De Raad van Bestuur van het Havenschap Moerdijk;
Gelet op het bepaalde in de wet gemeenschappelijke regeling en de
gemeenschappelijke regeling Havenschap Moerdijk, herzien 1997, zoals daarna
gewijzigd op 8 april 2004, 8 juli 2004 en op 18 september 2007 en op 20
september 2013
BESLUIT 235/17
Algemeen
De huidige Haven- en terreinverordening is laatstelijk vastgesteld in 2010. Door
voortschrijdend inzicht en een aantal recente ontwikkelingen, zoals de
ontwikkeling en toepassing van Liquid Natural Gas (LNG) als brandstof voor
(binnenvaart)schepen, wordt voorgesteld om in de vergadering van 9 juli 2014 een
herziene Haven- en Terreinverordening vast te (laten) stellen.
Naast een aantal tekstuele wijzigingen wordt met de herziening van de Haven- en
Terreinverordening beoogd dat door HM, meer specifiek de havenmeester, beter en
gerichter kan worden geanticipeerd op (nog te) ontstane situaties op het Haven-
en Industrieterrein Moerdijk, zoals wildparkeren, het registreren van
binnenvaartschepen en het behandelen van gevaarlijke stoffen. Tevens wordt
beoogd een betere aansluiting te realiseren bij (recent) gewijzigde wet- en
regelgeving en het onder één noemer brengen van administratieve processen bij
havenafvalplannen. Tot slot wordt beoogd aansluiting te krijgen bij nieuwe
ontwikkelingen binnen de scheepvaart, zoals het gebruik van LNG als
brandstof.
Artikelsgewijs
De volgende wijzigingen ten opzichte van de Haven- en terreinverordening 2010
worden voorgesteld:
Wijziging artikel 1.1 Alfabetisering van de begripsomschrijvingen in
art. 1.1 en het wijzigen/toevoegen van een aantal begrippen. Reden/aanleiding
Leesbaarheid van de begripsomschrijving was laag en een aantal begrippen dienden
qua definitie aangescherpt te worden om hun werking te behouden.
Wijziging artikel 1.2 Toevoeging in art. 1.2 van een passage waarin
de APV van de gemeente Moerdijk van toepassing wordt verklaard op gebieden waar
deze Haven- en Terreinverordening [lees: uit 2010] niets regelt.
Reden/aanleiding Een stok achter de deur te hebben voor mogelijke handhaving
door het bevoegd gezag van de gemeente (i.s.m. HM).
Wijziging artikel 1.3 Artikel 1.3 wordt uitgebreid met de
mogelijkheid voor de havenmeester om de bevoegdheid tot het verlenen van
vergunningen of ontheffingen te mandateren. Reden/aanleiding: Hierdoor is het
mogelijk aanwijzingen havenafvalplan te mandateren naar de partij die ook al
belast is met de uitvoering. ( HbR).
Wijziging artikel 2.4 In Artikel 2.4. omtrent de vergunning voor
assistentie of slepen van vaartuigen wordt de kennis over en bestemming van
afvalstoffen verwijderd. Reden/aanleiding: Is niet relevant in dit artikel omdat
het artikel gaat over het slepen van vaartuigen, niet over afvalstoffen.
Wijziging artikel 3.2 In Artikel 3.2. wordt de verboden gedraging om
het havengebied op andere wijze dan via de oostelijke ingang in of uit te varen
verwijderd. Reden/aanleiding: Dit vaarwater ligt na de gebiedswijziging niet
langer binnen de beheergrens van het Havenschap.
Wjziging artikel 3.11 Artikel 3.11 (gebruik van ankers) wordt
uitgebreid met een verbod op het gebruik van een spudpaal, tenzij dit geschied
in overeenstemming met verkeerstekens ter plaatse. Reden/aanleiding: Dit is een
nieuwe ontwikkeling in de scheepvaart.
Wijziging artikel 4.5 Art. 4.5. omtrent ontsmetting van vaartuigen
wordt aangevuld met de Wet Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden 2007.
Reden/aanleiding: Vernieuwde wetgeving, genoemde wet was nog niet meegenomen in
de vorige versie.
Wijziging artikel 5.1 Art. 5.1 omtrent het binnenvaren van havens
wordt gewijzigd in die zin dat het verboden is om zonder voorafgaande
kennisgeving aan de havenmeester binnen te varen. Reden/aanleiding: Dit om de
registratie van schepen mogelijk te maken. Voorheen was sprake van een
noodzakelijke ontheffing, dat is niet werkbaar, derhalve wordt voorgesteld om de
verplichting te stellen op kennisgeving.
Wijzigingen hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 wordt aangevuld met:
- -
Artikel 6.5 omtrent overslag van gevaarlijke stoffen in bulk
- -
Artikel 6.6. omtrent de aanwezigheid van een bunkercontrolelijst
- -
Artikel 6.7. omtrent het bunkeren van Liquid Natural Gas (LNG)
- -
Artikel 6.8. omtrent de meldingsplicht van (LNG)bunkeren
- -
Artikel 6.9 omtrent de aanwezigheid van een LNGbunkercontrolelijst
Reden/aanleiding Dit is anticipatie op nieuwe ontwikkelingen in de scheepvaart
op gebied van bunkeren en met name LNG brandstoffen.
Dagelijks Bestuur van Havenschap Moerdijk
De secretaris
|
De voorzitter
|
F.J. van den Oever
|
Y.C.M.G de Boer
|