Er is een bordenfamilie ontwikkeld, bestaande uit een voorwegwijzer, een beslisser en een bevestigingsbord. Een voorwegwijzer betekent dat fietsers, voordat zij bij de kruising zijn, al kunnen zien waar ze heen moeten. Dat zorgt voor meer veiligheid omdat fietsers nu beter kunnen anticiperen. Hierdoor kunnen zij op de kruising hun aandacht meer richten op het verkeer in plaats van op de bewegwijzering.
F-nummers
De borden hebben een gekleurd kader met een F-nummer, waardoor ze opvallen en goed leesbaar zijn. Deze nummering is gebaseerd op de A/N-nummers van de parallel gelegen autoroutes.
Aanleiding
Om het gebruik van de fiets op langere afstanden – ook meer dan 10 km – te stimuleren, zorgen provincies en gemeenten voor de aanleg van hoogwaardige regionale fietsroutes. Op deze brede, comfortabele routes is de snelheid gemiddeld hoger geworden, ook door de opmars van de (snelle) elektrische fiets.
De provincies Noord-Brabant, Gelderland en Utrecht namen daarom eind 2016 het initiatief voor verdere ontwikkeling van fietsbewegwijzering voor deze fietsroutes. Dit werd onderdeel van de Nationale Uitvoeringsagenda Fiets van de Tour de Force. De Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) die over de bewegwijzering in Nederland gaat, heeft zich daarbij aangesloten. Er werden gezamenlijk onderzoeken en pilots uitgevoerd. Uiteindelijk heeft het CROW platform bewegwijzering recent de nieuwe richtlijn vastgesteld.
Pilots
Onder andere werden er proefprojecten in Eindhoven uitgevoerd en op de demonstratieroute F261 Tilburg – Waalwijk. De proefborden staan nog steeds op de route. Deze worden later dit jaar vervangen door de nieuwe officiële bewegwijzeringsborden.
Informatie
Kijk voor meer achtergrondinformatie op bewegwijzeringsdienst.nl.