Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 18 december 2018 het Actieplan Geluid 2018-2023
hebben vastgesteld;
Overwegende dat dit programma is gericht op de reductie van het geluidsniveau binnen
woningen die langs provinciale wegen zijn gelegen, indien maatregelen aan de weg of
in de overdracht onvoldoende oplossing bieden;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten een subsidieregeling wensen op te stellen, waarin
woningeigenaren worden gestimuleerd geluidsisolatiemaatregelen te treffen;
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant
Bijlage 1 behorende bij de Subsidieregeling geluidsisolatie provinciale wegen Noord-Brabant
Subsidiebedragen geluidwerende maatregelen
Alle bedragen zijn inclusief BTW.
1°. Gevelmaatregelen
Tabel a
Subsidiebedragen per m² van maatregelen aan lichte geveldelen (beglazing en panelen)
Kostenklasse
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
Subsidiebedrag/m2
|
€ 288
|
€ 321
|
€ 340
|
€ 419
|
€ 450
|
Differentiatie in vijf kostenklassen (I tot en met V) met een bereik van ieder 2 dB.
Door middel van het nomogram (figuur 1) kan per situatie, afhankelijk van de vereiste
geluidswering, de kostenklasse worden bepaald. Deze kostenklassen corresponderen met
de RA-waarden van de lichte geveldelen.
figuur 1, nomogram bepaling kostenklasse
Tabel b Correctie (C) voor het gemiddeld elementoppervlak
S (m2)
|
< 0,5
|
³ 0,5
< 0,6
|
³ 0,6
< 0,7
|
³ 0,7
< 0,8
|
³ 0,8
< 1,0
|
³ 1,0
< 1,4
|
³ 1,4
< 2,0
|
³ 2,0
< 2,8
|
³ 2,8
|
C (€)
|
+ € 103
|
+ € 62
|
+ € 31
|
+ € 17
|
€ 0
|
- € 23
|
- € 44
|
- € 61
|
- € 76
|
In een correctie (C) wordt de invloed van het gemiddeld element oppervlak verdisconteerd.
Kleine oppervlakken zijn per m² duurder dan grote oppervlakken.
Tabel c Toeslagen per (nieuw) raam en (nieuwe) deur
Kostenklasse
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
Nieuw draairaam
|
€ 321
|
€ 387
|
€ 393
|
€ 399
|
€ 405
|
Nieuw vast raam
|
n.v.t.
|
€ 278
|
€ 284
|
€ 290
|
€ 296
|
Dakraam excl. Suskasten
|
€ 563
|
€ 605
|
€ 659
|
€ 744
|
€ 835
|
Nieuwe deur
|
€ 908
|
€ 1041
|
€ 1041
|
€ 1041
|
€ 1041
|
Per raam en deur geldt een toeslag per stuk. Omdat de detaillering van bewegende delen
afhankelijk is van de geluidsisolatie, varieert deze toeslag per kostenklasse. Deze
toeslag is gebaseerd op naar buiten draaiende ramen en deuren.
Tabel d Toeslag per stuk voor raam/deur (anders dan naar buiten draaiend)
Verwijderen schuifraam, per stuk
|
€ 133
|
Naar binnen draaiende delen, per stuk
|
€ 42
|
Draai-kiep-raam, per stuk
|
€ 133
|
stijl/dorpel bij nieuwe draaidelen, per strekkende meter
|
€ 121
|
Kierdichting bestaande draaidelen, per strekkende meter
|
€ 22
|
Toeslag inhaakkozijnen, per vierkante meter
|
€ 303
|
Toeslag stellatten t.b.v voorzetbeglazing, per strekkende meter
|
€ 10
|
Indien ten opzichte van de bestaande situatie afwijkende raamtypes moeten worden toegepast
kan daarvoor nog een toeslag per stuk gelden. Wordt een schuifraam vervangen door
een vast deel of draairaam, dan geldt een toeslag voor het demonteren van het raam
en aanpassen van het kozijn.
Tabel e Toeslag voor kozijnnaaddichting per m¹
Naaddichting aan de binnenzijde per m¹ (alleen kit)
|
€ 11
|
Naaddichting aan de binnenzijde per m¹ (hoeklat + kit)
|
€ 22
|
Naaddichting aan de buitenzijde per m¹ (alleen kit)
|
€ 11
|
Afhankelijk van de vereiste geluidsisolatiewaarde wordt enkele, dan wel dubbele naaddichting
toegepast. Bij enkele naaddichting is het over het algemeen om bouwfysische redenen
noodzakelijk deze aan de binnenzijde aan te brengen.
2°. Geluiddempende ventilatievoorzieningen
Tabel f
Subsidiebedragen voor een geluiddempende ventilatievoorziening (één geluiddempende
ventilatievoorziening per
geluidsbelast
, geluidsgevoelige ruimte)
Suskast
|
€ 424
|
Muurdemper
|
€ 411
|
Dakdemper
|
€ 351
|
Mechanische ventilatievoorziening
|
€ 587
|
Per geluidsbelaste geluidsgevoelige ruimte zal over het algemeen een geluiddempende
ventilatievoorziening nodig zijn. Afhankelijk van het type (ventilatie)voorziening
geldt een verschillend subsidiebedrag.
3°. Maatregelen hellend dakvlak
Tabel g
Subsidiebedragen per m² voor maatregelen aan het dakvlak
Type 1
|
dakbeschot met waterbestendige plaat kierdicht maken
|
€ 85
|
Type 2
|
idem type 1 met aanvullend montage gipsplaten en spouw geheel of gedeeltelijk vullen
met minerale wol, eventueel op verende regels
|
€ 212
|
Type 3
|
idem type 2 echter montage gipsplaten op verende regels
|
€ 248
|
Bij maatregelen aan hellende daken ligt slechts een beperkt aantal bouwkundige constructies
voor de hand. Om die reden zijn de subsidiebedragen gebaseerd op de kosten van de
desbetreffende maatregelen. De subsidiebedragen corresponderen met de constructies
die in de publicatie Verkeerslawaai en Woningen" zijn beschreven onder respectievelijk
de codes DH1, DH5 tot en met DH7 en DH8. De keuze van het type constructie is sterk
afhankelijk van de vereiste geluidwering. De normkosten van de verschillende kostenklassen
voor dakisolatie zijn allereerst gerelateerd aan de uit te voeren werkzaamheden.
Globaal kan aangehouden worden dat type 1, 2 en 3 corresponderen met een eis van respectievelijk
RA ≤ 27 dB, 28 dB ≤ RA ≤ 36 dB en RA ≥ 37 dB. Genoemde isolatiewaarden zijn gerelateerd
aan de isolatiewaarden op basis van het wegspectrum. Bij de bepaling van de subsidiebedragen
is er onder meer van uitgegaan dat het dak akoestisch nog niet geïsoleerd is, er geen
dakkapel aanwezig is, er geen bijzondere voorzieningen aan de dakvoet nodig zijn,
er geen knieschotten en ingebouwde kasten aanwezig zijn en de nieuwe afwerking zal
bestaan uit sauswerk op gipskartonplaat. Als de aanwezige situatie verschilt van deze
uitgangspunten zal dat wat betreft uitvoeringskosten in het algemeen tot een afwijking
van de subsidiebedragen kunnen leiden: bijvoorbeeld als het dak al wel (gedeeltelijk)
geïsoleerd is tot minder kosten en bij de aanwezigheid van een dakraam tot meer kosten.
4°. Maatregelen plafonds
Tabel h
Subsidiebedragen per m² voor maatregelen aan het plafond
Alleen gipsplaten
|
€ 127
|
Gipsplaten met minerale wol
|
€ 139
|
Ook bij maatregelen aan plafonds ligt slechts een beperkt aantal bouwkundige constructies
voor de hand. Om die reden zijn de subsidiebedragen gebaseerd op de kosten van de
desbetreffende maatregelen.
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling geluidshinder provinciale wegen
Algemeen
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening
Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van
subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat
onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor
Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de
meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is bestudering van de Asv dus noodzakelijk.
Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing
zijn op subsidies verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Artikelsgewijs
Artikel 2 Doelgroep
Ook een groep van eigenaren kan een subsidie aanvragen. In de praktijk zal het dan
meestal gaan om een vereniging van eigenaren.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Voor elk van de ‘geluidsgevoelige ruimtes’ in een woning geldt een afzonderlijke binnenwaarde.
Per ruimte wordt bekeken of gevelmaatregelen noodzakelijk zijn en gesubsidieerd kunnen
worden.
Artikel 5 Weigeringsgronden
De weigeringsgronden in dit artikel komen in aanvulling op de weigeringsgronden uit
artikel 4:25 en 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 van de Algemene subsidieverordening.
Artikel 6 Subsidievereisten
onder c
Woningen die op de landelijke saneringslijst staan (op de zogenaamde A-, B-, Rail-
of eindmeldingslijst) ontvangen via de gemeentes reeds vergoedingen vanuit het Rijk.
Om cumulatie van subsidiëring te voorkomen, worden deze woningen uitgesloten van de
provinciale subsidieregeling.
onder i
Het akoestisch onderzoek naar de binnenwaarden van de woningen gelegen aan provinciale
wegen, vindt pas plaats nadat er concreet onderhoud is gepland aan een weg. Pas op
dat moment is namelijk duidelijk welke geluidsbelasting aan de gevel van de woningen
overblijft nadat de provincie andere geluidwerende maatregelen zal hebben getroffen
(aan de weg zelf of in de overdracht).
onder k, l en m
Gedeputeerde Staten geven opdracht tot het opstellen van een akoestisch rapport. Het
staat de subsidieaanvrager echter vrij zelf een rapport op te laten stellen, mits
dit wordt uitbesteed aan een bureau dat daartoe bekwaam is.
Het akoestisch rapport moet minimaal de binnenwaarden voor elk van de geluidsgevoelige
ruimtes vermelden plus de maatregelen die nodig zijn om de binnenwaarden te verlagen.
Uitsluitend maatregelen die genoemd worden in de bijlage bij de subsidieregeling komen
in aanmerking voor subsidie.
onder n
De subsidieaanvrager moet toestemming verlenen om na het uitvoeren van de maatregelen,
binnenshuis een controlemeting te laten uitvoeren. Deze controlemetingen zullen Gedeputeerde
Staten steekproefsgewijs uitvoeren nadat het onderhoud aan de provinciale weg heeft
plaatsgevonden.
Artikel 9
De hoogte van de subsidie hangt af van de geluidsbelasting op de gevel van de betreffende
woning. De hoogte van het lumpsumbedrag (eerste lid) hangt uitsluitend af van de geluidsbelasting
vanwege de weg. Naarmate deze hoger is, is ook het lumpsumbedrag hoger. Bij de bepaling
van het maximale subsidiebedrag (tweede lid) wordt echter ook de geluidsbelasting
vanwege andere bronnen meegenomen. Het betreft dan de gecumuleerde geluidsbelasting
vanwege wegverkeer, spoorwegverkeer, industrie en luchtvaart.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA