld in artikel 1.4,
onder a, door middel van de bewijsstukken genoemd in het eerste lid. Bij de subsidie
voor de activiteiten bedoeld in artikel 1.4, onder b, gaat het om de bewijsstukken
genoemd in tweede lid.
Artikel 1.16 Evaluatie
De evaluatie vindt plaats via het programmeringsdocument in het kader van de reguliere
Sturing- en Verantwoordingscyclus.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA