Nieuwe spitsbus 's-Hertogenbosch tegen drukte A2

De nieuwe spitslijn is het resultaat van de zoektocht naar alternatieven voor reizen met de auto. De A2 tussen de knooppunten Deil en Vught dreigt de komende jaren uit te groeien tot een van de grootste fileknelpunten van Nederland.

Korte termijn-maatregelen

Naast een Verkenning naar oplossingen voor de lange termijn is er een pakket van meer dan 20 maatregelen ontwikkeld voor de korte termijn. Dit geheel noemen we het Programma A2 Deil -  Vught. Het gaat daarbij om maatregelen voor zowel de auto, de fiets als het openbaar vervoer die de komende jaren gerealiseerd gaan worden. Naast deze spitslijn komen er binnenkort ook extra fietsenstallingen en meer deelfietsen beschikbaar bij station ‘s-Hertogenbosch.

Lange termijn

Om de groei van het verkeer op dit deel van de A2 te beheersen, werken het Rijk, de Provincies Noord-Brabant en Gelderland, de regio Rivierenland en de gemeente ’s-Hertogenbosch samen aan een verkenning om de knelpunten op de A2 op langere termijn (na 2025) op te lossen.

Contact

Nieuwe spitsbus 's-Hertogenbosch tegen drukte A2

Reacties (2)

  1. Sjoerd
    29-01-2020 15:31 uur

    De provincie Noord-Brabant is op dit moment druk bezig met de regionale uitwerking van het OV voor 2040. We kijken nadrukkelijk naar de verbetering van de verbinding ’s-Hertogenbosch-Utrecht, alsook de bereikbaarheid van de stad ‘s-Hertogenbosch. Een extra halte in Maaspoort is moeilijk te realiseren in combinatie met de vele intercity- en goederentreinen tussen Den Bosch en Utrecht. En omdat het naar de toekomst voor de hand ligt om met name het aantal IC treinen verder uit te breiden, nemen mogelijkheden voor sprinterbediening eerder af dan toe. Bij onze regionale uitwerking bekijken we of dit station noodzakelijk is voor het OV-netwerk van 2040.
    Programmaleiders Spoor, HOV en knooppunten, Provincie Noord-Brabant.

  2. Jan-Willem Tinselboer
    's-Hertogenbosch 23-01-2020 18:58 uur

    Het zou niet gek en ook niet overbodig zijn als, eindelijk, na ca twintig jaren van plannen maken en over het welles - nietes overleggen (een vorm van vrijblijvend tijdverdrijf), aan de spoorlijn 's-Hertogenbosch - Zaltbommel - Utrecht, de voorstadshalte Maaspoort aangelegd en in gebruik genomen wordt (vereist vier sporen tussen station 's-Hertogenbosch en de Maasbrug bij Crevecoeur). Tenminste voor die inwoners uit 'Noord' die NIET perse van auto en A2 afhankelijk (behoeven te) zijn en naar (van) Zaltbommel en/of Geldermalsen / Culemborg / Houten / Utrecht willen / moeten reizen.
    Omtrent voorstadshalte Maaspoort suggereerde de gemeente 's-Hertogenbosch (onder voorwaarden) reeds bij de voorbereidingen t.b.v. Bedrijventerrein Treurenburg waar de NIET aan de spoorlijn gebonden biomassacentrale en de gemeentelijke afvalstoffendienst de grootgrondverbruikers zijn.

Reageer

Vul hier uw reactie in
Velden met een * zijn verplicht
  • Anti-spamvraag: 3-1=?

Reactiespelregels

  • wilt u antwoord stel dan een een vraag via ons contactformulier;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • reactie gever kan contact opnemen om reactie te laten verwijderen.