Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Provinciale Staten op 1 oktober 2010 de Structuurvisie ruimtelijke ordening Noord-Brabant hebben vastgesteld, welke structuurvisie in werking is getreden op 1 januari 2011;
Overwegende dat de provincie in deze structuurvisie heeft aangegeven dat zij met negen zogenoemde gebiedsopgaven in samenwerking met de regio een substantiele bijdrage wil leveren aan de ambitie om van Brabant een hoogwaardige kennis- en innovatieregio te maken, door middel van de bevordering van de ruimtelijke kwaliteit van het Noordbrabantse platteland, complementair aan de innovatieve stedelijke landschappen;
Overwegende dat Provinciale Staten besloten hebben middelen beschikbaar te stellen voor het versterken van de ruimtelijke kwaliteit in de gebiedsopgaven Brainport-oost en Levende Beerze;
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling gebiedsopgaven Noord-Brabant.
Algemeen
In de Structuurvisie Ruimtelijke Ordening door Provinciale Staten vastgesteld op 1 oktober 2012 zijn negen gebiedsopgaven benoemd. De insteek van de gebiedsopgaven is om de ruimtelijke samenhang te versterken, door sectorale doelstellingen te integreren, projecten met elkaar te verbinden en naar nieuwe combinaties en integrale oplossingen te zoeken. Met deze regeling wordt beoogd bij te dragen aan twee van de negen gebiedsopgaven, te weten Brainport Oost en De Levende Beerze.
Brainport Oost
Een belangrijke doelstelling van Brainport Oost is behoud en ontwikkeling van het groene en blauwe karakter. Dit draagt bij aan de ruimtelijke kwaliteit van het gebied. Het landschap van Brainport Oost kenmerkt zich door een mozaïeklandschap waarin dorpen en steden verweven zijn met beekdalen en groen. Dit dient behouden te blijven en versterkt te worden, omdat het ook een sterke kwaliteitsdrager is voor nieuwe ontwikkelingen, zoals de aanleg van nieuwe infrastructuur. Vooruitlopend op de aanleg van nieuwe infrastructuur vraagt dat het versterken van deze regionale identiteit door een bijdrage te leveren aan de groene en blauwe structuur.
De Levende Beerze
Doelstellingen van de Levende Beerze is het versterken van de ruimtelijke kwaliteit door natuurontwikkeling, verbeteren van de waterhuishouding, versterking van de plattelandseconomie en versterking van de sociaal culturele waarden.
Deze subsidieregeling is gericht op het realiseren van het onderdeel Kleine Beerze van de gebiedsontwikkeling.
Juridisch kader
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in deze subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Artikelsgewijs
Artikel 6 Subsidievereisten
Onder c Oplossingen voor knelpunten
Dit vereiste houdt in dat de projecten gericht zijn op het oplossen van meerdere problemen. Een voorbeeld is dat er niet alleen een natuurgebied wordt ingericht, maar dat ook meteen het waterbeheer goed wordt geregeld en wordt nagedacht hoe mensen in de recreatieve sfeer hiervan kunnen profiteren.
Artikel 8 Niet subsidiabele kosten
Onder a Basis
Voor investeringen in het op orde brengen van de basis van natuur en water, zoals investeringen voor de ecologische hoofdstructuur, ecologische verbindingszones en beekherstel zijn diverse andere middelen voorhanden. Om dubbele subsidiëring te voorkomen zijn deze kosten gekenmerkt als niet-subsidiabel.
Onder b Gebouwen
Uitgangspunt is dat een gebouw dat bedrijfsmatig gebruikt kan worden of waarin gewoond kan worden, zichzelf betaalt. Ofwel via de opbrengsten uit de onderneming ofwel uit de opbrengst van de verkoop van de woning. Subsidie is hiervoor dus niet beschikbaar. Uitzondering wordt gemaakt voor gebouwen die van zeer hoog cultuurhistorisch van belang zijn. Een zelfde uitzondering geldt voor gebouwen met een kleinschalige maatschappelijke voorziening (educatief, sociaal-medisch, sociaal-cultureel en levensbeschouwelijk) die een belangrijke rol (gaan) vervullen in ontwikkeling, beheer en beleving van het landschap. Een kleinschalige voorziening houdt in dat de maatschappelijke functie niet een hoofddoel of de hoofdfunctie is, maar de relatie met en de betekenis voor het landschap is het hoofddoel. Een dergelijke voorziening is in principe openbaar toegankelijk.
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Tweede lid Ontheffing
Gedeputeerde Staten zullen, bij een aanvraag tot ontheffing van de verplichting om het project voor 1 januari 2018 te realiseren, beoordelen of er sprake is van onvoorziene omstandigheden die buiten de macht van de subsidieontvanger liggen.
Artikel 23 Niet subsidiabele kosten
Onder a Basis
Voor investeringen in het op orde brengen van de basis van natuur en water, zoals investeringen voor de ecologische hoofdstructuur, ecologische verbindingszones en beekherstel zijn diverse andere middelen voorhanden. Om dubbele subsidiëring te voorkomen zijn deze kosten gekenmerkt als niet-subsidiabel.
Onder b Gebouwen
Uitgangspunt is dat een gebouw dat bedrijfsmatig gebruikt kan worden of waarin gewoond kan worden, zichzelf betaalt. Ofwel via de opbrengsten uit de onderneming ofwel uit de opbrengst van de verkoop van de woning. Subsidie is hiervoor dus niet beschikbaar. Uitzondering wordt gemaakt voor gebouwen die cultuurhistorisch van belang en kenmerkend voor het landschap zijn. Een zelfde uitzondering geldt voor gebouwen met een kleinschalige maatschappelijke voorziening (educatief, sociaal-medisch, sociaal-cultureel en levensbeschouwelijk) die een belangrijke rol (gaan) vervullen in ontwikkeling, beheer en beleving van het landschap. Een kleinschalige voorziening houdt in dat de maatschappelijke functie niet een hoofddoel of de hoofdfunctie is, maar de relatie met en de betekenis voor het landschap is het hoofddoel. Een dergelijke voorziening is in principe openbaar toegankelijk.
Artikel 24 Vereisten subsidieaanvraag
Tot 31 december 2015 worden subsidies verleend. Aanvragen kunnen derhalve uiterlijk in het derde kwartaal van 2015 worden ingediend.
Artikel 28 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Tweede lid Ontheffing
Gedeputeerde Staten zullen, bij een aanvraag tot ontheffing van de verplichting om het project voor 1 januari 2018 te realiseren, beoordelen of er sprake is van onvoorziene omstandigheden die buiten de macht van de subsidieontvanger liggen.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter | de secretaris |
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk | drs. W.G.H.M. Rutten |