Toelichting behorende bij de Bijdrageregeling SmartwayZ.NL Noord-Brabant
I. Algemeen
SmartwayZ.NL is een samenwerkingsprogramma van overheden, kennisinstellingen en marktpartijen
en heeft tot doel om de bereikbaarheid in Zuid-Nederland te verbeteren. SmartwayZ.NL
bestaat uit een aantal infrastructurele deelopgaven op de corridor Breda-Venlo (A58,
A2, A67), de A2 Weert-Eindhoven, de N279 Veghel-Asten en het gebied Zuidoost-Brabant.
Daarnaast bevat SmartwayZ.NL een smart mobility deelopgave, die zich richt op de ontwikkeling
van het mobiliteitssysteem met data en digitalisering, mobility as a service, verkeersmanagement,
structurele gedragsverandering, smart logistics, minder hindermaatregelen, innovatie
& ontwikkeling en een human capital agenda. Deze opgave wordt gebiedsgericht uitgevoerd
met de Brabantse en Limburgse regio’s.
Om de samenwerking zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en tot aansprekende resultaten
op Zuid-Nederlandse schaal te komen, dragen de samenwerkingspartners financieel bij
aan de deelopgaven van het programma en treedt de provincie Noord-Brabant op als penvoerder.
De samenwerkingsafspraken zijn vastgelegd in het Governancedocument Bereikbaarheid
Zuid-Nederland (later heeft het programma de naam SmartwayZ.NL gekregen).
Deze bijdrageregeling heeft tot doel om de financiële verrekeningen tussen de samenwerkende
overheidspartners efficiënt te laten verlopen.
Paragraaf 1
Specifiek voor smart mobility maatregelen is het Uitvoeringsplan Krachtenbundeling
Smart Mobility Zuid-Nederland 2020 tot en met 2023 vastgesteld. De betrokken overheidspartners
zijn: het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), de provincie Limburg,
de provincie Noord-Brabant, de BrabantStad-steden, en de gemeenten in de Brabantse
en Limburgse regio’s (zie bijlage 1 bij deze regeling). Op grond van paragraaf 1 van
deze regeling kunnen bijdragen worden verstrekt aan de Brabantse en Limburgse regio’s
in het kader van de gebiedsgerichte realisatie van het Uitvoeringsplan Krachtenbundeling
Smart Mobility Zuid-Nederland 2020 tot en met 2023.
Paragraaf 2
Op grond van paragraaf 2 van deze regeling kunnen bijdragen aan het Rijk (Minister
van Infrastructuur en Waterstaat) worden verstrekt voor de infrastructurele deelopgaven
van SmartwayZ.NL.
II. Artikelsgewijs
§1. Gebiedsgerichte realisatie van de smart mobility deelopgave
Artikel 1.1 Begripsbepalingen
programmaraad SmartwayZ.NL: De rol van de programmaraad SmartwayZ.NL en de governancestructuur is uitgebreider
beschreven op www.smartwayz.nl/media/1026/governance.pdf.
stuurgroep
BrabantStad
: Onder de B5-gemeenten worden verstaan: Breda, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Helmond
en Eindhoven. Zie voor de stuurgroep BrabantStad ook www.brabantstad.nl/stuurgroep-brabantstad.
Uitvoeringsplan Krachtenbundeling Smart
Mobility
Zuid-Nederland 2020 tot en met 2023: Dit uitvoeringsplan is te raadplegen via: www.smartwayz.nl/media/1903/_def_sw-uitvoeringsplan.pdf.
Naast de programmaraad SmartwayZ.NL en de stuurgroep BrabantStad zijn ook het bedrijfsleven
en kennis- en onderwijsinstellingen betrokken.
Artikel 1.2 Doelgroep
Eerste lid
Doelgroep van deze paragraaf zijn Brabantse en Limburgse regio’s. Het realiseren van
regionale maatregelenpakketten vergroot de uitvoeringskracht van de samenwerkingspartners.
Smart mobility maatregelen kunnen op regionale schaal efficiënt en effectief worden
uitgevoerd. Voor de provincie Noord-Brabant gaat het om de gebiedsindeling van de
zogenoemde GGA-regio’s (bijlage 1 bij deze regeling). Voor de provincie Limburg gaat
het alleen om de regio Noord-Limburg, vanwege de geografische scope van SmartwayZ.NL.
Het uitkeren van de SmartwayZ.NL bijdrage aan de regio Noord-Limburg wordt door de
provincie Noord-Brabant als penvoerder van SmartwayZ.NL uitgevoerd. Aan de SmartwayZ.NL
bijdrage voor alle Brabantse en Limburgse regio’s betalen het Ministerie van I&W,
de provincie Noord-Brabant en de provincie Limburg mee.
Tweede lid
Een samenwerkingsverband van gemeenten in een in artikel 1.2, eerste lid, genoemde
regio dient (ervan uitgaande dat het samenwerkingsverband geen gemeenschappelijke
regeling met rechtspersoonlijkheid is) één gemeente als penvoerder aan te wijzen.
De penvoerder ontvangt de subsidie en is verantwoordelijk voor het contact. De penvoerder
regelt daartoe met de andere samenwerkingspartners dat hij hiervoor aangewezen is.
In artikel 1.7, onderdeel a, onder 3˚, is opgenomen dat het besluit van het regionaal
bestuurlijk gremium over het penvoerderschap onderdeel dient te zijn van de bijdrageaanvraag.
Artikel 1.3 Activiteiten die in aanmerking komen voor een bijdrage
De gebiedsgerichte realisatie vormt een onderdeel van het Uitvoeringsplan Krachtenbundeling
Smart Mobility Zuid-Nederland 2020 tot en met 2023.
Artikel 1.4 Vereisten voor een bijdrage
De regio en SmartwayZ.NL werken gezamenlijk een maatregelenpakket uit dat zowel uitvoering
geeft aan regionale ambities als invulling geeft aan de SmartwayZ.NL doelen, zoals
opgenomen in het Uitvoeringsplan Krachtenbundeling Smart Mobility Zuid-Nederland 2020
tot en met 2023. Het uitvoeringsplan heeft een looptijd tot en met 2023. Voor de realisatie
en afronding van maatregelen is de periode tot einde 2025 opgenomen. Uitgangspunt
bij de vast te stellen maatregelenpakketten is geweest dat de regio een eigen bijdrage
dient te leveren van minimaal 50% van de totale kosten. De bijdragen die op grond
van deze paragraaf worden verstrekt, worden ingezet als een “verdubbelaar” in de gebiedsgerichte
opgave.
Artikel 1.5 Kosten die in aanmerking komen voor een bijdrage
In het maatregelenpakket is vastgesteld welke kosten in aanmerking komen voor een
bijdrage vanuit SmartwayZ.NL voor gebiedsgerichte realisatie.
Artikel 1.6 Kosten die niet in aanmerking komen voor een bijdrage
Onder a
Artikel 1.6, onder a, bepaalt dat kosten die gemaakt zijn voor 1 maart 2020 niet voor
een bijdrage in aanmerking komen. Deze datum sluit aan bij de datum van vaststelling
van het Uitvoeringsplan Krachtenbundeling Smart Mobility Zuid-Nederland 2020 tot en
met 2023.
Onder c
Het is mogelijk dat voor een regio op verschillende momenten een regionaal maatregelenpakket
wordt vastgesteld door het regionaal bestuurlijk gremium en de programmaraad SmartwayZ.NL.
De aanvrager kan daarom meerdere aanvragen indienen tot het in artikel 1.8 voor die
regio genoemde bijdrageplafond is bereikt. Op grond van artikel 1.6, onder c, wordt
in dat geval geen bijdrage verstrekt voor kosten waarvoor de aanvrager reeds een bijdrage
heeft ontvangen. Tevens impliceert artikel 1.6, onder c, dat kosten waarvoor reeds
een bijdrage of subsidie op grond van een andere regeling is ontvangen, niet voor
een bijdrage in aanmerking komen.
Onder d
Het is mogelijk dat de uitvoering van het maatregelenpakket voor een deel rechtstreeks
vanuit het programma SmartwayZ.NL wordt bekostigd. Kosten die op die manier reeds
gedekt zijn, komen op grond van artikel 1.6, onder d, niet voor een bijdrage in aanmerking.
Artikel 1.8 Bijdrageplafond en artikel 1.9 Hoogte van de bijdrage
In het Uitvoeringsplan Krachtenbundeling Smart Mobility Zuid-Nederland 2020 tot en
met 2023 is voor gebiedsgerichte realisatie een totale SmartwayZ.NL bijdrage van € 15.000.000
opgenomen. Per regio gelden de in artikel 1.8 genoemde maxima. Dit betreffen de bedragen
die in totaal per regio beschikbaar zijn (waarbij het mogelijk is dat de aanvrager
meerdere (deel)aanvragen indient en het totaal beschikbare plafond dus in meerdere
delen wordt verstrekt). Voor de regio Zuid-Oost Brabant geldt een maximum van € 5.000.000,
aangezien in deze regio 2 B5-gemeenten gelegen zijn.
