Foto van bushalte bij Trendrapport OV 2020

De inkomsten van de vervoerders uit kaartjes en abonnementen liepen door de gedaalde reizigersaantallen ook met de helft terug. Alle concessies waren verliesgevend. Het Rijk is financieel bijgesprongen om het ov overeind te houden door middel van de zogenoemde beschikbaarheidsvergoeding ov en ook de provinciale OV-subsidie is volledig ingezet in 2020. De onzekere (financiële) situatie heeft er ook toe geleid dat het uitschrijven van de nieuwe concessie West-Brabant is uitgesteld. Ook voor de twee andere concessies is uitstel een mogelijk scenario.

Gedeputeerde Christophe van der Maat is tevreden over de manier waarop provincie, vervoerders en het Rijk de problemen in het OV tijdens dit a-typische coronajaar hebben getackeld. “De steun van het Rijk was en is essentieel om het ov op een acceptabel niveau overeind te houden. Momenteel bedraagt het aantal busreizigers zo’n 70% ten opzichte van de pre-corona aantallen en liggen de reizigersopbrengsten nog iets lager ten opzichte van 2019. Het is van belang om dat zo snel mogelijk omhoog te krijgen. Daar profiteren we uiteindelijk allemaal van. En op de lijnen die weinig gebruikt blijven worden gaan we op zoek naar alternatieven om de Brabantse dorpen bereikbaar te  houden. Dat is ook de koers zoals vastgelegd in het beleidskader mobiliteit.”

Weinig zinvol vergelijken door corona

2020 is door corona een uitzonderlijk jaar waardoor weinig zinnigs gezegd kan worden over meerjarige trends. Vastgesteld kan worden dat er ten opzichte van 2019 een verbetering is wat betreft punctualiteit en rituitval. Dat komt door de afname van het verkeer waardoor bussen makkelijker door konden rijden. Het achter instappen in de bus, het daardoor verminderde contact met de chauffeur en de mondkapjesplicht in het OV zijn waarschijnlijke factoren die bijdragen aan de stijging van het aantal klachten over de houding van het personeel (+1,8%) en de toename van het aantal ernstige incidenten (o.a. bedreiging, mishandeling en vandalisme). Ook is er waarschijnlijk meer zwart gereden. Gemiddeld genomen bleef de informatie voor de reizigers op een hoog niveau.

In de eerste helft van het jaar is de dienstregeling met 11% afgeschaald. Vanaf 1 juni zijn weer meer bussen gaan rijden wat resulteerde in de tweede helft van het jaar in een gemiddelde dienstregeling van 97% (t.o.v. 2019). Het maken van afspraken met onderwijsinstellingen over roosters heeft bijgedragen aan het verminderen van ongewenste drukte in de spits. Het streven is om deze afspraken met het onderwijs ook de komende jaren voort te zetten. Vind meer feiten en cijfers in de infographic over het Trendrapport OV.

Contact

Trendrapport regionaal OV 2020: corona drukt haar stempel op openbaar vervoer

Zie ook

Reageer

Vul hier uw reactie in
Velden met een * zijn verplicht
  • Anti-spamvraag: 3-1=?

Reactiespelregels

  • uw reactie is openbaar en geplaatste reacties blijven maximaal 2 maanden zichtbaar;
  • wilt u antwoord stel dan een een vraag via ons contactformulier Icoon externe link;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • reactie gever kan contact opnemenIcoon email link om reactie te laten verwijderen.