De SmartwayZ.NL-bijdrage wordt ingezet als ‘verdubbelaar’ van de bijdrage die de regio
zelf doet in het maatregelenpakket.
Artikel 1.11 Verplichtingen van de bijdrageontvanger
Onder a
Artikel 1.11, onder a, bepaalt dat de bijdrageontvanger het project uiterlijk eind
december 2025 af dient te ronden.
Onder b
Artikel 1.11, onder b, bepaalt dat de bijdrageontvanger gedurende de looptijd van
het project jaarlijks in augustus de in dat onderdeel opgenomen informatie deelt met
de provincie Noord-Brabant. Deze informatie wordt vervolgens benut voor de halfjaarlijkse
rapportage over de voortgang van het programma SmartayZ.NL aan Provinciale Staten
van Noord-Brabant en Limburg, de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de stuurgroep
BrabantStad.
§ 2. Infrastructurele deelopgaven
Artikel 2.1 Begripsbepalingen
Voor een nadere toelichting op de begrippen “programmaraad SmartwayZ.NL” en “stuurgroep
BrabantStad“ wordt verwezen naar de toelichting op artikel 1.1.
Artikel 2.5 Kosten die in aanmerking komen voor een bijdrage
De programmaraad SmartwayZ.NL kan besluiten tot tussentijdse wijzigingen in de kosten
van de deelopgave. Dit wordt dan door middel van de halfjaarlijkse voortgangsrapportage
gemeld aan de Tweede Kamer en aan Provinciale Staten van Limburg en Noord-Brabant.
Artikel 2.6 Kosten die niet in aanmerking komen voor een bijdrage
Onder a
Artikel 2.6, onder a, bepaalt dat kosten die gemaakt zijn voor 1 januari 2016 niet
voor een bijdrage in aanmerking komen. Genoemde datum sluit aan bij de start van het
programma SmartwayZ.NL. De uitvoering van de deelopgave is weliswaar nog niet begonnen,
maar er kunnen sinds 1 januari 2016 al wel kosten (voorbereidingskosten, onderzoekskosten
etc.) gemaakt zijn die in aanmerking komen voor een bijdrage.
Onder b
Het is mogelijk dat de aanvrager meerdere (deel)aanvragen indient tot het in artikel
2.8 genoemde plafond is bereikt. Op grond van artikel 2.6, onder b, wordt in dat geval
geen bijdrage verstrekt voor kosten waarvoor de aanvrager reeds een bijdrage heeft
ontvangen. Tevens impliceert artikel 2.6, onder b, dat kosten waarvoor reeds een bijdrage
of subsidie op grond van een andere regeling is ontvangen, niet voor een bijdrage
in aanmerking komen.
Onder c
Het is mogelijk dat de uitvoering van de deelopgave voor een deel rechtstreeks vanuit
het programma SmartwayZ.NL wordt bekostigd. Kosten die op die manier reeds gedekt
zijn komen op grond van artikel 2.6, onder c, niet voor een bijdrage in aanmerking.
Artikel 2.8 Bijdrageplafond en artikel 2.9 Hoogte van de bijdrage
Het in artikel 2.8 opgenomen bedrag betreft het bedrag dat in totaal voor de deelopgave
beschikbaar is (waarbij het mogelijk is dat de aanvrager meerdere (deel)aanvragen
indient en het totaal beschikbare plafond dus in meerdere delen wordt verstrekt).
Artikel 2.10 Verdelingswijze
De brief van de Minister van Infrastructuur en Milieu van 5 november 2015 (inclusief
bijlagen) is gepubliceerd als: Kamerstukken II 2015/16, 34 300 A, nr. 16.
§ 3. Slotbepalingen
Artikel 3.15 Evaluatie
Artikel 3, eerste lid, onder h, van de Algemene bijdrageverordening bepaalt dat in
een bijdrageregeling een bepaling omtrent de evaluatie van de bijdrageregeling wordt
opgenomen. Artikel 3.15 bepaalt dat Gedeputeerde Staten in 2022 en vervolgens jaarlijks
aan Provinciale Staten een verslag sturen over de doeltreffendheid en effecten van
deze bijdrageregeling in de praktijk. Dit zal in praktijk plaatsvinden doordat de
voortgangsrapportage van SmartwayZ.NL aan Provinciale Staten wordt voorgelegd. Daarin
is de status van de projecten opgenomen.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA